Anna Hanousková, Blanka Babincová, Lenka Brabcová 4.E

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Registrační číslo projektu:
SOPEČNÁ ČINNOST. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Opakování Co je to litosféra? Co víš o litosférických deskách?
Vypracovali: Matouš Švec Radim Švanda
SOPEČNÁ ČINNOST Mgr. Helena Tlapáková.
DRUHY ZEMĚTŘESENÍ (podle původu)
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MAGMA A SOPEČNÁ ČINNOST
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Litosféra co je litosféra? (pevná část Země, tvořená zemskou kůrou a svrchní částí pláště) tvořena litosférickými deskami původně jedna prapevnina – Pangea.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Sopečná činnost 1.divergentní desková rozhraní (středooceánské hřbety a kontinentální riftové zóny)  2. horké skvrny 3. konvergentní desková rozhraní.
Kontinenty v pohybu.
* Magmatické horniny * Typy, rozdělení * Magma a typy magmatu.
Litosféra II..
Litosféra = pevný obal Země = zemská kůra + horní část zemského pláště
Název Endogenní pochody - vulkanismus Předmět, ročník
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
VZNIK A VÝVOJ LITOSFÉRY Vnitřní geologické děje
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Sopky Sopky jsou nejviditelnějším projevem energetických procesů uvnitř planety Země a jsou také klíčem k poznání jejího vývoje, neboť vulkanická.
Dělení hornin Podle vzniku.
MAGMATISMUS.
ÚLOHA SOPEK PŘI FORMOVÁNÍ RELIÉFU ZEMĚ
Zemětřesení a sopečná činnost
Zemětřesení a vulkanismus
Sopečné jevy.
Sopečná činnost Jan Dušek.
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_203_VULKANISMUS AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Zemětřesení a sopečná činnost
Vulkanismus je souhrn projevů vnitřní energie planety, který se projevuje sopečnou činností,zemětřesením, tepelnou metamorfózou či případně dalšími projevy,
Sopky.
Složky krajiny a životní prostředí
HORNINY.
Činné sopky na světě.
Př_144_Geologie_Sopečná činnost
LITOSFÉRA Obr. 1. LITOSFÉRA Litosféra je pevný obal Země Litosféra je pevný obal Země Tvoří j i : Tvoří j i : –z emská kůra –z emský plášť –z emské jádro.
Sopečná činnost Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Sopečná činnost.
Sopky a sopečná činnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Litosféra a sopečná činnost Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Mars Jindra Kučerová. Obsah  Základní údaje  Nitro Marsu  Povrch Marsu  Atmosféra  Voda na Marsu  Měsíce Marsu  Závěr  Zdroje.
SOPKY A ZEMĚTŘESENÍ Sopečná činnost. SOPEČNÁ ČINNOST Při pohybu litosférických desek (podsunutí) se horniny z. kůry dostanou do velkých hloubek – roztaví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Země a život, vývoj života
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VULKANISNUS SOPKY A ZEMĚTŘESENÍ Animace: SOPKY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Sopky a sopečná činnost
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Digitální učební materiál:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AZ KVÍZ Geologické děje
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Vulkanické a tektonické tvary
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
Sopky. Prí č iny a výskyt sope č nej č innosti Roztavená hornina sa nazýva magma Magma, ktorá vystúpi na povrch sa označuje láva Na Zemi sa sopky vyskytujú.
Sopky a sopečná činnost
LITOSFÉRA sopečná činnost
SOPEČNÁ ČINNOST.
Střední Itálie – Pompeje a Vesuv
Sluneční soustava.
Transkript prezentace:

Anna Hanousková, Blanka Babincová, Lenka Brabcová 4.E Pozor, láva pálí! Anna Hanousková, Blanka Babincová, Lenka Brabcová 4.E

Co je to sopka? = Sopka je místem výstupu magmatu na povrch a je důkazem neustále probíhajícího geologického vývoje planety Magma = žhavotekutá křemičitanová hmota obsahující plyny a vodní páru Láva = magma vyvřelé na povrch Popis sopky:

Druhy sopek SYPANÝ KUŽEL ŠTÍTOVÁ SOPKA STRATOVULKÁN Vyvrhují útržky lávy kolem sebe a tím vytváří kužel = explozivní sopka ŠTÍTOVÁ SOPKA Magma se klidně vylévá z kráteru a ve formě lávových proudů stéká po svazích = výlevná sopka STRATOVULKÁN Sopka střídá oba předchozí způsoby V její stavbě se pak střídají lávové proudy a vrstvy tufů = smíšená sopka

Výskyt http://fim2.uhk.cz/wikicr/web/index.php/home/11-pirodni-atraktivity/148-sopky-jako-atraktivita

