Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje (KAP LK) Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované
Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory k respektování území od izolovaných projektů k integrovaným plánům
Projekt Krajský akční plán rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje (KAP LK) Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) 14 Krajský akčních plánů (13 krajů + Praha) délka projektu je 6 let (2016 - 2022) plánování kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje pomoc školám identifikovat potřeby rozvoje nastavení „systému spolupráce“ mezi relevantními subjekty v oblasti vzdělávání v kraji
Klíčová témata vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj kariérového poradenství Rozvoj škol jako center celoživotního učení Podpora inkluze Rozvoj výuky cizích jazyků ICT kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované netvořili jsem si to sami spolupracovali jsme s odborníky z praxe a řediteli škol
Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované odborný minitým Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované Zástupci: iQLandia Technická Univerzita – fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra aplikované matematiky Vzdělávací centrum Turnov a Gymnázium Turnov DDM Větrník NIDV Liberec - koordinátor Krajské sítě podpory nadání PPP Semily KÚLK NÚV – odborný garant
Odborné minitýmy skupiny odborníků spolupráce při tvorbě KAP LK I. připomínkování analytických podkladů tvorba SWOT analýz tvorba návrhu problémových oblastí/příčin/cílů k jednotlivým oblastem
SWOT SILNÉ STRÁNKY SLABÉ STRÁNKY žák možnost účastnit se studentské odborné činnosti, olympiád, soutěží nesystémovost vzdělávání nadaných žáků finance povinnost žáků s výborným prospěchem reprezentovat školu umístění dítěte (nabídka je ve větších městech) chybí systematická práce s těmito žáky pedagogičtí pracovníci nemají čas, dostatečné vybavení, přístup školy (vedení, kolegové) příležitost pracovat s nadanými žáky individuálně je omezená kariéra „učitel/pedagog“ není až tak lukrativní (odborníky z praxe přeplatí firmy) příprava budoucích pedagogických pracovníků obsah a struktura vzdělávání - učivo musí být pochopitelné, srozumitelné pro většinu třídy -> podřizuje se většině při přechodu ze ZŠ na SŠ a ze SŠ na VŠ nemají žáci stejné znalosti – důsledek rozdílnosti ŠVP neformální a zájmové vzdělávání nabídka volnočasových aktivit je rozsáhlá (zejména ve větších městech) funguje komunikace mezi školami a subjekty, které poskytují zájmové vzdělávání nutnost pedagogického vzdělání externích pracovníků – odborníků v oboru, majících zájem předávat zkušenosti a znalosti dobrovolně a ve volném čase spolupráce ZŠ se SŠ komunikace mezi nimi funguje žáci ZŠ mají možnost využívat zařízení SŠ ochota ke spolupráci ® uvedené silné stránky nefungují plošně v rámci celého LK spolupráce SŠ/VOŠ s VŠ návaznost na účast v soutěžích při přijímacím řízení spolupracují při SOŠ dětská univerzita nadaní žáci SŠ mohou jeden den v týdnu místo do školy jít na univerzitu technické školy nemají své žáky tak dobře připravené na VŠ jako gymnázia (lépe připravovat žáky na studium na VŠ) infrastruktura/ investice nedostatečné vybavení dostupné dotační a rozvojové programy jsou prioritně zaměřené na žáky se SVP z opačného pólu
