DÁMA S HRANOSTAJEM
obraz namalovaný pravděpodobně Leonardem da Vincim, není podepsán nápis v levém horním rohu („La belle FERIONIERE. LEONARD D’AWINCI“) pochází nejspíš z 19. st. vystaven v polském Krakově první zmínka – 29.4. 1498 jeden ze čtyř Leonardových portrétů žen
Historie obrazu vznik - 1488-1490 1. zmínka - 29.5. 1498 18. st. - soukromé vlastnictví (Polsko) 19. st. - hotel v Paříži -> muzeum v Krakově 20. st. - Drážďanská galerie -> zabaven nacisty -> berlínské muzeum -> kancelář polského guvernéra -> Bavorsko - objeven spojeneckými vojsky 1946 - Krakovské Czartoryski Museum
Leonardo da Vinci 15.4. 1452 – květen 1519 velmi nadaný italský malíř, sochař, architekt, vynálezce, konstruktér, přírodovědec, hudebník a spisovatel, typický renesanční člověk nezrealizované plány budov sochařská tvorba – pouze skici pokusy sepsat několik knih (neucelené poznámky) studium anatomie (lidské i zvířecí) prováděl pitvy, jeho výzkum byl zakázán papežem studie o letu ptáků, plány létacích strojů
vynálezy : anemoskop, anemometr, inklinometr, vojenské stroje (kulomety, obrněný tank), ponorka, mechanická kalkulačka, auto poháněné pružinovým mechanismem, skafandr (pod vodu), vrtačka, bicykl,.. výtvarná díla : Mona Lisa, Poslední večeře, Dáma s hranostajem, La Belle Ferronnière (Portrét dámy), Proporce lidské postavy, Autoportrét...
Dáma Cecilia Gallerani – tehdy šestnáctiletá milenka milánského vévody Lodovica Sforzy (Leonardova zaměstnavatele) krásná, inteligentní, vzdělaná a nadaná vyzařuje z ní klid, skromnost, vyrovnanost, vyspělost, ale zároveň nevinnost známý naznačený úsměv
Hranostaj vědci se domnívají, že jde o albinistickou fretku (hranostaj je v Evropě vzácný, je plachý a byl by nevhodným objektem k malbě) bílá barva je symbol cudnosti a čistoty (odkazuje na nezkaženost portrétované dámy) kožich hranostajů se používal na límce královských plášťů (hermelíny) -> spřízněnost dámy s vládcem zkrácení příjmení Gallerani, „Gallé“, je řecké označení hranostaje dívčiny dlouhé prsty položené na zvířeti vyvolávají v divákovi dojem pohybu
Kompozice a rukopis kompoziční rovnováha zachycení povahy, nálady a výrazu osob, pohybu postav a perspektivy (hra světla a barev) sfumato = technika prolínání barev (odstínů pozadí, stínů postav...) vyvolávající dojem trojrozměrnosti esovitý tvar těla Leonardo odmítá geometrickou formu perspektivy pro vytvoření hlubokého pohledu do krajiny využívá volně kompozice bohatých vztahů všeho živého na plátně
KONEC Nezhybová, Mikulíková, Souček, Křížová Přerov, 11.11. 2012