Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Advertisements

Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pedagogická psychologie
Základní učební dokumenty
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Hodnoty ve výchově
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Teorie a metodika výchovy seminář 1
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Teorie a metodika výchovy
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz

K úspěšnému ukončení 1) Poster (plakát) 2) Písemný test zpracuje skupina 3 osob odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost shrnuje základní poznatky k tématu a předává je přiměřenou formou vybrané cílové skupině libovolná grafická úprava, obrázky atd., může mít podobu textu i odrážek na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut 2) Písemný test

Zpracování posteru Vybrané téma z oboru pro širokou veřejnost (např. poster v čekárně u lékaře, poster ve sportovním klubu, poster ve veřejném prostoru…) Didaktické okénko: cíle posteru (vědomosti, dovednosti, postoje), cílová skupina, místo prezentace, kontext Samotný poster

Téma 1 Humanizace vzdělávání, kurikulární reforma. Průřezová témata a klíčové kompetence v RVP. Kritika vzdělávání v 21. století.

Humanismus ve výchově Svoboda Demokracie Lidská důstojnost a participace Sociální spravedlnost Demokratická komunikace ve třídě Žák může odpovídat také v sedě Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný Žák může klást učiteli i třídě otázky

Proměny edukačního procesu subjekty výchovy - kdo vychovává objekty výchovy - kdo je adresátem výchovy cíle výchovy - k jakým cílům, pro co, proč vychovávat prostředky výchovy - jak, jakými prostředky vychovávat (činitelé, instituce, organizační formy, obsahy a formy výchovy, výchovné prostředky, následnost procesu atd.) podmínky výchovy - které vnější a vnitřní podmínky ovlivňují podobu výchovy, jak se v procesu výchovy odrážejí změny prostředí jednotlivých aktérů výchovy.

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání? Nový školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzděláván), který nabyl účinnosti 1. ledna 2005

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání?

Proč školy vytváří ŠVP? Legislativní rovina Pedagogická rovina Evaluační rovina Společenská rovina Jaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky?

Co nového přináší RVP? Pojetí ZV Vzdělávací oblasti Průřezová témata Klíčové kompetence

Pojetí základního vzdělávání Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. Základní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i Evropské unie.

Průřezová témata jako odraz hodnot v RVP Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

Od vědomostí ke kompetencím Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. V etapě základního vzdělávání jsou to: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní Mohou kompetence nahradit vědomosti?

Riziko bezobsažnosti?

Kritika instituce školy https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApY xkU-U

Kritická pedagogika „Na Mount Scopus College byla rigidita a institucionální uniformita dominantní školní filozofií. Boty museli mít studenti černé a vyleštěné, vlasy se nosily za ušima, spodní prádlo dívek muselo mít šedou barvu – a toto bylo kontrolováno pravidelně každý měsíc zástupkyní ředitelky“ (Kanpol, 1999).

Kritická pedagogika „V jedenáctém ročníku jsme psali závěrečný test z historie. Bylo třeba získat 50%, aby student prošel. Můžete hádat, co se mi stalo. Získal jsem 48%, čili jsem neprošel. Strach a neustálý tlak vyústil do vytvoření důmyslného systému podvádění u zkoušek. V učebně, kde se psal test, jsme posadili dobré studenty doprostřed, aby každý z nás méně úspěšných seděl za někým z nich a viděl mu přes rameno na odpovědi v testu“ (Kanpol, 1999).

Kritická pedagogika Kritika neoliberalismu ve vzdělávání Propojení ekonomického a politického uvažování Jako éru neoliberalismu označuje Giroux posledních 40 let americké společnosti založené na tržním fundamentalismu, na konzumu, prosazování individuálních zájmů spíše než demokratických práv a sociální zodpovědnosti (Giroux, 2012a). Jak se promítá neoliberalismus do vzdělávání?