SWOT PŘÍLEŽITOSTI HROZBY žák stipendia pro nadané žáky specializovaná výuka mimo školu se specializovaným pedagogem (např. odborník z praxe) nejsou peníze na stipendia pro žáky nesystémovost vzdělávání rodiče mají větší ambice než je skutečné nadání žáka pedagogičtí pracovníci online vzdělávání vzdělávání ke správné identifikace a práci s nadanými žáky podpora ze strany vedení školy příprava budoucích pedagogických pracovníků na práci s nadanými žáky chybí prostor, čas, vybavení nedostatečná motivace možnosti kariérních postupů pedagogických pracovníků ztráta kvalitních pedagogů, kteří mají zájem o inovativní metody výuky žák ví o tématu zájmu více než samotný pedagog frustrace, demotivace učivo individualizace (asistent pedagoga, IVP, méně dětí ve třídě) neformální a zájmové vzdělávání kroužky jen pro nadané děti zohlednění účasti v soutěžích a olympiádách při přijímacím řízení specializované kurzy a kroužky od odborných skupin (JČMF, SC, iQL, planetárium) do kroužků se mohou hlásit i žáci, kteří mají jen zvýšený zájem, nebo dobrý prospěch nedostatečné naplnění kroužku pouze nadanými žáky zvýšení finanční náročnosti pro rodiče spolupráce ZŠ se SŠ vybavení na SŠ spolupráce SŠ/VOŠ s VŠ příprava žáků na vysokoškolské prostředí poskytováním stáží v odborných učebnách/laboratořích přístup k novým informacím a lepšímu vybavení infrastruktura/ investice finanční podpora pro tematicky zaměřené kroužky ve specializovaných zařízeních jiné motivovat firmy pro práci s nadanými žáky, spolupráce s odborníky z praxe větší informovanost o možnostech vzdělávání systémové řešení v rámci kraje výměna zkušeností mezi školami práci s nadanými zohlednit při hodnocení ředitelů nedostatečná finanční podpora materiál, vybavení, náklady na personál musí částečně hradit rodiče peníze nejsou užity na co jsou poskytnuty (dotace na výuku nadaných žáků) kraj jako zřizovatel hodnotí jen ředitele svých škol inkluze odchod žáků do zahraničí
Výstupy z porady ředitelů možnost konfliktu inkluze a péče o nadané (nedostatečnost kapacit škol pro péči) chybí metodika pro práci s těmito žáky vzdělávání pedagogů zde není problém - víceletá gymnázia se o to postarají nejsou předmětem zájmu pedagogů ztrácí se mezi dětmi a žáky problémovými více podpory, pozornosti motivovat učitele, aby měli snahu a chtěli se těmto žákům věnovat dnes se s nimi ve školách NIC nedělá, není čas a vše je zadarmo jsou odsunováni učitelé netolerují jejich zvláštní chování (např. v sociální oblasti, poradí si sami) zajištění i péče o žáky sociálně slabé podpora dobrovolnické činnosti podpora nadaných - pobyt u sociálních partnerů a snadný přechod na trh práce finanční podpora soutěží ZŠ - předměty polytechnické výchovy SŠ - podpora zahraničních studií chybí podpora umělecko-průmyslového vzdělávání na MŠMT chystané změny se velmi negativně odrazí na uměleckém školství úroveň žáků přicházejících ze ZŠ
- sloučení výstupů ze SWOT, z porady ředitelů a ze závěrů analýzy strategických a koncepčních dokumentů
Problémy 1. omezení vzdělávání nadaných a talentovaných žáků 2. nedostatečná motivace pedagogických pracovníků 3. nedostatečné kompetence pedagogických pracovníků 4. nedostatečná podpora uměleckoprůmyslového vzdělávání 5. omezení zájmového a neformálního vzdělávání 6. nedostatečná spolupráce škol a ostatních aktérů ve vzdělávání a na trhu práce 7. nedostatečné finanční prostředky
Zkvalitnění péče o žáky nadané a talentované
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání LK I. 29.8.2016 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání LK I. finální zjištění
Schvalování KAP LK I. Pracovní skupina Vzdělávání (PS Vzdělávání) Odborný garant KAP Regionální stálá konference (RSK) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
KAP na EDULK.cz
KAP na Facebooku
Kontakt Ing. Markéta Leníková metodička projektu KAP LK Email : 29.8.2016 Kontakt Ing. Markéta Leníková metodička projektu KAP LK Email : marketa.lenikova@kraj-lbc.cz Telefon: tel.: +420 485 226 474