duševní zdraví, hygiena,…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ERGONOMIE PRÁCE NA PC Petra Spáčilová, 4. Z
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
a jeho využití u klientů po CMP
Psychické stavy.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
Technická, taktická a psychologická příprava
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Interrupce jako trauma
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Regulace úzkosti ve sportu
PLNÝ DECH.
Regulace úzkosti ve sportu
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Poznámky pro výuku Předmět: Autor: Škola: Téma: Název: Třída: Plánované cíle: Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule.
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
duševní zdraví, hygiena,…
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Sebepoznání a sebepojetí
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

duševní zdraví, hygiena,…

duševní zdraví = stav, kdy všechny psychické procesy probíhají optimálně, kdy jsme schopni řešit běžné problémy, pracovat a těšit se ze života předpokladem jsou fungující vztahy, práce a péče o sebe

psychická normalita – jeden ze znaků duševního zdraví a znamená nepřítomnost psychických poruch hranice mezi (ne)normální je velmi křehká, souvisí se společností

na vzniku poruch mají vliv: biologické faktory (dědičnost,…); chemické (otrava návykovými látkami,…); a sociální (konflikt, stres,…) 2.,3. faktor ovlivnitelné člověkem

„spouštěč“ psychických poruch životní styl s požadavky dnešní společnosti při nenaplnění – pocity frustrace frustrace = překážka na cestě k cíli, která znemožňuje uspokojení potřeb, a současně vnitřní stav zklamání nebo zmaru, který tato překážka u jedince vyvolává

frustrace trvá několik dní, i měsíců reakce na frustraci – hněv, stažení se do sebe, útěk z domova, útěk do fantazie,… nejčastěji však: agrese (i vůči sobě-ubližování si…), únik, upoutávání pozornosti

poznámka agrese je součástí lidského života ke zvládnutí je třeba odreagování např. sportem, fyzickou prací v psychoterapii se užívá metoda „polštářové bitvy“, rozbíjení talířů atd.

stres = reakce organismu na nejrůznější podněty - stresory, které narušují jeho rovnováhu přirozená součást života

krátkodobý stres – krátká „paralýza“, brzy přejde (ze zkoušek,…) dlouhodobý stres – může vést k psych. obtížím a zdravotním potížím

projevuje se v: chování (kousání nehtů, hněv,…); prožívání (napětí, strach,…); a tělesné stránce (činnost svalstva, žláz s vnitřní sekrecí,…)

časté příčiny stresu jsou náročné životní situace – negativní(onemocnění, rozchod, ztráta blízké osoby,…) pozitivní (svatba, narození dítěte,…)

stresu se zcela nevyhneme, můžeme však posilovat odolnost vůči zátěžím (sport, životní styl,…) případně navštívit psychologa

duševní hygiena = psychohygiena je souborem doporučení, která vedou k udržení nebo prohloubení duševní pohody a rovnováhy

udržení vnitřní rovnováhy oblasti: vztahy; práce a péče o sebe (způsob trávení volného času, životospráva,…) vyvažování jednotlivých oblastí (jinde špatné, jinde dobré)

zásady duševní hygieny: vhodné uspořádání s naplánování denních aktivit a volného času, a to v souladu s naší výkonnostní křivkou (nejlepší dopoledne mezi 9.-11. hod.)

volný čas činnosti konané mimo práci nebo školu, jak odpočíváme, jaké máme koníčky duševní hygiena ho chápe jako prostor pro činnost vedoucí k rozvoji zdravé osobnosti má přinášet odpočinek, zábavu, vybití nahromaděné energie

nezdravý způsob trávení volného času se může stát zdrojem velkých zdravotních problémů (obezita, časté infarkty,…) až 20% českých dětí ve věku 6-12 let trpí obezitou

metody duševní hygieny = psychické postupy směřující ke zmírnění nebo prevenci stresu příklady: autosugestivní postupy, pozitivní imaginace, relaxační metody

autosugestivní postupy využívají naší představivosti člověk si pomocí jednoduchých vět, které formuluje pozitivně, navozuje žádoucí stav („moje mysl je lehká a odpočatá“)

pozitivní imaginace situace: nezvládnutí vystoupit na veřejnosti nutné představovat si dobré řešení situace

relaxační techniky zlepšují koncentraci, pomáhají zmírnit nervozitu,… propojení těla a psyché př. odpočinek (četba, poslech hudby,…) jóga, zdravý životní styl, zdravá životospráva

zdravý životní styl cvičení, přiměřená tělesná hmotnost, pravidelný denní režim, dostatek spánku, vyvážená strava, vyhýbání se alkoholu,…

