NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic OBSAH: Slovní úlohy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

ANOTACE Hodina ukazuje řešení slovních úloh pomocí soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých. V první části jsou řešené příklady a v další jsou příklady na samostatné procvičení. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Př. 1) Toník nastřádal 34 kovových dvoukorun a pětikorun Př.1) Toník nastřádal 34 kovových dvoukorun a pětikorun. Tyto mince mají dohromady hodnotu 101 Kč. Kolik má dvoukorun a kolik pětikorun? Řešení: Počet dvoukorun ··········𝑥 První lineární rovnici soustavy sestavíme z údajů pro počet. Počet pětikorun ·········· 𝑦 Počet mincí celkem ·····34 První rovnice soustavy: 𝑥+𝑦=34 Finanční částka ve dvoukorunách ······· 2·𝑥 Kč Druhou lineární rovnici soustavy sestavíme z údajů pro finanční částky. Finanční částka v pětikorunách ·········· 5·𝑦 Kč Finanční částka celkem ·····················101 Kč Druhá rovnice soustavy: 2𝑥+5𝑦=101

Pro výpočet použijeme kombinovanou metodu. (2) 2𝑥 +5𝑦 =101 ( 1 ∗ ) 𝑥+𝑦 =34 / ·(−2) ( 2 ) 2𝑥 +5𝑦 =101 (1) −2𝑥−2𝑦 =−68 Pro výpočet použijeme kombinovanou metodu. Sečteme rovnice (2) 2𝑥 +5𝑦 =101 −2𝑥+2𝑥 −2𝑦+5𝑦 =−68+101 3𝑦 =33 / :3 𝒚 =𝟏𝟏 ( 1 ∗ ) 𝑥+𝑦 =34 𝑥+11 =34 / −11 Vypočítanou hodnotu y dosadíme do rovnice ( 1 ∗ ). 𝒙 =𝟐𝟑 Řešením soustavy je uspořádaná dvojice: 23;11

Správnost řešení ověříme zkouškou dosazením do textu slovní úlohy. Počet dvoukorun ··········23 Počet pětikorun ··········11 Počet mincí celkem ·····34 První rovnice soustavy: 23+11=34 Finanční částka ve dvoukorunách ·· 2·23 Kč=46Kč Finanční částka v pětikorunách ···· 5·11 Kč=55 Kč Finanční částka celkem ···············101 Kč Druhá rovnice soustavy: 46+55=101 Toník má 23 dvoukorun a 11 pětikorun.

Pro výpočet obsahu obdélníku platí S=a·b Délka strany BC ··········𝑏 Př.2) Zvětšíme-li délku strany AB obdélníku ABCD o 𝟒 𝒄𝒎 a délku strany BC o 𝟏𝒄𝒎, zvětší se jeho obsah o 𝟑𝟐 𝒄𝒎 𝟐 . Zmenšíme-li délku strany AB o 𝟐 𝒄𝒎 a délku o 𝟑 𝒄𝒎, zmenší se obsah obdélníku ABCD o 𝟐𝟖 𝒄𝒎 𝟐 . Určete délku stran obdélníku ABCD? Řešení: Délka strany AB ··········𝑎 Pro výpočet obsahu obdélníku platí S=a·b Délka strany BC ··········𝑏 Ze zadání vyplývají dvě podmínky, které zapíšeme takto: 𝑎+4 𝑐𝑚 · 𝑏+1𝑐𝑚 =𝑎𝑏+32 𝑐𝑚 2 𝑎−2 𝑐𝑚 · 𝑏−3𝑐𝑚 =𝑎𝑏−28 𝑐𝑚 2

𝑎+4 · 𝑏+1 =𝑎𝑏+32 𝑎−2 · 𝑏−3 =𝑎𝑏−28 𝑎𝑏+𝑎+4𝑏+4=𝑎𝑏+32 / −𝑎𝑏 𝑎𝑏−3𝑎−2𝑏+6=𝑎𝑏−28 / −𝑎𝑏 𝑎+4𝑏+4=32 / −4 −3𝑎−2𝑏+6=−28 / −6 𝑎+4𝑏=28 −3𝑎−2𝑏=−34 Pro výpočet použijeme kombinovanou metodu.

