Základy automatického řízení 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceStabilizátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Architektonická kompozice
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
VY_32_INOVACE_ Regulace
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Základy automatického řízení 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základy automatického řízení 1 VY_32_INOVACE_37_736 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 37 Anotace Základy automatického řízení 1 Klíčová slova Mechanizace, automatizace, řízení, ovládání, regulace, regulační obvod Předmět Mechatronika, Automatizace Autor, spoluautor Ing. Josef Sýkora Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, vyhledávání informací Stupeň a typ vzdělávání Střední škola, učiliště Cílová skupina 2. ročník, žáci 16 – 17 let, obory elektro Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní zdroje - viz poslední strana

ZÁKLADY AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ MECHATRONIKA ZÁKLADY AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ ZÁKLADNÍ POJMY Mechanizace: Proces vývoje techniky, kde se používá technických zařízení k osvobození člověka od namáhavé a opakující se fyzické práce. Automatizace: Proces vývoje techniky využívající samočinných technických zařízení k osvobození člověka od fyzické, ale hlavně duševní řídící práce. Řízení: Je to působení řídícího členu na člen řízený. Je to činnost, při níž se hodnotí a zpracovávají informace o řízeném objektu nebo procesu a podle nich se ovládají příslušná zařízení, aby bylo dosaženo požadovaného cíle. Ovládání: Je to řízení bez zpětné vazby.

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ ZÁKLADNÍ POJMY Regulace: Je to udržování nějaké fyzikální veličiny na předem stanovených hodnotách. Skutečná hodnota této veličiny se zjišťuje měřením a porovnává s hodnotou žádanou. Regulace je tedy řízení se zpětnou vazbou. Uskutečňuje se působením akční veličiny na RS.

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ Základní pojmy ruční regulace - činnost (akční zásah) koná člověk automatická regulace - činnost je uskutečňována samočinně nějakým technickým zařízením Automatické zařízení: Provozní zařízení, které vykonává činnost samočinně (automaticky) bez řídící účasti člověka. Kybernetické zařízení: Nejen samočinně řídí, ale samo si volí optimální podmínky tohoto řízení.

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ REGULAČNÍ OBVOD Je tvořen regulovanou soustavou (RS) a regulátorem (R), které jsou vzájemně propojeny tak, že tvoří zpětnovazební obvod (záporná zpětná vazba).

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ Veličiny působící v regulačním obvodu x - regulovaná veličina: může to být libovolná fyzikální veličina, kterou můžeme změřit skutečná hodnota regulované veličiny je hodnota, kterou má veličina x v daném okamžiku w - žádaná hodnota: je předepsaná hodnota, na které má být regulovaná veličina udržována e - regulační odchylka: je rozdíl žádané a skutečné hodnoty regulované veličiny e = w – x (může být kladná nebo záporná) Může vzniknout dvěma způsoby: působením jedné nebo více poruchových veličin změnou žádané hodnoty

ZÁKLADY TEORIE AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ Veličiny působící v regulačním obvodu y - akční veličina: je výstupní veličina z regulátoru a zároveň je to vstupní veličina do RS. Jejím působením na regulovanou soustavu se odstraňuje regulační odchylka nebo se alespoň snižuje na minimální hodnotu. u - poruchová veličina: způsobuje změny regulované veličiny, může to být např.: změna okolní teploty pokles síťového napětí změna složení paliva změna tlaku v plynovém potrubí apod. Poruchu může způsobit také např. otevření dveří pece, přidání materiálu do pece nebo změna žádané hodnoty.

Souhrn učiva Kontrolní otázky: Vysvětli pojem regulační obvod – nakresli blokové schéma a popiš jednotlivé části! Jaké signály určujeme v regulačním obvodu? Vysvětli jejich význam a působení! Co to je regulační odchylka? Jak (kdy) může vzniknout a jaká může být její hodnota? V čem se udává? Co to je poruchová veličina? Uveď několik příkladů!

Použité zdroje Text i obrázky vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Text i obrázky vlastní