Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany Nýřany
Advertisements

Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje CZ /0.0/0.0/15_002/ Regionální stálá konference 27. dubna 2016.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. prosince 2014 KÚ Libereckého kraje.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
Porada ředitelů SŠ Čerpání finančních prostředků ve školství z OP na období srpna 2015.
Zlín, Jana Vodáková Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje Seznámení s výsledky analýzy potřeb ve ZK.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Výzvy, možnosti a vize spolupráce škol a zaměstnavatelů Workshop KAP.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování (Pavla Chocholová) a Krajský akční plán Plzeňského kraje (Petr Duda) Národní ústav pro vzdělávání.
Místní Akční Plány rozvoje vzdělávání
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Výzva OP VVV 02_16_034 Implementace krajských akčních plánů I.
Ing. Kateřina Lichtenberková
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Komplexní systém hodnocení
Platformy projektu KAP LK
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Jednání pracovních skupin k tvorbě Ročního akčního plánu (RAP)
Aktuální informace o KAP a MAP
Šablony pro SŠ a VOŠ 21. září 2017 Doksy Mgr. Lucie Ptáková
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Klíčová témata projektu
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Stipendia a Krajský akční plán rozvoje vzdělávání
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Aktuální informace o projektu IKAP
Analýza potřeb v území Ing. Martin Kolář
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Zkušenosti Gymnázia, Praha 5, Na Zatlance 11
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice
Hroznatova akademie 11. října 2018
Model intenzivní podpory
Tento projekt je spolufinancován EU: CZ /0.0/0.0/17_047/
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Počítač ve škole a MŠMT Mgr. Jaroslav Faltýn
Aktuální informace z Evropských strukturálních a investičních fondů
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Model intenzivní podpory
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje (KAP LK) Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované

Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory k respektování území od izolovaných projektů k integrovaným plánům

Projekt Krajský akční plán rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje (KAP LK) Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) 14 Krajský akčních plánů (13 krajů + Praha) délka projektu je 6 let (2016 - 2022) plánování kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje pomoc školám identifikovat potřeby rozvoje nastavení „systému spolupráce“ mezi relevantními subjekty v oblasti vzdělávání v kraji

Klíčová témata vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj kariérového poradenství Rozvoj škol jako center celoživotního učení Podpora inkluze Rozvoj výuky cizích jazyků ICT kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované netvořili jsem si to sami spolupracovali jsme s odborníky z praxe a řediteli škol

Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované odborný minitým Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované Zástupci: iQLandia Technická Univerzita – fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra aplikované matematiky Vzdělávací centrum Turnov a Gymnázium Turnov DDM Větrník NIDV Liberec - koordinátor Krajské sítě podpory nadání PPP Semily KÚLK NÚV – odborný garant

Odborné minitýmy skupiny odborníků spolupráce při tvorbě KAP LK I. připomínkování analytických podkladů tvorba SWOT analýz tvorba návrhu problémových oblastí/příčin/cílů k jednotlivým oblastem

SWOT SILNÉ STRÁNKY SLABÉ STRÁNKY žák možnost účastnit se studentské odborné činnosti, olympiád, soutěží nesystémovost vzdělávání nadaných žáků finance povinnost žáků s výborným prospěchem reprezentovat školu umístění dítěte (nabídka je ve větších městech) chybí systematická práce s těmito žáky pedagogičtí pracovníci   nemají čas, dostatečné vybavení, přístup školy (vedení, kolegové) příležitost pracovat s nadanými žáky individuálně je omezená kariéra „učitel/pedagog“ není až tak lukrativní (odborníky z praxe přeplatí firmy) příprava budoucích pedagogických pracovníků obsah a struktura vzdělávání - učivo musí být pochopitelné, srozumitelné pro většinu třídy -> podřizuje se většině při přechodu ze ZŠ na SŠ a ze SŠ na VŠ nemají žáci stejné znalosti – důsledek rozdílnosti ŠVP neformální a zájmové vzdělávání nabídka volnočasových aktivit je rozsáhlá (zejména ve větších městech) funguje komunikace mezi školami a subjekty, které poskytují zájmové vzdělávání nutnost pedagogického vzdělání externích pracovníků – odborníků v oboru, majících zájem předávat zkušenosti a znalosti dobrovolně a ve volném čase spolupráce ZŠ se SŠ komunikace mezi nimi funguje žáci ZŠ mají možnost využívat zařízení SŠ ochota ke spolupráci ® uvedené silné stránky nefungují plošně v rámci celého LK spolupráce SŠ/VOŠ s VŠ návaznost na účast v soutěžích při přijímacím řízení spolupracují při SOŠ dětská univerzita nadaní žáci SŠ mohou jeden den v týdnu místo do školy jít na univerzitu technické školy nemají své žáky tak dobře připravené na VŠ jako gymnázia (lépe připravovat žáky na studium na VŠ) infrastruktura/ investice nedostatečné vybavení dostupné dotační a rozvojové programy jsou prioritně zaměřené na žáky se SVP z opačného pólu

