Literární druhy a žánry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Literární druhy a žánry Předmět: Estetická výchova Ročník: 1. ročník učebního oboru Autor: Jana Velacká Literární druhy a žánry Anotace: Žáci se seznámí s literárními druhy a žánry, s kterými se budou setkávat v průběhu výuky. Klíčová slova: lyrika, epika, drama, monolog, dialog, óda, balada, novela Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 37 Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_KD1_01

Literární druhy LYRIKA vyjadřuje pocit a dojmy autora může obsahovat epické prvky milostná, intimní přírodní úvahová

Literární druhy EPIKA DRAMA má děj, příběh obsahuje časové a příčinné souvislosti DRAMA Příběh se vypráví pomocí monologů a dialogů Monolog – souvislý, nepřerušovaný hovor jedné postavy Dialog – rozhovor dvou a nebo více osob

Literární žánry Epické Óda – oslavná báseň Hymnus – slavnostní píseň; týká se národa, vlasti apod. Elegie = žalozpěv – vyjadřuje smutek Píseň – báseň určená ke zpívání

Literární žánry b) Lyrickoepické Balada – pochmurný děj, často tragický konec; dramatický spád - > K.J.Erben – Kytice Romance – báseň veselé nálady -> J. Neruda – Balady a romance Básnická povídka = poema – události ze života jednotlivce -> A. S. Puškin – Evžen Oněgin

Literární žánry c) Epické Bajka – hlavními postavami jsou zvířata, která mají lidské vlastnosti a jednají jako lidé, na závěr je vždy nějaké ponaučení -> Ezop Pohádka – vymyšlený příběh, nadpřirozené postavy, boj dobra se zlem, šťastný konec, dělení: lidové – neznáme autora; umělé – známe autora

Literární žánry 3. Pověst – příběh odehrávající se v minulosti, váže se k určitému místu, osobě, obsahuje částečně smyšlené a částečně pravdivé jádro 4. Báje = mýtus - příběhy o tom, jak si lidé vykládali svět, přírodní jevy, vystupují zde bohové a hrdinové 5. Legenda – vyprávění o životě, skutcích a mučednické smrti světců

Literární žánry 6. Novela – středního rozsahu, soustředí se na jednu událost, překvapivý závěr 7. Povídka – kratší příběh, více osob i dějových linií 8. Román – větší rozsah, mnoho postav a dějových linií

Literární žánry d) Dramatické Tragédie – hra se smutným dějem a tragickým koncem - > W. Shakespeare – Romeo a Julie Komedie – hra s veselým dějem, výsměch lidským nedostatkům - > W. Shakespeare – Zkrocení zlé ženy Muzikál – hra doprovázená hudbou, tancem a zpěvem -> Dracula, Tři mušketýři,

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Sochrová, M. Literatura v kostce. 1. vydání, Fragment, 1996. 88 s. ISBN 80-85768-95-X vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.