Bahnotok X Pyroklastický proud Rychlý pohyb směsi sedimentů a vody po svahu sopky Vznikají zvodněním vyvrhovaného pyroklastického materiálu a vulkanických usazenin na svahu sopky Vznik v důsledku dešťů, nebo rychlým táním ledu a sněhu PYROKLASTICKÝ PROUD Rychle se pohybující proud přehřátého vzduchu Jedna z největších hrozeb, kterou sopky představují pro své okolí V podstatě “teče“ po úbočí sopky http://nevsedni-svet.cz/wp-content/uploads/photo-gallery/MS10_0717.jpg

Největší sopky Největší sopka Sluneční soustavy = Olympus Mons na Marsu Největší sopka na Zemi = Tamu Massif v Tichém oceánu (je vyhaslá) Další sopky: Etna (Itálie), Mauna Kea (Havajské ostrovy), Vesuv (Itálie), Krakatoa (ostrov Anak Krakatau, Asie), Stromboli (Liparské ostrovy, poblíž Sicílie), Kilimandžáro (Tanzanie), Komorní hůrka (ČR), Velký a Malý Roudný (ČR) http://annesastronomynews.com/photo-gallery-ii/the-solar-system/olympus-mons-on-mars/

Klady a zápory výbuchu KLADY ZÁPORY Sopečný materiál – vhodná matečná hornina pro vývoj úrodných půd Proto jsou území kolem sopek často hustě osídlená ZÁPORY Mnoho lidských obětí, zahubení rostlin a živočichů Uvaření extrémně horkými plyny Pohřbení rychle tekoucím bahnem Udušení jedovatými plyny Zničení zaviněné mraky popela Ovlivnění podnebí (problém sopečného popela) Čím je magma bohatší na síru, tím větší následky má případná exploze na globální klima Magma bohaté na síru totiž přispívá k větší tvorbě aerosolu, který efektivně blokuje sluneční záření Možný vznik tsunamio https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Pahoehoe_toe.jpg

Kdy přijde výbuch? Opakující se zemětřesení Dým vycházející z kráteru Zvukové efekty vycházející z kráteru Utíkající živočichové Pokud je v blízkosti moře, může stoupnout teplota Změny chemického složení fumarol ve prospěch sirných plynů, amoniaku, methanu, vzácných plynů Zvyšování teploty fumarol Zvyšování kyselosti vody (obsah kyseliny sírové) Změny tvaru sopky Přístroje https://sites.google.com/site/sopkynazemi/delenie-sopiek

Jak to bylo v Pompejích 20.-26. srpna roku 79 n. l. Nejdříve se třásla zem a nespokojená zvířata se začala chovat jinak. Někteří obyvatelé si toho všimli a z blízkosti sopky Vesuvu se odstěhovali. Poté se Vesuv uklidnil a dal o sobě vědět až za 3 dny. Kdo využil tohoto posledního “varování“ mohl přežít. V den výbuchu začala sopka “chrlit“ popel, pemzu a kamení. Tento materiál zasypal domy i ulice Pompejí. Pod tou tíhou některé střechy domů nevydržely a zasypaly tak obyvatele uvnitř nich. Další den si zbývající obyvatelé mysleli, že pohroma skončila a začali se vracet do města a hledat svůj majetek a opravovat poničené domy. To byla ale chyba, protože ze sopky začaly téct pyroklastické proudy, které protekly celým městem za pouhou minutu. Všichni obyvatelé do posledního byli pravděpodobně v této půlminutě usmrceni. Většina umřela zničením měkkých tkání žárem. http://www.antickysvet.cz/26078n-vybuch-vesuvu-a-zkaza-pompeji-79-n.l. http://www.dotyk.cz/galerie/galerie-historicke-objevy.html?mm=7239206

Mohou být sopky užitečné? Produkty sopečné činnosti jsou bohaté na minerální látky vhodné pro výživu rostlin Vytvářejí úrodné zemědělsky dobře využitelné půdy Například: ostrov Lanzarotte – vinná réva Spodní svahy Etny na Sicílii Na Jávě – obživa pro jednu z nejhustších populací na světě http://www.etnamoving.com/en/etna.html

Otázky Co je to bahnotok? Jaký je rozdíl mezi lávou a magmatem? Co je to pyroklastický proud? Vyjmenujte druhy sopek a popište rozdíly mezi nimi. Co je to magma? Kde na Zemi se nejvíce vyskytují sopky? Jaká je největší sopka Sluneční soustavy? Jak poznáme, že se blíží výbuch? Řekněte 2 klady a zápory sopečné činnosti. Popište obrázek. (obr. str. 2) Popište, co se stalo v Pompejích roku 79 n.l. Jak jsou nám sopky užitečné?

Zdroje Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Https://cs.wikipedia.org/wiki/Sopka http://antika.avonet.cz/article.php?ID=154309 https://cs.wikipedia.org/wiki/Bahnotok http://sopky.eu/pyroklasticky-oblak/ http://www.zemepis.eu/sopky.p49.html http://geology.com/records/largest-volcano/ files.trida-3-a9.webnote.cz/200001366…/18.%20Sopky.ppt http://fim2.uhk.cz/wikicr/web/index.php/home/11-pirodni-atraktivity/148-sopky-jako-atraktivita Naše sešity ☺