Chyby při zadávání dotovaných veřejných zakázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky - pochybení v souvislosti s VZ.
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Problematika veřejných zakázek ve vztahu k porušení rozpočtové kázně z pohledu orgánů Finanční správy Mgr. Kateřina Fillová Vedoucí oddělení dotací a finanční.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Veřejné zakázky z pohledu dozorového orgánu
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
Podmínky pro zadávání VŘ/ZŘ ve vztahu k elektronickým učebnicím Mgr. Monika Málková.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Téma : Veřejné zakázky Základní pravidla, tipy a rady, jak se vyvarovat nejčastějších chyb Ing. Ondřej Miffek a Ing. Jiří Boháček Ostrava,
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Mgr. Vlasta Buřinská Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Novelizace přezkumných směrnic
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Chyby při zadávání dotovaných veřejných zakázek

Okruhy pochybení na straně zadavatele Při administraci Při realizaci Formální pochybení Materiální pochybení Neúmyslné pochybení Úmyslné pochybení Postih podle ZVZ Postih dle smlouvy o poskytnutí dotace Postih dle TZ

Proces veřejné zakázky Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění

Definování potřeby Účelové s cílem odčerpat veřejné prostředky Zadavatel požaduje plnění, které reálně nepotřebuje Zadavatel požaduje objem, který je předimenzovaný

Proces veřejné zakázky Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění

Příprava ZD a ZŘ Stanovení předpokládané hodnoty Dělení Slučování VZ Nepřímé ovlivnění vůle dodavatelů podat nabídku Záměna termínů předpokládaná hodnota a maximální hodnota Dělení Slučování VZ S cílem omezit soutěž; s cílem omezit působnost zákona Diskriminační technické podmínky Omezení možné účasti dodavatelů, cíl zvýhodnit předem osloveného dodavatele

Příprava ZD a ZŘ Netransparentní a diskriminační kvalifikační předpoklady Riziko omezení přístupu významnému podílu dodavatelů; účelem zvýhodnit „domluveného“ dodavatele Může být stanoveno neúmyslně ve snaze zadavatele získat co nejkvalifikovanějšího dodavatele Je nutno přihlédnout k předmětu zakázky a účelu poskytovaného plnění

Příprava ZD a ZŘ Kvalifikační kritéria slouží jako hodnotící kritérium Formální pochybení Nepřiměřená úhrada za poskytnutí ZD Cílem odradit dodavatele od účasti Zadavatel může žádat pouze účelně vynaložené náklady Neoprávněné výjimky z působnosti zákona

Příprava ZD a ZŘ Neoprávněné výjimky z působnosti zákona Zadávací řízení je zahájeno v mírnějším režimu než stanovuje zákon Otázka využívání JŘBU

Otázka využívání JŘBU Zdroj: statistické údaje MMR

Proces veřejné zakázky Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění

Výběr dodavatele Nevhodný způsob uveřejnění Nedodržení lhůt Záměrné opomenutí uveřejnění, znemožnění dodavatelům dozvědět se o ZŘ Nedodržení lhůt Dodavatelé nestihnou připravit a podat nabídku Nedostatečný počet oslovených uchazečů Účelem nekonkurovat předem domluvenému uchazeči

Výběr dodavatele Nevyloučení uchazeče při nedodržení požadované kvalifikace Neoprávněná výhoda pro dodavatele, který nesplňuje podmínky Nově při neprokázání základní způsobilosti zadavatel nemusí vyloučit, pokud by to znemožnilo zadání zakázky a je na tom naléhavý právní zájem

Výběr dodavatele Netransparentní hodnocení nabídek Riziko při ekonomické výhodnosti Zadavatel nedostatečně zdůvodní výběr konkrétního uchazeče Nepřípustné složení hodnotící komise Nově střet zájmů (nesmí se podílet na průběhu ZŘ, mají nebo mohli mít vliv na výsledek ZŘ)

Výběr dodavatele Nevyhotovení příslušných dokladů Znemožňuje kontrolu průběhu ZŘ Neoprávněné využívání JŘBU „staré“ členské země EU 5 % V ČR více než 25 %1

Proces veřejné zakázky Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění

Realizace plnění Změna podmínek ve fázi plnění zakázky Změna smlouvy Rozšíření předmětu plnění Úprava ceny plnění Účel odčerpat veřejné prostředky Změna smlouvy

Postih Správní řízení před ÚOHS Krácení dotace poskytovatelem Pokuta 10 % z ceny až 20 mil. Kč Uložení zákazu plnění smlouvy Krácení dotace poskytovatelem Porušení právních předpisů Nedodržení účelu nebo podmínek poskytnutí dotace Trestní řízení Sjednání výhody při zadání veřejné zakázky Pletichy při zadání veřejné zakázky

Z rozhodovací praxe ÚOHS R311/2015/VZ-36733/2016/321/Edo ÚOHS nemá ze zákona možnost zohlednit, že byl zadavatel již v minulosti potrestán poskytovatelem dotace za nedodržení dotačních podmínek pro danou VZ NSS 3 Ads 53/2011-68 (1. 2. 2012) Správní orgán ve správním řízení o uložení pokuty může upustit od jejího uložení pouze v případech, kdy zákon, podle kterého probíhá správní řízení o uložení pokuty, tento postup umožňuje

Z rozhodovací praxe ÚOHS R340/2015/VZ-25377/2016/322/DRu Skutečnost, že poskytovatel dotace schválil posun termínu dokončení realizace projektu, není rozhodná, jelikož přijetím návrhu dodatku č. 1 by sice zadavatel možná neporušil příslušná pravidla pro příjemce dotace stanovená poskytovatelem, avšak jeho přijetí bylo porušení zákona. Argumentace, že znění návrhu dodatku bylo výhodné pro samotného zadavatele, je pak z pohledu zákonnosti postupu zadavatele irelevantní a nemá na posouzení žádný vliv.

Z rozhodovací praxe ÚOHS-R112/2010/VZ-18062/2010/310/JSl Oddělení části předmětu plnění nemohlo být odůvodněno ani tím, že zadavatel na jeho realizaci získal dotaci, neboť časové rozložení dotace není skutečností, která by zadavatele opravňovala k rozdělení předmětu VZ

Z rozhodovací praxe ÚOHS-R185/2009/VZ-6185/2010/310/EKu Nelze vyhovět ani námitce, že s ohledem na [poskytnutí] dotace je zadavatel dotovaný a ne zadavatel veřejný. Takový výklad nemá oporu v zákoně, neboť jeho ustanovení § 2 odst. 2 písm. c) jednoznačně stanoví, že za veřejného zadavatele je vždy považován územní samosprávný celek, kterým zadavatel nesporně je.

Z rozhodovací praxe NSS 1 Afs 23/2012-102 (28. 11. 2012) Žádost o zohlednění okolností, že pokud bude stěžovateli udělena v dané věci správní pokuta, tak bude krácena dotace (případně vymáhána sankce) za porušení rozpočtových pravidel, je ze své podstaty zcela nepřijatelná a pro rozhodování nepodstatná. Nelze požadovat ani po správním orgánu, ani po soudu, aby „přehlédly“ porušení zákona z důvodu, že stěžovatel ponese ještě jiné důsledky svého protiprávního jednání.

Příklad zneužití dotace http://zpravy.idnes.cz/penzion-u-chebu-dotace-nevestinec-dll-/domaci.aspx?c=A160817_173529_domaci_pku

Děkuji za pozornost. mikolaskova@transparency.cz