Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-14

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Hana Konopová Tematický celek Pozemní stavitelství Ročník 1. Datum tvorby 1.9.2012 Anotace Otvory v nosných stěnách .6. Kamenné překlady. Historie . Technologie provádění. Výklad nové látky - názornější a přehlednější způsob vysvětlení učiva Metodický pokyn Určeno k výkladu do hodiny i samostudiu Možnosti využití – ucelený přehled i při zpracování samostatného projektu ve 3. a 4. ročníku ,samostatné vyhledávání pojmů, práce s internetem, odbornou literaturou Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

OTVORY V NOSNÝCH STĚNÁCH

Technologie provádění 6. Kamenné překlady Historie Technologie provádění

Kamenná nadpraží V historických konstrukcích byla nadpraží zpočátku vytvářena kamennými "monolitickými" překlady (z jednoho kusu kamene). Nejdelší, 8 m dlouhý překlad byl použit v Egyptě v amónově chrámu v Karnaku . Novým způsobem bylo řešeno nadpraží vstupů, kde nad velkým kamenným "monolitem" ve zdivu vynechaný trojúhelník slouží k odlehčení překladu. Takto staticky promyšleným způsobem byla řešena např i tzv. Lví brána mykénského hradu v Řecku . Kamenný blok v délce cca 4.8 m je uprostřed v místě maximálního ohybu (ohybového momentu) nadvýšen (zvětšená tuhost průřezu) a v trojúhelníku, který by překlad zatěžoval, je vložena subtilnější kamenná deska s reliéfem dvou lvů. Zdivo okolo reliéfu je zakončeno přečnělkovou klenbou.

Rubová strana nadpražíÍ Kamenná nadpraží Přečnělková klenba Rubová strana nadpražíÍ Lví brána mykénského hradu v Řecku

Lví brána mykénského hradu v Řecku Zatížení překladu Klenbové roznesení zatížení Lví brána mykénského hradu v Řecku

Brány s přečnělkovou klenbou

Klytaimnéstřina hrobka Řecko Přečnělková klenba Klytaimnéstřina hrobka Řecko

Kamenné překlady rovné Na obdobném principu byly řešeny překlady i v pozdějším období. Kamenné překlady byly u menších rozpětí vylehčovány provedením tzv. prázdné (volné) spáry pod kamenem, u větších rozpětí klenutím tzv. "podporného" oblouku. obr. A - kamenné je pouze obložení obr. B - kamenné je celé průčelí B A

Detail kamenného, rovného nadokenního překladu - Korsika hrana kamene neopracovaná Detail kamenného, rovného nadokenního překladu - Korsika

Kamenné nadokenní překlady rovné - Kleť

Kamenný nadedveřní překlad rovný Turecko

Kamenná klenutá nadpraží Kamenné klenby se skládají z kamenných kvádrů tzv. klenáků různých tvarů a velikostí, jejichž ložné spáry se sbíhají v jednom bodě (tzv.středobod). Tam, kde byl požadavek přímého nadpraží a pro větší rozpětí nebylo možné použít překladu z jednoho kusu kamene, prováděly se rovné klenby. U rovných kleneb jsou ložné spáry rovné nebo zalomené, klenáky se někdy spojují kamenickými skobami.

Kamenná klenutá nadpraží U obloukových kleneb bývá úprava klenáků dvojí. Bud' se jejich horní část vykrouží podobně jako dolní, nebo se klenáky v horní části vypracují hranatě , což je častější. Takové klenáky mají pak v čele většinou tvar pětiúhelný. Čtyři strany jsou přímé a pouze dolní strana je přizpůsobena vykroužení oblouku.

Kamenné překlady - Choustník

Detail zaklenutého kamenného nadedveřního překladu Korsika

Detail zaklenutého kamenného překladu Turecko

Kamenná klenutá nadpraží - použití Vzhledem k velké pracnosti při provádění kamenných nadpraží a k nedostatečným tepelně izolačním vlastnostem kamene se v současné době kamenné překlady ani klenby u novostaveb příliš nepoužívají. Požadovaného estetického efektu se dosahuje již od doby antického Říma obkladem z kamenných desek. Použití kamenných nadpraží je však možné u rekonstrukcí vytvářením replik poškozených částí.

Literatura – obrázky NEZNAMY. recko.name [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://recko.name/FotoView.php?oll=1&kde=A&id=11469%20Lv%C3%AD%20br%C3%A1na%20myk%C3%A9nsk%C3%A9ho%20hradu%20v%20%C5%98ecku#11469 Lví brána mykénského hradu v Řecku Foto – Michal Muzika, Daniel Šimek

Literatura Hájek P. a kolektiv: Konstrukce pozemních staveb 10 - Nosné konstrukce I, ČVUT Praha 2000 Rambousek F. a kolektiv: Stavební konstrukce I pro druhý ročník SPŠ stavebních. SNTL, Praha 1969 Pechar J., Růžička A., Staňková J.: Učebnice architektury pro 3. ročník SPŠ stavebních. SNTL, Praha 1981 Syrový B.: Vývoj stavebnictví a architektury ve starověku. SNTL, Praha 1959 Syrový B.: Architektura. SNTL, Praha 1972 Syrový B. a kolektiv: Architektura – svědectví dob. SNTL, Praha 1974 Jundrovský R.: Kamenictví pro praktickou potřebu kameníků, stavitelů, zedníků, stavebníků, a škol odborných. Praha, nakladatel Kober I. L. Ondřej S.: Stavba domu v praxi – díl I. V Praze 1932, náklad vlastní Švarc B.: Přehled pozemního stavitelství. Ústav pro učební pomůcky průmyslových a odborných škol Praha 1944 Pume D., Čermák F. a kolektiv: Průzkumy a opravy stavebních konstrukcí. ABF 1993