Taktická příprava Michal Lehnert.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Taktická příprava Michal Lehnert

Osnova přednášky Taktická příprava (TAP) jako složka sportovního tréninku. Strategie a taktika ve sportu. Nácvik taktického jednání. Strategický plán a jeho tvorba.

Charakteristika TAP TAP – složka sportovního tréninku zaměřená na přípravu sportovce k promyšlenému a účinnému vedení sportovního boje v podmínkách soutěží. V mnoha odvětvích je taktické řešení soutěžních situací součástí osvojování a zdokonalování příslušných sportovních dovedností - technicko-taktická příprava.

Cíl TAP Naučit sportovce řešit soutěžní situace způsobem, který umožňuje vítězit nebo se co nejlépe umísťovat v soutěžích. Úkoly TAP získání taktických znalostí a jejich proměňování ve zkušenosti nácvik a zdokonalování taktických dovedností rozvoj taktických schopností.

Sportovní TA Předem naučený soubor řešení soutěžních situací v souladu s pravidly. Způsob vedení sportovního boje s cílem dosáhnout nejlepšího (plánovaného) výsledku v soutěži. Vlastní realizace strategie v průběhu sportovní soutěže (+ řešení některých situací, kdy způsob řešení nevyplývá z určené strategie).

Volba optimálního způsobu vedení sportovního boje v soutěžích je závislá na připravenosti a zvláštnostech sportovce, soupeřů, na vývoji situace v průběhu soutěže… TA má největší význam ve sportovních hrách a v úpolových sportech, v nichž tvoří podstatnou část výkonu jednotlivce či družstva.

Uplatnění TA u různých typů sportovních výkonů minimální (gymnastika, sprint) taktizování (vzpírání, skok vysoký) rozdělení sil (běhy na dlouhé a střední tratě) plné uplatnění (sportovní hry, úpoly) Je možné až při dosažení jisté úrovně kondiční a technické připravenosti. Taktické dovednosti se proto uplatňují v plné míře až na vrcholové úrovni.

Předpoklady využití taktiky Nácvik a zvládnutí v tréninku (zejména složitější řešení konfliktních situací - např. varianta útoku ve sportovních hrách). Improvizace - uplatňuje se při řešení pokud situace není nacvičena.

NÁCVIK TAKTICKÉHO JEDNÁNÍ Dlouhodobý proces zahrnující: 1. Osvojování taktických znalostí 2. Nácvik taktických dovedností 3. Rozvoj taktických schopností

1. Osvojování taktických znalostí Základní předpoklad taktického jednání, součást taktických dovedností. Umožní pochopit a analyzovat soutěžní situaci. Jejich rozsah rozšiřovat postupně a přiměřeně vzhledem k věku a úrovni.

Základní taktické znalosti: Pravidel + optimálně je využít při řešení taktických úloh. Organizace vedení sportovního boje - znalosti systémů, kombinací, typických soutěžních situací, soupeřů a jejich vedení boje... Zásad taktického jednání v konkrétních soutěžních situacích (nepředbíhat v zatáčkách, volit způsob hry proti konkrétnímu typu obrany...).

2. Nácvik taktických dovedností Taktické dovednosti (TD) tréninkem osvojené modely řešení soutěžních situací V TD se uplatňují znalosti, sportovní dovednosti a zkušenosti. Není možné, aby všechny taktické úkoly byly zautomatizované→Jen typická řešení soutěžních situací.

TD Předpokládají především: úroveň vědomostí (pravidla, základní principy a postupy taktického jednání v disciplíně, poznatky o soupeřích…) intelektové schopnosti (pohotová orientace ve složitých situacích, rychlé rozhodování, schopnost kombinovat a tvořit…).

Metodické aspekty nácviku TD Dlouhodobý proces - cílem je osvojit si komplexy jednání v situacích, které se v utkání často vyskytují. Využívá se metod vysvětlení, ukázky apod., podmínek zjednodušených, blížících se soutěžním (účast soupeře – jeho aktivita je předem stanovena) a soutěžních. Nacvičuje se např. řešení typických soutěžních situací jednotlivcem (HČJ), skupinami (kombinace), celým družstvem (systémy)...

Metodické aspekty nácviku TD Předpokladem uplatnění TD je zvládnutá technika využívaných dovedností. Před vlastním nácvikem TD provést teoretickou přípravu, ve které se vysvětlí cíl a podstata nacvičované dovednosti. Pro každou soutěžní situaci existuje určité specifické řešení, které je vhodné se naučit.

Metodické aspekty nácviku TD TD učit zpočátku bez tlaku, teprve po zvládnutí předchozích prvků přidávat na „odporu“ a až po dokonalém zvládnutí procvičovat např. celou herní variantu pod velkým tlakem (únava, malý prostor, čas, déšť, vítr apod.). Ve sportovních výkonech probíhajících v proměnlivých podmínkách je nutno TD osvojovat s ohledem na jejich taktické využití.

3. Rozvoj taktických schopností Rozvoj TS je podmíněn především: -úrovní techniky -specifickými intelektuálními schopnostmi: vnímat složité a měnící se soutěžní situace, vytvářet o nich přesné představy ukládat a vybavovat si v paměti taktické vědomosti koncentrovat se na hl. úkoly taktického plánu rychle a správně se rozhodovat…

Metody rozvoje TS osvojování vědomostí (výklad, ukázka, vysvětlování…) rozboru činnosti vlastní i jiných sportovců praktické činnosti (zaměřená na rozvoj vnímání, hodnocení a analýzu situací, rozhodování, odolnost proti rušivým vlivům…).

STRATEGIE Předem promyšlený plán (koncepce) sportovního boje - návod na jednání v konkrétní soutěži.

Tvorba strategického plánu Strategický plán (SP) je jednou z důležitých součástí přípravy na sportovní soutěž. Jeho úroveň může výrazně ovlivnit očekávaný výsledek utkání a rozhodování v jeho průběhu.

Tvorba strategického plánu Především na vrcholové úrovni se výrazně daná strategie promítá do řešení konfliktních situací a tím ovlivňuje i míru taktiky v nich.

Tvorba strategického plánu Východiska tvorby: 1. Cíl utkání – první místo, vyzkoušení aktuální výkonnosti sportovců (družstva)… 2. Strategie soupeře – je snahou získat informace o jeho očekávané strategii, obvyklé strategii, jeho aktuální výkonnosti. 3. Výkonnost soupeře – má-li soupeř vyšší výkonnost - spíše „obranná“strategie, v opačném případě strategie „útočná“.

Tvorba strategického plánu Východiska tvorby: 4. Vlastní výkonnost – zhodnotit silné stránky a slabiny svěřenců, družstva, zvážit aktuální zdravotní stav….(trenér - snaha výkonnost určit pravdivě a objektivně). 5. Informace o prostředí a podmínkách – stadion, hala, povrch, počet diváků a jejich obvyklé chování, rozhodčí apod..

Kontrolní otázky Charakterizujte TAP jako složku tréninku. Co je to taktika a jak se uplatňuje v různých typech sportovních výkonů? Jak probíhá nácvik taktického jednání? Co je to strategický plán a jak se vytváří?