Jacobsova progresivní relaxace

Nácvik probíhá: přibližně 10-15 minut každý den, v sedě na pohodlné židli nebo v křesle. Instrukce: Důkladně si přečtěte instrukce a naučte se je v daném pořadí nebo požádejte někoho, aby vám je četl. Správný rytmus je 5s napětí a 10-15s uvolnění. 1. Zatněte pravou pěst tak, abyste cítili napětí v pěsti a předloktí… uvolněte. 2. Zatněte levou pěst tak, abyste cítili napětí v pěsti a předloktí… uvolněte. 3. Ohněte pravý loket a zatněte biceps, ruce jsou uvolněné… uvolněte. 4. Ohněte levý loket a zatněte biceps, ruce jsou uvolněné… uvolněte. 5. Natáhněte pravou paži a zatněte triceps… uvolněte. 6. Natáhněte levou paži a zatněte triceps… uvolněte. 7. Nakrčte čelo a zvedněte obočí… uvolněte. 8. Napněte svaly kolem očí… uvolněte. 9. Napněte čelisti tím, že pevně sevřete zuby… uvolněte. 10. Zatlačte jazyk proti patru, rty jsou zavřené, všimněte si napětí v hrdle… uvolněte. 11. Sevřete pevně rty… uvolněte. 12. Zakloňte hlavu, jak nejdál to jde… uvolněte. 13. Zatlačte hlavu proti hrudi… uvolněte. 14. Zvedněte ramena k uším… uvolněte. 15. Dýchejte klidně a pravidelně břichem. 16. Zhluboka se nadechněte, naplňte zcela plíce, zadržte dech, držte… vydechněte a uvolněte. 17. Napněte svaly břicha… uvolněte. 18. Zvedněte zadek nad židli… uvolněte. 19. Napněte hýždě a lýtka tak, že tlačíte nohama do podlahy… uvolněte. 20. Napněte chodidla a tlačte je dolů, prsty nohou tlačte vzhůru… uvolněte. 21. Klidně a pravidelně dýchejte břichem.

Schultzův autogenní trénink uvědomování si tíže, horka využívá představivost a autosugesci

1. Tíha - Moje pravá paže je těžká. - Obě paže jsou těžké. - Moje pravá noha je těžká. - Obě nohy jsou těžké. - Moje paže a nohy jsou těžké. 2. Horko - Moje pravá paže je horká. - Obě paže jsou horké. - Moje pravá noha je horká. - Obě nohy jsou horké. - Moje paže i nohy jsou horké. 3. Srdce - Můj tep je klidný a pravidelný (opakujte 4-5krát). 4. Dýchání - Moje tělo dýchá samo (opakujte 4-5krát). 5. Břicho - Moje břicho je horké (opakujte 4-5krát). 6. Čelo - Moje čelo je studené (opakujte 4-5krát)

duševní poruchy schizofrenie (1% populace) nemocný se odcizuje přátelům, rodině; působí chaoticky; „blábolí“; přesvědčen, že kolem něj existuje spiknutí, že je ohrožen na životě přesvědčen o svých nadpřirozených schopnostech nebo mimořádném poslání

bipolární porucha (dříve označováno jako maniodepresivní psychóza) velké výkyvy nálad (přešťastní-depresivní)

organické poruchy vzniklé po úrazu mozku snížená schopnost vnímání, paměti,…

neurózy duševní nerovnováha, která působí smutek nebo nedostatek radosti ze života během života trpí až 15% populace vnitřní neklid, napětí, úzkost př. obsedantní poruchy (několikanásobná kontrola světel při odchodu z domu,…, „zamknul jsem?“)

sebepoznání a sebepojetí sebepoznání = proces poznávání sebe sama v různých situacích, kterým přispíváme k porozumění sobě a druhým a k pochopení motivů a příčin svého chování

sebepojetí = představa, kterou si lidé o sobě vytváří a která se týká postoje k sobě, ke svému tělu, ke svým schopnostem, ke svým sociálním rolím atd. základní metodou je sebereflexe = úvahy nad vlastním chováním, snaha o nápravu svých špatných jednáních