Vypočítanou hodnotu 𝒃 dosadíme do rovnice ( 1 ∗ ). 𝑎+20=28 / −20 𝒙 =𝟖 ( 1 ∗ ) 𝑎+4𝑏 =28 / ·3 ( 2 ) −3a −2𝑏 =−34 (1) 3𝑎+12𝑏=84 Sečteme rovnice (2) −3𝑎−2𝑏=−34 3𝑎−3𝑎+12𝑏−2𝑏=84−34 10𝑏=50 / :10 𝒃 =𝟓 ( 1 ∗ ) 𝑎+4·5=28 Vypočítanou hodnotu 𝒃 dosadíme do rovnice ( 1 ∗ ). 𝑎+20=28 / −20 𝒙 =𝟖 Řešením soustavy je uspořádaná dvojice: 8;5

Správnost řešení ověříme zkouškou dosazením do textu slovní úlohy. Obsah původního obdélníku: 𝑎=8 𝑐𝑚 𝑆=8·5 𝑐𝑚 2 𝑏=5 𝑐𝑚 𝑆=40 𝑐𝑚 2 Obsah zvětšeného obdélníku: 𝑎=12 𝑐𝑚 𝑆=12·6 𝑐𝑚 2 𝑏=6 𝑐𝑚 𝑆=72 𝑐𝑚 2 Obsah zmenšeného obdélníku: 𝑎=6 𝑐𝑚 𝑆=6·2 𝑐𝑚 2 𝑏=2 𝑐𝑚 𝑆=12 𝑐𝑚 2 Obdélník ABCD má strany 𝒂=𝟖 𝒄𝒎, 𝒃=𝟓 𝒄𝒎.

Příklady pro samostatné procvičení: Př.1) Cena menší fotografie je 𝟓,𝟗𝟎 Kč. Cena větší fotografie je 𝟏𝟐 Kč. Za 25 fotografií těchto formátů jsme zaplatili 𝟏𝟖𝟒,𝟏𝟎 Kč. Kolik kterých fotografií si objednali? Řešení: Menších fografií bylo 19 a větších 6. Př.2) Ze dvou druhů kouření v ceně 200 Kč a 260 Kč za 1kg se má připravit 30 kg směsi v ceně 210 Kč za 1 kg. Kolik kg každého druhu koření je třeba smíchat? Řešení: 25 𝑘𝑔 𝑘𝑜ř𝑒𝑛í 𝑧𝑎 200 𝐾č 𝑎 5 𝑘𝑔 𝑘𝑜ř𝑒𝑛í 𝑧𝑎 260 𝐾č 𝑧𝑎 1 𝑘𝑔 Př.3) Na délce 172 metrů bylo položeno vodovodní potrubí. Bylo položeno 23 trubek, které měly délku 470 cm a 825 cm. Kolik trubek každého druhu bylo použito? Řešení: 𝑃𝑜𝑢ž𝑖𝑙𝑖 18 𝑑𝑒𝑙ší𝑐ℎ 𝑎 5 𝑘𝑟𝑎𝑡ší𝑐ℎ 𝑡𝑟𝑢𝑏𝑒𝑘.

Moje škola – matematika A Hypertextové odkazy Matematické hry Moje škola – matematika A Moje škola – matematika B ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky

Použité zdroje: MOLNÁR, Josef; LEPÍK, Libor; LIŠKOVÁ, Hana a kol. Matematika 9. Olomouc: Prodos, 2001, ISBN 80-7230-109-8. MULLEROVÁ, Jana; BRANT, Jiří; HORÁČEK, Rudolf a kol. Matematika pro 9. ročník Algebra. Praha: Kvarta, 2000, ISBN 80-86326-10-1. DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky –početní úlohy. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-766-9. Galerie klipart MS Office 2010 Vlastní tvorba