DÁMA S HRANOSTAJEM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Advertisements

Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Obrazy k inspiraci. Portrét neznámé ženy, snad manželky Francesca del Giocondo. Křehký úsměv portrétované podtrhuje technika malby, tzv. sfumato, která.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Divadlo Járy Cimrmana Divadlo Járy Cimrmana mystifikace inteligentní humor.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_03 TÉMA: VYNÁLEZY.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Únor 2012 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
4. Rozdělení střelných zbraní
Charakteristika výukového materiálu
Ještěd.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_15 TÉMA: Vlastivěda4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_RENEZANCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Wawel Castle, Czartoryski Museum Krakov
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Znakový jazyk Znakovaná čeština
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346, příspěvková org.
Malířské experimenty Leonarda da Vinci
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Jak se jmenuje tento obraz?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
EVROPA 11. STOLETÍ.
Renesance Mgr. Hana Šenková.
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Renesance.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Knihy ve středověku.
Transkript prezentace:

DÁMA S HRANOSTAJEM

obraz namalovaný pravděpodobně Leonardem da Vincim, není podepsán nápis v levém horním rohu („La belle FERIONIERE. LEONARD D’AWINCI“) pochází nejspíš z 19. st. vystaven v polském Krakově první zmínka – 29.4. 1498 jeden ze čtyř Leonardových portrétů žen

Historie obrazu vznik - 1488-1490 1. zmínka - 29.5. 1498 18. st. - soukromé vlastnictví (Polsko) 19. st. - hotel v Paříži -> muzeum v Krakově 20. st. - Drážďanská galerie -> zabaven nacisty -> berlínské muzeum -> kancelář polského guvernéra -> Bavorsko - objeven spojeneckými vojsky 1946 - Krakovské Czartoryski Museum

Leonardo da Vinci 15.4. 1452 – květen 1519 velmi nadaný italský malíř, sochař, architekt, vynálezce, konstruktér, přírodovědec, hudebník a spisovatel, typický renesanční člověk nezrealizované plány budov sochařská tvorba – pouze skici pokusy sepsat několik knih (neucelené poznámky) studium anatomie (lidské i zvířecí) prováděl pitvy, jeho výzkum byl zakázán papežem studie o letu ptáků, plány létacích strojů

vynálezy : anemoskop, anemometr, inklinometr, vojenské stroje (kulomety, obrněný tank), ponorka, mechanická kalkulačka, auto poháněné pružinovým mechanismem, skafandr (pod vodu), vrtačka, bicykl,.. výtvarná díla : Mona Lisa, Poslední večeře, Dáma s hranostajem, La Belle Ferronnière (Portrét dámy), Proporce lidské postavy, Autoportrét...

Dáma Cecilia Gallerani – tehdy šestnáctiletá milenka milánského vévody Lodovica Sforzy (Leonardova zaměstnavatele) krásná, inteligentní, vzdělaná a nadaná vyzařuje z ní klid, skromnost, vyrovnanost, vyspělost, ale zároveň nevinnost známý naznačený úsměv

Hranostaj vědci se domnívají, že jde o albinistickou fretku (hranostaj je v Evropě vzácný, je plachý a byl by nevhodným objektem k malbě) bílá barva je symbol cudnosti a čistoty (odkazuje na nezkaženost portrétované dámy) kožich hranostajů se používal na límce královských plášťů (hermelíny) -> spřízněnost dámy s vládcem zkrácení příjmení Gallerani, „Gallé“, je řecké označení hranostaje dívčiny dlouhé prsty položené na zvířeti vyvolávají v divákovi dojem pohybu

Kompozice a rukopis kompoziční rovnováha zachycení povahy, nálady a výrazu osob, pohybu postav a perspektivy (hra světla a barev) sfumato = technika prolínání barev (odstínů pozadí, stínů postav...) vyvolávající dojem trojrozměrnosti esovitý tvar těla Leonardo odmítá geometrickou formu perspektivy pro vytvoření hlubokého pohledu do krajiny využívá volně kompozice bohatých vztahů všeho živého na plátně

KONEC Nezhybová, Mikulíková, Souček, Křížová Přerov, 11.11. 2012