Role sociálních služeb v odstraňování bariér Mgr. Ivana Příhonská oddělení koncepce sociálních služeb
Sociální služby (zákon č. 108/2006 Sb.) zákon upravuje podmínky poskytování pomoci a podpory osobám v nepříznivé sociální situaci, a to prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči, podmínky pro vydání oprávnění k poskytování sociálních služeb, výkon veřejné správy v oblasti sociálních služeb a předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách Pozn: V současné době byla vládě ČR předložena novela tohoto zákona. Připravované úpravy zde v rámci tématu uvádíme.
ZÁKLADNÍ ZÁSADY(§2) Sociální služby každá osoba má nárok na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství (§37) rozsah a forma pomoci a podpory musí zachovávat lidskou důstojnost osob pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob musí působit na osoby aktivně podporovat rozvoj jejich samostatnosti motivovat k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání/prohlubování nepříznivé sociální situace posilovat jejich sociální začleňování subsidiarita poskytování – terénní a ambulantní služby zákon upravuje podmínky poskytování pomoci a podpory osobám v nepříznivé sociální situaci, a to prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči Hlavní zásady
Role sociálních služeb při odstraňování bariér PODPORA LIDÍ S POSTIŽENÍM ZAPOJENÍ DO KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ NA ÚROVNI OBCÍ/OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ NÁMĚTY K ZAJIŠTĚNÍ DOSTUPNOSTI OBJEKTŮ A INFORMACÍ
Podpora lidí s postižením poskytování základních i fakultativních činností uvedených v zákoně u jednotlivých služeb jedná se především o soc. služby: osobní asistence (§39) průvodcovské a předčitatelské služby (§42) tlumočnické služby (§56) sociální rehabilitace (§70)
Podpora lidí s postižením Osobní asistence (§39) - terénní služba poskytovaná bez časového omezení a v přirozeném soc. prostředí klienta obsahuje základní činnosti: pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, při osobní hygieně, zajištění stravy, chodu domácnosti výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (nácvik schopností a dovedností, prostorová orientace) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovod na kulturní akce, do zaměstnání, k lékaři) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (doprovod na úřad, pomoc při komunikaci) Pozn.: novela zákona rozšiřuje hlavní činnosti o sociálně terapeutickou činnost
Podpora lidí s postižením Průvodcovské a předčitatelské služby (§42) terénní nebo ambulantní služba poskytovaná osobám, jejichž schopnosti jsou sníženy z důvodu věku nebo zdravotního postižení v oblasti orientace nebo komunikace, napomáhá jim osobně si vyřídit vlastní záležitosti obsahuje základní činnosti: zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovod na kulturní akce, pomoc při orientaci a komunikaci) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc při vyplňování formulářů, pomoc při komunikaci)
Podpora lidí s postižením Tlumočnické služby (§ 56) terénní, popř. ambulantní služba poskytovaná osobě s poruchou komunikace způsobenou především smyslovým postižením, které zamezuje běžné komunikaci s okolím obsahuje základní činnosti: zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (pomoc v komunikaci) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc v komunikaci) Pozn: Novela obsahuje změnu názvu služby:„Tlumočení a zprostředkování komunikace pro osoby se sluchovým postižením a hluchoslepé osoby“ a doplnění cíle služby, kterým je zprostředkování komunikace mezi slyšící většinovou společností a osobami se sluchovým postižením nebo hluchoslepými osobami.“
Podpora lidí s postižením Sociální rehabilitace (§70) soubor činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti obsahuje základní činnosti: nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu; soběstačnost (nácvik samostatného pohybu, orientace) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (nácvik schopností a dovedností) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovázení, nácvik využívání dopravy, nácvik komunikace) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (práce s informacemi, jejich využití)
Zapojení do komunitního plánování na úrovni obcí/obcí s rozšířenou působností aktivní zapojení sociálních služeb (a dotčených skupin obyvatel) do komunitního plánování (střednědobý plán rozvoje soc. služeb na dobu 3 let) zjišťování potřeb osob v nepříznivé sociální situaci, žijících na daném území, a hledání způsobů uspokojování těchto potřeb s využitím dostupných zdrojů obsahem plánu je popis zpracování, analýza zdrojů; potřeb osob, kterým jsou sociální služby určeny, ekonomické vyhodnocení, strategie zajišťování a rozvoje sociálních služeb, výčet povinností zúčastněných subjektů, způsob sledování a vyhodnocování plnění plánu a způsob, jakým lze provést změny v poskytování sociálních služeb údaje z komunitního plánování mohou být využity i pro krajské plány mobility
sbírat podněty vlastních uživatelů o potřebnosti sociálních služeb Zapojení do komunitního plánování na úrovni obcí, případně obcí s rozšířenou působností Sociální služby mohou sbírat podněty vlastních uživatelů o potřebnosti sociálních služeb identifikovat sami chybějící sociální služby oslovit uživatele ke spolupráci při přípravě plánu zajistit podporu lidem s potřebou pomoci při jejich aktivní účasti na plánování (tlumočení do znakového jazyka, doprovod a asistence na místě atp.) dle požadavku plánu upravit nabídku vlastních služeb Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor sociálních služeb, sociální práce a sociálního bydlení tel: 221 922 014, e-mail: david.pospisil@mpsv.cz, www.mpsv.cz, www.noviny-mpsv.cz
Náměty k zajištění dostupnosti objektů a informací kraje i obce podporují dostupnost i v dalších oblastech než jen v sociálních službách (plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotní postižením, program mobility atd.) veřejné úřady jsou také povinné zajišťovat srozumitelnost informací a dostupnost svých služeb
Náměty k zajištění dostupnosti objektů a informací Sociální služby mohou ze zkušeností s práce s danou skupinou obyvatel reflektovat, zda jsou zveřejňované informace dostatečné a srozumitelné sbírat podněty vlastních uživatelů o potřebnosti bezbariérových úprav (např. doprava, chodníky, služby) identifikovat sami bariérové objekty a komunikace
CO JE ROLÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Sociální služby CO JE ROLÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB zjišťování potřeb klientů a podpora v jejich naplňování (nácvik dovedností, doprovod na úřad, tlumočení, podpora v samostatnosti atd.) CO NENÍ ROLÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB nahrazovat veřejně dostupné služby zastupovat či jednat za klienta při vyřizování osobních záležitostí (není-li k tomu klientem zmocněna) přebírat odpovědnost za jednání klienta
DĚKUJI ZA POZORNOST Kontakty Ministerstvo práce a sociálních věcí odbor sociálních služeb, sociální práce a sociálního bydlení oddělení koncepce sociálních služeb www.mpsv.cz, www.noviny-mpsv.cz Ivana Příhonská tel: 775 779 380, e-mail: ivana.prihonska@mpsv.cz, www.trass.cz FB Národní centrum podpory transformace sociálních služeb