Kultura a věda v poválečném období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

POP ART Daniela Kubáňová.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Vývoj ve světě po 2.světové válce
Poválečný vývoj a komunistický režim
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dějiny průzkumu sluneční soustavy
VÝVOJ ČESKÉ POPULÁRNÍ HUDBY
Rozmach vědy a techniky Kosmický výzkum
Barokní umění.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Science fiction & fantasy
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_359
Poválečné Československo
Registrační číslo projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s počátky výzkumu kosmu, obsahuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
VY_32_INOVACE_1D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Kosmonautika.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jak to všechno začalo Za všechno může Studená válka, kdy mezi sebou soupeřily Spojené státy a SSSR. Když Svaz sovětských socialistických republik vypustil.
VY_32_INOVACE_3D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Významné mezníky ve vývoji po r. 1945
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
INFORMEL Jana Bobčíková.
VY_32_INOVACE_3D.9.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Surrealismus.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_CESKA_LITERATURA_2._POLOVINY_20._STOL ETI_DULEZITA_DATA_A_FAKTA_01.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_10_Literatura,divadlo,film,hudba.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
 vesmír  vznik vesmíru  kosmický prostor  vývoj poznání o vesmíru  cesty do vesmíru  kontrolní otázky.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_10_Severovýchodní_Evropa_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_07_Výprava do 20. století
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
SSSR mezi světovými válkami I
50. a 60. léta – divadla malých forem
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
Pop art Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Let člověka do kosmu Jaký je přínos kosmonautiky pro dnešní život?
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
3. Fáze Národního obrození
SSSR mezi světovými válkami
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Totalitní vláda komunistické strany
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vesmír → galaxie → sluneční soustava → Země
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
LIDÉ VE VESMÍRU Vypracovala: Dominika Lochmanová 6.C.
Kultura meziválečného období
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Studená válka úvod.
Transkript prezentace:

Kultura a věda v poválečném období I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Kultura a věda v poválečném období Mgr. Markéta Jelínková

Socialistický realismus veškerá umělecká tvorba byla pod přísnou ideologickou kontrolou, protože měla sloužit potřebám vládnoucího režimu cenzuru prováděli lidé, kteří měli ideologickou průpravu vznikl v Sovětském svazu, postupně v dalších soc. zemích ovlivněn kultem osobnosti témata: kolektivizace, oslava práce a budování státu, boj proti nepříteli, přátelství se Sovětským svazem, …

Kultura v poválečném Československu kromě tzv. oficiální kultury existovala i kultura nezávislá (neřídila se ideologickým diktátem) Výtvarné umění reagovalo na 2. sv. válku malíři byli nuceni tvořit velmi realisticky, detailně divák neměl příliš prostoru pro vlastní fantazii 60. léta – dochází uvolnění v tvorbě výtvarné techniky: koláž, grafika nový umělecký styl – pop-art (tzn. populární)

Architektura vzorem architektura sovětská vznikaly: monumentální stavby, sídliště

Literatura a divadlo 50. léta ideologický tlak r. 1949 vznik Svazu československých spisovatelů nutno dodržovat požadavky soc. realismu 60. léta uvolnění – rozkvět divadla a literatury po r. 1968 tři proudy: oficiální literatura samizdatová literatura exilová literatura Film a televize r. 1945 byl veškerý filmový průmysl znárodněn od r. 1953 vysílala televize existovaly dva televizní programy vysílaly se: filmové týdeníky, televizní noviny, večerníček, seriály, pohádky, komedie, historické filmy, …

Hudba totalitní ideologie ovlivňovaly i hudební tvorbu po r. 1948 byl dokonce zakázán jazz v 60. letech k nám pronikl rock´n´roll (big beat) dalším hudebním žánrem byl folk, pop-music, dechovka v 70. letech se objevil styl disco

Světová kultura Výtvarné umění v malířství byl nejdůležitější styl abstraktní expresionismus hlavním cílem bylo vyjádřit pocity později byl vystřídán jednoduchým pop-artem, šlo v něm o formu, ne o obsah styl op-art využívá hru linií, světel a barev v sochařství převažovalo abstraktní umění

Architektura po válce ohromný rozmach – nové materiály a způsoby konstrukce důležitou roli hraje urbanismus – vědní obor, který se zabývá řešením výstavby obytných celků obytný celek musí poskytovat vše, co člověk potřebuje k pohodlnému bydlení bere zřetel na životní prostředí – budovy by měly být ekologické

Literatura a divadlo autoři se zamýšleli nad smyslem lidské existence – existencionalismus 50. – 60. léta generace spisovatelů nespokojených s tím, jak společnost žije – „rozhněvaná generace“ dál se psaly historické romány, humoristické knihy, detektivní příběhy, nově sci-fi, fantasy. Film a televize po válce zaznamenal film obrovský rozvoj točily se nákladné, výpravné barevné filmy centrem Hollywood zdokonalovaly se filmové triky s využitím počítačové techniky

Věda a technický pokrok Kybernetika první počítače začaly vznikat v době 2. sv. války původně měly sloužit k rychlým výpočtům byly velké, hlučné pomalé Jaké jsou dnes? Medicína používání antibiotik nové způsoby léčby – transplantace, chemoterapie, radioterapie, umělé oplodnění, .. nový obor – genetika, genové inženýrství

Kosmonautika začala se rozvíjet po 2. sv. válce zejména ve dvou velmocích SSSR a USA r. 1957 první sovětská družice Sputnik I. první živý tvor ve vesmíru fenka Lajka r. 1961 první člověk ve vesmíru Rus – Jurij Alexejevič Gagarin r. 1969 první Američan Neil Armstrong r. 1978 první československý kosmonaut Vladimír Remek

Použitá literatura: Válková, V.: Dějepis 9 – nejnovější dějiny. Praha: SPN 2009, ISBN 978-80-7235-428- 3. Parkan, F.: Dějepis 9 – nejnovější dějiny, pracovní sešit. Praha: SPN 2009, ISBN 978-80-7235-429-0. Parkan, F., Válková, V.: Dějepis 9 – nejnovější dějiny, metodická příručka. Praha: SPN 2010, ISBN 978-80-7235-497-9. www. : Google / obrázky.