Název prezentace (DUMu) Stylistika: Slohové postupy a útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Název prezentace (DUMu) Stylistika: Slohové postupy a útvary Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu) Stylistika: Slohové postupy a útvary Tematická oblast: Česky jazyk a literatura pro I. ročník oboru Krajinář Ročník: 1. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: prosinec 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Tématem této prezentace je stylistika, slohové postupy a útvary.

Slohové postupy a útvary Stylistika Slohové postupy a útvary

Slohový postup Je způsob pojetí tématu jako celku i jeho jednotlivých složek. Je to druh celkového ztvárnění a tlumočení sdělovaného obsahu. Rozhodujícím faktorem pro volbu slohového postupu jsou cíl projevu (vyplývající ze záměru autora) a téma.

Slohové postupy Informační (prostě sdělovací) Popisný Vyprávěcí Výkladový Úvahový Řečnický

Slohové útvary Jsou ustálené, uzavřené a ukončené komunikační jednotky, které vznikají prostřednictvím jednoho nebo několika slohových postupů. Jsou to obecně přijímaná schémata sloužící rozmanitým potřebám praktické jazykové komunikace.

Informační postup Je považován za postup nejjednodušší, neboť spočívá v zachycení nezbytných informací sloužících adresátovi k základní orientaci. Konstatování fakt Větná stavba nebývá složitá, chybí odkazovací výrazy, časté je prosté hromadění fakt v libovolném pořadí. Uplatňuje se hlavně v publicistice a v administrativě (projevuje se zde značná automatizovanost – vede k šablonovitosti)

Útvary informačního postupu A) Zpráva: podává stručnou informaci o tom, co se kdy, kde a za jakých okolností stalo. B) Záznam: slouží k podpoře paměti nebo k heslovitému zachycení faktů. C) Oznámení: zpráva týkající se událostí budoucích. D) Žádost: stručný slohový útvar, značně ustálený.

Útvary informačního postupu E) Zápis (protokol): podává základní informace o konání nějaké akce, o jejím průběhu a úkolech z jednání vyplývajících (usnesení). Požadavkem je stručnost (realizovaná až heslovitou formulací), věcnost a objektivnost. F) Dopis (osobní, úřední): má ustálené složky (datum, místo vzniku, oslovení, vlastní obsah, závěrečný pozdrav a podpis). Osobní dopis má ráz soukromý. Úřední dopis bývá neosobní, věcný, s častými automatizovanými prostředky.

Slohový postup popisný Zachycuje a vypočítává jednotlivé složky skutečnosti (předmětu, osoby, zvířete, jevu a děje) na základě autorova smyslového vnímání. Cíl: podat dokonalou informaci umožňující adresátovi vytvořit si věrný obraz sdělovaného. Podání obrazu bývá zpravidla statické. Uplatňuje se požadavek systematičnosti (postup od celku k částem, od nápadného k méně nápadnému, od důležitého k podružnému). Uplatňuje se nejčastěji v oblasti odborné a umělecké. Převažují podstatná a přídavná jména, nejfrekventovanějším větným členem je přívlastek.

Útvary popisného postupu A) Popis prostý B) Popis odborný C) Popis umělecký D) Charakteristika (povahopis) E) Popis dějový

Slohový postup vyprávěcí (narativní) Je dynamický, podává průběh jedinečného (neopakovatelného) děje na základě osobního prožitku nebo podle svědectví. Má dějovou linii (zasazenou do prostoru a času), jednotlivé dějové prvky jsou spjaty časovou posloupností nebo příčinnou následností. Děj se vyvíjí od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení. Uplatňuje se zejména v oblasti hovorové a umělecké. Útvar: VYPRAVOVÁNÍ

Slohový postup výkladový Slohově nejnáročnější Vysvětluje předměty, děje, jejich složky a logickou úvahou zdůvodňuje jejich vzájemné vztahy na základě předem získaných vědomostí a zkušeností. Jde v něm o objektivní vyjádření složitosti vztahů a souvislostí mezi sdělovanými skutečnostmi. Uplatňuje se v stylové oblasti odborné a publicistické.

Útvary výkladového postupu A) Výklad: zprostředkovává výsledky vědeckého poznání a popularizuje je. B) Pojednání: „nejvyšší“ útvar stylu odborného usilující o formulaci nového pohledu. Přináší nové poznatky, názory a závěry na základě důkladné analýzy. C) Úvaha: uplatňuje se zde subjektivní postoj autora. D) Esej: má povahu úvahového textu s aktuální odbornou tematikou podaného uměleckou formou.

Slohový postup řečnický Využívá zejména slohového postupu výkladového a úvahového. Oblast: oficiální veřejné mluvené projevy Využívá tzv. řečnické figury, které pomáhají zvyšovat názornost, sugestivnost a dramatičnost mluvených projevů. Tomuto postupu se věnuje specifická disciplína: rétorika. Prvky řečnického slohu se uplatňují: v přednášce, referátu, komentáři, diskusi, polemice, besedě, interview, v přípitku.

Kontrolní otázky Jaké jsou rozhodující faktory pro volbu slohového postupu? Vyjmenujte slohové postupy. Který slohový postup je slohově nejnáročnější? Který slohový postup má dějovou linii (zasazenou do prostoru a času), jednotlivé dějové prvky jsou spjaty časovou posloupností nebo příčinnou následností?

Seznam zdrojů HUBÁČEK, Jaroslav a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 2. S.l.: Vademecum, 1998, 303 s. ISBN 80-860-4130-1.