INTEGROVANÁ VÝUKA PŘEDMĚTU A CIZÍHO JAZYKA Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Co je CLIL? Postupné zavádění anglického jazyka do nejazykových předmětů - využívá se především obohacování slovní zásoby z různých tematických okruhů. Metoda CLIL neznamená bilingvní výuku -je jejím předstupněm. Studenti budou i nadále zkoušeni a hodnoceni v českém jazyce. Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Proč metoda CLIL? Výhody: rozvíjí mezikulturní poznání a porozumění rozvíjí mezikulturní komunikační dovednosti zlepšuje jazykové znalosti a ústní komunikační schopnosti rozvíjí mnohojazyčné zájmy a postoje umožňuje studentům větší kontakt s cílovým jazykem ostatní předměty spíše doplňuje, nekonkuruje jim zvyšuje motivaci a sebedůvěru studentů jak v jazyce, tak ve vyučovaném předmětu Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Cíl metody CLIL: rozvíjet jazykové kompetence v rámci reálných komunikačních situací inovovat metody a formy výuky zvýšit motivaci studentů a rozvíjet jejich bilingvní schopnosti Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
CLIL ve světě: Metoda CLIL vznikla v 90. letech 20.století ve Finsku. státy EU: Německo, Rakousko, Španělsko, Turecko, Kypr aj. V ČR není metoda CLIL příliš známá a využívaná - přínos této metody pro výuku cizího jazyka je nesporný. V České republice CLIL neformálně využívá 9% škol. Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Komu je CLIL určen? společná výuka specifického předmětu a cizího jazyka žák se učí cizí jazyk a obsah předmětu zároveň. krátké aktivity v cizím jazyce praktikované v nejazykových předmětech jako je např. zeměpis, dějepis, matematika, tělesná výchova atd. Znalost cizího jazyka v odborných hodinách - nástroj pro dosažení dalších cílů (znalost obsahu, předmětu, učiva, klíčové kompetence) Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
A co učitel? Vhodné pro pedagogy, kteří jsou aprobovaní jazykáři a zároveň vyučují nejazykový předmět Pro učitele, kteří vyučují nejazykové předměty, ale mají znalost cizího jazyka na úrovni B1. Využívání dané metody nevyžaduje účast dvou učitelů v průběhu vyučovací hodiny. Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Projekt Erasmus+ - Malta 2017 St. Julianś – Paceville – ETI Lektorky Valerie a Josie Pondělí – Pátek: kurzy s náplní metodologie CLIL Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Cíl: plánování vlastní lekce metodou CLIL The 5 Cś Dictogloss Practice BICS &CALP Bloomś Taxonomy Thinking Skills (HOTS & LOTS) Competences Community/ Culture in the Classroom Graphic Organizers Scaffolding Assessment: Evaluation, Grids Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Lesson Planning Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
5 Cś Content Communication Cognition Competences Community 10.11.2017 Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Dictogloss Practice Motivuje studenta k tomu, aby četl, učil se, mluvil a psal v cizím jazyce a zároveň pracoval v nejazykovém předmětu (např. Zeměpis, Chemie, atd.) Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
BiCS & CALP Základní mluva žáků mezi sebou Kognitivní akademické jazykové znalosti Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Bloomova taxonomie – 6 faktorů Zapamatování Pochopení Aplikování Analýza Evaluace Vytvoření Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Myšlenkové dovednosti (Thinking Skills) LOTS HOTS Položené základní otázky,na které navazují jednoduché odpovědi Více otevřené otázky, na které se dá odpovědět široce Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Kompetence Učitel musí brát v potaz u žáka: Subjektivní znalosti Jazykové znalosti Plánování Kooperace Potřeby učitele Interakce Kulturní zvyky Rozvoj Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Komunita a kultura Učitel musí brát v úvahu rozdílné kulturní prostředí (zvyky, tradice), ve kterém žáci vyrůstají – v případě multikulturních tříd Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Grafický organizér Pomáhá sumarizovat znalosti a vědomosti a pomáhá porozumět pomáhá rozvíjet organizační dovednosti Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Scaffolding - lešení Pomoc od učitele žákovi, např. pochopení problematiky od nejjednodušší po složitější Nástroj: flow diagram (time-line) Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Hodnocení, evaluace Důležité: připravit si předem tzv. „Rubrick“ – tabulka, kde se berou v potaz různé typy inteligencí žáků (viz další snímek) Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Lesson Planning Katka, Monika, Táňa 10.11.2017
Děkujeme za pozornost https://www.youtube.com/watch?v=dFuCrxRobh0&t=226s Katka, Monika, Táňa 10.11.2017