Co všechno vnímáme? Pojďme si to vyzkoušet! Naše smysly Co všechno vnímáme? Pojďme si to vyzkoušet! Přírodověda 5.tř. Mgr.Renata Šimková
Smysly Umožňují nám vnímat a poznávat okolní prostředí. a/ zrak – světlo, tvar, barvy, pohyb b/ sluch – zvuk, pohyb c/ čich – pach, vůni d/ chuť – sladko, kyselo, slano, hořko e/ hmat – bolest, tlak, teplo, chlad
Víte, že …… … pohyby oka ovládá šest svalů? … jedno mrknutí trvá asi 100 milisekund, tedy jednu desetinu sekundy, a člověk mrká v průměru deset- až patnáctkrát za minutu? … čočka v oku je jedinou průhlednou tkání v těle? … nejslabší zvuk, který vnímá lidské ucho, má hlasitost 0 dB (decibelů)? Šum listí má hlasitost 20 dB, normální hlasitost mívá intenzitu kolem 60 dB motorová vozidla asi 90 dB a na 130 dB začíná hlasitost způsobující bolest. … hmyz čichá a chutná celým tělem?
Kterými smysly vnímáme? Hladíte rádi zvířata? Jaké to je? Co vám nejvíc chutná, když chcete mlsat? Posloucháte hudbu se zavřenýma očima? A proč? S jakou vůní se vám spojují letní prázdniny nebo Vánoce? Kdy naposledy jste si vybavili zážitek na základě stejné vůně? Stalo se vám někdy, že jste se bezděčně roztančili při poslechu rádia? Šije to s vámi, když zaslechnete podmanivý rytmus?
Zrak 2.Které písmenka jsou v kruhu? 1. Který čtverec je větší? 3.Vezmi do ruky psací potřebu, která má sundavací vršek. Dej ruky za záda. V jedné ruce je vršek, ve druhé je zbytek. Zavři jedno oko a pokus se rychle před sebou nasadit vršek na zbytek psací potřeby. Jaký byl výsledek tvého pokusu?
Sluch 1. Poznávání zdroje zvuku - leh na zemi na zádech se zavřenýma očima, soustřeď se, co slyšíš. 2. Hra „Kukačko zakukej“ Hru je vhodné hrát ve skupince hráčů, kteří si např. sednou do kruhu, skloní hlavy a zakryjí si oči. Jeden vybraný hráč chodí v kruhu kolem ostatní hráčů a jednomu z hráčů nenápadně zaťuká rukou na rameno nebo na záda (v ten moment se stává kukačkou), pak poodejde jinam a vyzve hráče „Kukačko zakukej“. Hráč, který získal roli kukačky, odpoví „ku, ku“. Ostatní hráči se snaží poznat, kdo z ostatních hráčů kukal. 3. Poznáš, co jsou to za zvuky?
Hra „Na čichanou“ (vnímání a rozlišování vůní a pachů). Hráči mají zavázané oči šátkem a snaží se uhádnout dle čichu o jaký druh potravin (např. jablko, citron, okurka) nebo koření (např. hřebíček, majoránka, vanilka, skořice) se jedná.
potravin dítěti zavážeme oči, dáme mu postupně ochutnávat 1.Hra na kuchtíka - každý kuchtík rád ochutnává, takže dokáže i poslepu poznat každé jídlo. Před hrou je třeba připravit kousky různých potravin dítěti zavážeme oči, dáme mu postupně ochutnávat různé potraviny.
Hmat 1.Hra „Hmataná“ - například do látkového sáčku nebo pod kus látky (např. ručník, utěrka, mikina) schováme libovolné předměty. Dítě se snaží hmatem rozeznat, o který předmět se jedná. Hru můžeme také hrát tak, že dítěti zavážeme oči šátkem a dítě si ze stolu nebo z koše vybírá různé předměty a dle hmatu se snaží určit, o jaké se jedná (míček, lžička, brčko, desetikoruna, pastelka atd.). 2.Tančící dlaně - Žáci se seznamují hmatem s rukama spolužáků, dlaněmi se dotýkají navzájem. 3. Poznej svého spolužáka – se zavázanýma očima po hmatu poznávají spolužáky.
Doplňujeme, co jsme se smysly dozvěděli: sluch zrak hmat chuť čich
Použité zdroje http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=493 http://hrbitovanda.blog.cz/0612/smysly http://jen-takovej-blog.blog.cz/ http://www.gymhol.cz/projekt/biologie/smyslova/smysl.htm http://dbsk.blog.cz/en/1009 http://ucho.navajo.cz/ http://www.chytrous.cz/category/clovek/ http://www.mujmobilweb.cz/zvuky/mp3/ http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/1655/kropackova___namety_her_a_cinnosti.pdf http://www.odyssea.cz/soubory/c_lekce/1_2.pdf www.zskvitkova.cz/Projekty/Naše%20smysly/Naše%20smysly.ppt