Národní obrození 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození 8. ročník.
Advertisements

80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
 Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Název výukového materiálu: Národní divadlo.
Anotace  Materiál obsahuje prezentaci hlavních představitelů národního obrození. Materiál navazuje na znalosti dětí získané v hodinách českého jazyka,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Praha a pražské památky Václav Klaus – prezident ČR od roku …
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_298_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Opakování učiva NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Národní obrození Michaela Tarabová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Národní obrození Ivaniczová Ilona.
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 2. fáze
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky VY_32_INOVACE_173
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Novověk – devatenácté století
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Informace z učebnice I..
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Národní obrození – 1. fáze
České národní obrození
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
HABSBURSKÁ MONARCHIE DO ROKU 1848
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Počátky slovesného umění
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
NÁRODNÍ OBROZENÍ Národní obrození v Čechách:
Dělnická tělocvičná jednota Satalice
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

Národní obrození 8. ročník

NÁRODNÍ OBROZENÍ = snaha o emancipaci národa v českých zemích 70. léta 18. století - polovina 19. století NÁRODNÍ OBROZENÍ = snaha o emancipaci národa v českých zemích učenci se zabývali vývojem a mluvnicí jazyka studovali staré literární památky sestavovali česko - něm. slovníky zkoumali lidové umění a tradice

Proč ? - výsledky svého bádání učenci publikovali v němčině sami často česky dobře neuměli v češtině chybělo mnoho odborných výrazů chtěli, aby se to v habsb. říši hodně četlo, ale tam málokdo uměl česky

Josef Dobrovský jazykovědec, historik, vychovatel u hraběte Nostice při korunovaci Leopolda II. v Praze měl v jeho přítomnosti projev v češtině …stejně dobrý jazyk jako jiné

Václav Matěj Kramerius vydavatel vlastních novin(1791), českých nebo do češtiny přeložených knih původně syn klatovského krejčího a kostelníka

Krameriusovy c.k. vlastenecké noviny

V novinách : upozorňoval na průmyslové podnikání a učil sedláky, jak lépe hospodařit bojoval proti náboženské nesnášenlivosti vedl k vlastenectví získával dopisovatele ze Slovenska a z venkova

informoval o nových vědeckých myšlenkách otiskoval zprávy o divadle a o knihách obrovský ohlas (články žádané lidem a psané pro lid)

- střediskem vlasteneckého ruchu se stala Česká expedice = Krameriovo nakladatelství a knihkupecký podnik vydávala se díla hlavně staré české literatury vydávaly se i knihy napsané před Bílou horou překlady a úpravy cizojazyčných knih

„… prostý, patrový dům, který byl vlastencům jako hradem, kde se scházeli, radili, potěšovali, kam přicházeli věrní ze široka daleka, z celých Čech.“

Václav Thám - herec (zprvu kočovné divadlo), autor českých divadelních her, šiřitel češtiny jeden z hlavních činitelů Boudy sháněl lidi, kteří by byli schopni psát české hry - jeho osudy vylíčil Alois Jirásek v díle F. L. Věk

Josef Jungmann - jazykovědec, překladatel - v mladém věku neuměl pořádně česky… doučil se a začal pracovat na tom, aby čeština byla kvalitním literárním jazykem

oživoval dávno zapomenutá slova a vymýšlel nová… některá se neujala břinkotruhla = klavír čistonosoplena = kapesník - podílel se na založení Matice české = sdružení pro vydávání a šíření českých knih (i odborných)

František Palacký - historik, byl u založení Matice české „Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě“

- založení Národního muzea v Čechách 1818

v této době vznikalo mnoho vlasteneckých spolků cílem učenců bylo zrovnoprávnit češtinu s němčinou je to doba, kdy tvořil a „učiteloval“ Jakub Jan Ryba

Próza : Karel Jaromír Erben Božena Němcová

Poezie : Jan Kollár Fr. L. Čelakovský

Kritika : Karel Havlíček Borovský

Padělky : v době NO se záhadně objevily 2 rukopisy : Rukopis zelenohorský z 9. – 10. století Rukopis královedvorský ze 13. století - byly označeny za padělky a padělateli byli Václav Hanka a Josef Linda

ve vlasteneckých kruzích způsobily nálezy (lyrické a epické skladby) úplné nadšení…..přesně to český národ v tuto dobu potřeboval (doklad o dávné minulosti a důležitosti našeho jazyka) byli ale i ti, kdo pochybovali (J. Dobrovský – tvrdil, že text nese stopy současné obrozenecké češtiny)

Použitá literatura : Válková, V. : Dějepis pro ZŠ 8