Rovinný úhel a jeho orientace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

Rovinný úhel a jeho orientace (1)

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Richard Fiedler Předmět: Matematika

Obsah 1 Definice rovinného úhlu 2 Druhy úhlů dle velikosti 3 Konvexnost úhlu 4 Neorientovaný úhel 5 Orientace úhlu (1) 6 Orientace úhlu (2) 7 Orientovaný úhel 8 Základní velikost orientovaného úhlu 9 Velikost orientovaného úhlu (1) 10 Velikost orientovaného úhlu (2)

Definice rovinného úhlu 1 Rovinný úhel je část roviny ohraničená 2 polopřímkami, které mají společný počátek. Zápis úhlu se provádí pomocí řeckého písmene, nebo pomocí symbolu úhlu a tří bodů v pořadí: 1 - pomocný bod na prvním ramenu 2 - vrchol 3 - pomocný bod na druhém ramenu

Druhy úhlů dle velikosti 2 V rozsahu 0°- 360° rozeznáváme: nulový úhel - jeho ramena leží na sobě a mezi nimi není žádná část roviny (tzn. 0°) ostrý úhel - jeho ramena svírají úhel v intervalu (0°;90°) pravý úhel - jeho ramena svírají úhel přesně 90° a označuje tečkou v obloučku tupý úhel - jeho ramena svírají úhel v intervalu (90°;180°) přímý úhel - jeho ramena jsou opačné polopřímky (tzn. 180°) plný úhel - ramena leží na sobě, za úhel se považuje celá rovina kolem nich (tzn. 360°)

Konvexnost úhlu 3 V geometrii lze stejnou polohu ramen vyjádřit 2 způsoby: jako konvexní úhel - jeho ramena svírají úhel v intervalu <0°;180°> jako nekonvexní (konkávní) úhel - ramena svírají úhel v intervalu (180°;360°>

Neorientovaný úhel 4 Z toho tedy vyplývá, ramena každého úhlu nám rozdělují rovinu na 2 neorientované úhly, což může vést k jisté nejednoznačnosti. Bez nějaké další informace nejsme schopni specifikovat, zda pod označením úhel AVB myslíme úhel alfa nebo beta. Proto vznikl pojem orientovaný úhel.

Orientace úhlu (1) 5 Startovní rameno úhlu AVB je polopřímka VA. Odtud můžeme vést úhel 2 směry. Směry můžeme pojmenovat klasicky podle hodinových ručiček: zelený směr je proti směru hodinových ručiček a červený směr je po směru hodinových ručiček.

Orientace úhlu (2) 6 V matematice pro tyto směry používáme jiné značení, jde o kladný a záporný směr. Kladný směr odpovídá směru proti pohybu hodinových ručiček. Záporný směr odpovídá směru pohybu hodinových ručiček.

Orientovaný úhel 7 Orientovaný úhel AVB je definován jako uspořádaná dvojice polopřímek →VA (počáteční rameno) a → VB (koncové rameno) se společným počátkem V (vrchol orientovaného úhlu). Zápis orientovaného úhlu se provádí se stříškou nad písmenným označením. 𝐀𝐕𝐁

Základní velikost orientovaného úhlu 8 Základní velikost orientovaného úhlu je rovna velikosti neorientovaného úhlu, který vznikne otočením počátečního ramene VA do polohy koncového ramene VB v kladném směru, tj. proti směru pohybu hodinových ručiček. Velikost základního úhlu je vždy z intervalu 0°;360°). Základní úhel nemůže být roven 360°. Tento úhel totiž splývá s úhlem o velikost 0°, proto místo 360° píšeme 0°.

Velikost orientovaného úhlu (1) 9 Kromě základní velikosti orientovaného úhlu rozeznáváme též jen velikost orientovaného úhlu. Definuje se stejně, pouze tato velikost OÚ může být větší než základní velikost OÚ, protože pokud vytváříme úhel a otočíme počátečním ramenem úhlu přes celý kruh, můžeme tak vytvořit úhel o velikosti větší než 360°. Pokud například otočíme o jeden a půl kruhu, získáme úhel o velikosti 540°(=360°+180°). Toto je platná velikost orientovaného úhlu. Nicméně tento úhel je identický s orientovaným úhlem o základní velikosti 180°.

Velikost orientovaného úhlu (2) 10 Další odlišností při určování velikosti orientovaného úhlu (oproti určování základní velikosti orientovaného úhlu) je možnost otáčení počátečního ramene VA též v záporném směru, tj. po směru hodinových ručiček. V tomto případě je pak velikost orientovaného úhlu záporná.

Použité zdroje http://www.matweb.cz/orientovany-uhel http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ahel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Uhel.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/DruhyUhlu.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/KonvexniUhel.jpg