Sociální deviace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Sociální deviace

1. Sociologické pojetí sociální deviace Společnosti založeny na normativním řádu – formální předpisy, neformální doporučení Struktura institucí Dodržování – udržování sociálního konsensu

Sociální deviace Porušení nebo podstatná odchylka od některé sociální normy Odchylka od kulturně očekávaných pravidel chování Jedincova neochota či neschopnost ztotožnit se s hodnotami a spol. řádem NEUTRÁLNÍ, nehodnotící (ostrůvky pozitivní deviace)

Sociální patologie Sociálně deviantní NENÍ sociálně patologické Soc. patologické jevy – abnormální a nezdravé Rozdíl ve stupni – co je sociálně deviantní, nemusí být sociálně patologické, co je sociálně patologické, je vždy sociálně deviantní

Sociální norma Zveřejněné pravidlo chování, které je třeba dodržovat a považovat za závazné (návod, jak dosahovat cílů a uskutečňovat potřeby) Funkce: Zajišťovat sociální soudržnost Dosahovat konformity ve společnosti/skupině Nástroj sociální kontroly

Toleranční limit Míra nedodržování normy, tolerovaná společností Různý v různých společnostech, společenských skupinách, historických dobách Závisí na: Významu porušených hodnot Míře otevřenosti společnosti Sociálním postavení devianta

Mění se jak toleranční limit, tak samotné normy Normalita a deviace = sociální konstrukce

Obsah sociálních norem Co je obvyklé Co je přípustné Co je správné Různá kritéria – např. právní x neprávní Může se překrývat, umocňovat, vylučovat Co je normální, nemusí být správné

Sociální normy a osobnost P. Zimbardo – „dozorci a vězni“ S. Milgram „testy paměti“ Nelidskost otázkou společenských vztahů

Sociální sankce Všechny mechanismy, které vedou k posílení sociálních norem Pozitivní sankce – odměny za dodržení normy Negativní sankce – tresty za porušení normy Různá míra formalizace Sociální kontrola atributem moci

Účel trestu Retributivní/absolutní – trest účelem sám o sobě (protože bylo spácháno zlo) Relativní/utilitární – účelem ochrana společnosti (aby nebylo pácháno zlo) Smíšené/slučovací – trest odpovídá závažnosti a plní další funkce

Funkce trestu Odplata (retribuce) Odstrašení Nápravná (rehabilitační) – náprava pachatele Vylučovací (eliminační) – izolace pachatele Kompenzační (restorativní) – náprava následků

Příčinné faktory Exogenní Endogenní Sociální faktory Kulturní faktory Biologické psychologické

Teorie sociální deviace Biologické Psychologické Sociologické Inter- a multidisciplinární teorie Teorie „kinds – of – people“ Situační teorie Konjunktivní teorie

Sociální kontrola = SOUHRNNÉ OZNAČENÍ VŠECH MECHANISMŮ, KTERÉ ZAJIŠŤUJÍ ŘÁD A STABILITU SPOLEČNOSTI

Sociální kontrola Stabilizační, preventivní, odstrašující, resocializační a represivní funkce Cíl – posilovat soudržnost společnosti a dosažení konformity Mechanismy: Formální x neformální Vnitřní x vnější

Postmoderní spol. Nehomogenní Pluralita myšlení jednání i hodnot Orientační nejistota Relativizace norem Nejednoznačná hranice mezi dobrem a zlem, ALE ODPOVĚDNOST TRVÁ

2 POHLEDY na deviace NORMATIVNÍ PŘÍSTUP RELATIVISTICKÝ PŘÍSTUP

NORMATIVNÍ POHLED Sociální konsensus vyjádřen sociálními normami Odchylné chování definováno jako deviantní Objektivní deviace – porušení normy Předpoklad lidské racionality a odpovědnosti

Shrnutí - normativní Normy jsou nutné Jejich význam je jednoznačný Jsou kompletně uspořádány pro všechny možné situace Jsou univerzální a nadčasové Jsou sankcionovány nezávisle na individuích

Relativistický pohled Diverzita Konkurující si nebo konfliktní zájmy Proměnlivost Ne popření existence norem, ale důraz na dynamičnost proměn Co je deviantní závisí na tom, koho se ptáte

Shrnutí - relativistické Deviace je vlastností, kterou na lidské chování klade veřejnost (publikum) Deviace je funkcí vnímání a hodnocení určitých forem chování Deviace je funkcí sociální kontroly