Měření délky pevného tělesa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Délka Délka jako fyzikální veličina. Fyzikální veličina základní –p–přímo měřitelná k měření délek (velikostí) těles k porovnávání délek (velikostí) těles.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
PROCENTA Vymezení pojmu procento, základ, počet procent.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Měření délky LC.
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Technologie – Měření a orýsování
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
Měření objemu pevného tělesa
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Fyzikální síly.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Základní jednorozměrné geometrické útvary
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Poměr v základním tvaru.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Astronomické jednotky délky
Převody délkových jednotek
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
zpracovaný v rámci projektu
Měření délky.
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Číslicové měřící přístroje
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
PaedDr. Eva Kulfasová ZŠ, P. Jilemnického 1035/2, Zvolen
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Délka kružnice, obvod kruhu
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Délka jedna z nejstarších fyzikálních veličin již v roce 1792 stanoven jednotkou délky metr jako desetimiliontina vzdálenosti od severního pólu k rovníku.
Fyzikální veličiny.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jednotky délky VY_32_Inovace_16 TK-1 Mgr
Přesnost a chyby měření
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
KŘIVKA DEFORMACE.
Dvourozměrné geometrické útvary
Transkript prezentace:

Měření délky pevného tělesa I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Měření délky pevného tělesa Mgr. Vladimír Nulíček

Každá fyzikální veličina má jednotku. Vlastnosti těles i látek a také jejich změny a pohyby fyzika určuje pomocí fyzikálních veličin. U každé fyzikální veličiny se používá označení pomocí písmene, které umožňuje stručný matematický zápis. Každá fyzikální veličina má jednotku. Fyzikální veličinu zapisujeme pomocí čísla, vyjadřujícího její velikost, k číslu se vždy připojuje značka jednotky.

Délka – jedna z prvních jednotek, kterou lidstvo potřebovalo měřit. Fyzikální veličina je vlastnost těles nebo jevů, kterou lze měřit. Rozměry těles, případně vzdálenosti mezi tělesy, určujeme základní fyzikální veličinou, které říkáme délka. Délka – jedna z prvních jednotek, kterou lidstvo potřebovalo měřit. První odvozování bylo z rozměrů lidského těla: stopa asi 30 cm   palec asi 2,5 cm loket (vídeňský) – asi 0,75 m krok (stará česká jednotka) – přibližně 60 cm sáh, píď,….

Základní jednotka délky metr – je dnes odvozena od rychlosti světla ve vakuu. Délkou rozumíme vodorovnou vzdálenost mezi dvěma body vyjádřenou v délkových jednotkách. Měření délky je zjišťování, kolikrát je jednotka délky obsažena v měřeném úseku. Základní délkovou jednotkou je metr, který je definován takto: Metr je délka dráhy, kterou uletí světelný paprsek ve vakuu za 1/299 792 458 s.

Z metru jsou odvozeny další jednotky pro měření délek, které jsou násobky nebo zlomky metru: 1 km (kilometr) = 1 000 m   1 cm (centimetr) = 0,01 m 1 mm (milimetr) = 0,001m   1 μm (mikrometr) = 0,000 001 m 1 nm (nanometr) = 0,000 000 001 m Jednotka Značka jednotky Převody kilometr km 1 km = 1 000 m decimetr dm 1 m = 10 dm centimetr cm 1 m = 100 cm milimetr mm 1 m = 1 000 mm

Pro běžná měření délky se používá: Pravítko Posuvné měřidlo Mikrometr Svinovací metr

Krejčovský metr Skládací metr Pásmo

Moderní zařízení k měření délky bývají vybavena číslicovým zobrazením měřené délky. Takovému způsobu zobrazení velikosti měřené veličiny se říká digitální. Při měření porovnáváme měřenou fyzikální veličinu se zvolenou jednotkou, například délku tyče s délkou jednoho centimetru.

Jak postupujeme při měření délky? 1. Zvolíme vhodné měřidlo: pro měření délky sirky je pásmo nevhodné měřidlo, mnohem vhodnější je použít školní pravítko. 2. Před měřením zjistíme v jakých jednotkách je sestavena stupnice měřidla. 3. Jaká je délka nejmenšího dílku stupnice. 4. Jakou největší délku můžeme daným měřidlem změřit – měřící rozsah stupnice.

5. Měřidlo přikládáme těsně podél části tělesa, jejíž délku měříme. 6. Při čtení na stupnici se na ni díváme kolmo.

Měříme délku s různou přesností Výsledek měření není nikdy zcela přesný. Udává jen přibližnou hodnotu skutečné délky. Při správném měření však rozdíl mezi naměřenou a skutečnou hodnotou délky pevného tělesa není větší než polovina nejmenšího délku použitého měřidla. Při správném měření je odchylka měření rovna polovině nejmenšího dílku použitého měřidla.

Každé fyzikální měření je zatíženo chybou. Chyby mohou být způsobeny vlastnostmi měřeného tělesa, nedokonalostmi měřícího zařízení a člověkem, který měření provádí. Jaké mohou být chyby měření? Chyby způsobené měřidlem - pásmo není úplně přesné - pásmo se může časem vytáhnout apod. Chyby způsobené člověkem - pásmo nebylo přiloženo přesně nulou ke stěně - nebylo v dotyku s podlahou po celé délce - při čtení se mohl žák splést,…

Jak určit měřenou veličinu co nejpřesněji? - změříme veličinu vícekrát - vyloučíme zjevné omyly = hrubé chyby Určíme aritmetický průměr: máme za úkol změřit délku třídy, změříme ji např. třikrát s těmito výsledky: 14 m, 14,2 m, 14,1 m. Z platných měření vypočítáme aritmetický průměr. Měřením několikanásobného údaje můžeme zvýšit přesnost měření.

Zdroje: Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 6. ročník základní školy Bohuněk J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, 1. díl, Bohuněk J. Hejnová E.,Tématické prověrky z učiva fyziky na ZŠ Fyzika pro 6. ročník základní školy, Prometheus, Fyzika pro 6. ročník základní školy, SPN, M. Rojko a kol., Fyzika kolem nás I., Scientia