SWOT PŘÍLEŽITOSTI HROZBY žák stipendia pro nadané žáky specializovaná výuka mimo školu se specializovaným pedagogem (např. odborník z praxe) nejsou peníze na stipendia pro žáky nesystémovost vzdělávání rodiče mají větší ambice než je skutečné nadání žáka pedagogičtí pracovníci online vzdělávání vzdělávání ke správné identifikace a práci s nadanými žáky podpora ze strany vedení školy příprava budoucích pedagogických pracovníků na práci s nadanými žáky chybí prostor, čas, vybavení nedostatečná motivace možnosti kariérních postupů pedagogických pracovníků ztráta kvalitních pedagogů, kteří mají zájem o inovativní metody výuky žák ví o tématu zájmu více než samotný pedagog frustrace, demotivace učivo individualizace (asistent pedagoga, IVP, méně dětí ve třídě) neformální a zájmové vzdělávání kroužky jen pro nadané děti zohlednění účasti v soutěžích a olympiádách při přijímacím řízení specializované kurzy a kroužky od odborných skupin (JČMF, SC, iQL, planetárium) do kroužků se mohou hlásit i žáci, kteří mají jen zvýšený zájem, nebo dobrý prospěch nedostatečné naplnění kroužku pouze nadanými žáky zvýšení finanční náročnosti pro rodiče spolupráce ZŠ se SŠ vybavení na SŠ spolupráce SŠ/VOŠ s VŠ příprava žáků na vysokoškolské prostředí poskytováním stáží v odborných učebnách/laboratořích přístup k novým informacím a lepšímu vybavení infrastruktura/ investice finanční podpora pro tematicky zaměřené kroužky ve specializovaných zařízeních jiné motivovat firmy pro práci s nadanými žáky, spolupráce s odborníky z praxe větší informovanost o možnostech vzdělávání systémové řešení v rámci kraje výměna zkušeností mezi školami práci s nadanými zohlednit při hodnocení ředitelů nedostatečná finanční podpora  materiál, vybavení, náklady na personál musí částečně hradit rodiče peníze nejsou užity na co jsou poskytnuty (dotace na výuku nadaných žáků) kraj jako zřizovatel hodnotí jen ředitele svých škol inkluze odchod žáků do zahraničí

Výstupy z porady ředitelů možnost konfliktu inkluze a péče o nadané (nedostatečnost kapacit škol pro péči) chybí metodika pro práci s těmito žáky vzdělávání pedagogů zde není problém - víceletá gymnázia se o to postarají nejsou předmětem zájmu pedagogů ztrácí se mezi dětmi a žáky problémovými více podpory, pozornosti motivovat učitele, aby měli snahu a chtěli se těmto žákům věnovat dnes se s nimi ve školách NIC nedělá, není čas a vše je zadarmo jsou odsunováni učitelé netolerují jejich zvláštní chování (např. v sociální oblasti, poradí si sami) zajištění i péče o žáky sociálně slabé podpora dobrovolnické činnosti podpora nadaných - pobyt u sociálních partnerů a snadný přechod na trh práce finanční podpora soutěží ZŠ - předměty polytechnické výchovy SŠ - podpora zahraničních studií chybí podpora umělecko-průmyslového vzdělávání na MŠMT chystané změny se velmi negativně odrazí na uměleckém školství úroveň žáků přicházejících ze ZŠ

- sloučení výstupů ze SWOT, z porady ředitelů a ze závěrů analýzy strategických a koncepčních dokumentů

Problémy 1. omezení vzdělávání nadaných a talentovaných žáků 2. nedostatečná motivace pedagogických pracovníků 3. nedostatečné kompetence pedagogických pracovníků 4. nedostatečná podpora uměleckoprůmyslového vzdělávání 5. omezení zájmového a neformálního vzdělávání 6. nedostatečná spolupráce škol a ostatních aktérů ve vzdělávání a na trhu práce 7. nedostatečné finanční prostředky

Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované

Krajský akční plán rozvoje vzdělávání LK I. 29.8.2016 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání LK I. finální zjištění

Schvalování KAP LK I. Pracovní skupina Vzdělávání (PS Vzdělávání) Odborný garant KAP Regionální stálá konference (RSK) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)

KAP na EDULK.cz

KAP na Facebooku

Kontakt Ing. Markéta Leníková metodička projektu KAP LK Email : 29.8.2016 Kontakt Ing. Markéta Leníková metodička projektu KAP LK Email : marketa.lenikova@kraj-lbc.cz Telefon: tel.: +420 485 226 474