Mezinárodní a nadnárodní aspekty veřejné politiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Přehled orgánů Evropské unie
Evropský správní prostor
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropské správní právo
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
STADIA EKONOMICKÉ INTEGRACE
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Evropská Unie.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
FONDY EU Programové období
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Fáze ekonomické integrace
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Evropský správní prostor Veřejná správa v EU 1. Evropský správní prostor 2  Souhrn všech evropských institucí a jejich aktivity  (EK, EIB, Europol,
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Ve ř ejná ekonomika 2 Soustava ve ř ejných rozpočt ů Evropský rozpočet.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Sociální zabezpečení v EU
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Společné a koordinované politiky EU
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Přehled orgánů Evropské unie
Společné a koordinované politiky EU
Digitální učební materiál
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Fáze ekonomické integrace
Veřejné finance Rozpočet EU
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

Mezinárodní a nadnárodní aspekty veřejné politiky

Úvodem VEP: realizace společenského zájmu, problému (zdraví, zaměstnanost, doprava…) Tlak zájmových skupin Preference voličů Rozhodnutí politických reprezentantů Prostředí – mezinárodní dohody, asociace, směry Hierarchie VEP: národní – regionální – lokální Globální 6

Globální rozměr VEP Problémy soudobých společností – globální rozměr Globální krize – propojování světa Změna paradigmatu vládnutí Řešení a přístupy k veřejným zájmům – otevřenost, propojenost 2 úrovně: Mezinárodní organizace, instituce (OSN, WHO, WTO, OECD, ….) – absence práva a vymahatelnosti práva x mezinárodní úmluvy a deklarace Nadnárodní celky a společenství – Mercosur, … EU

Evropské VEP V kontextu EU: přenos práva jako základního nástroje VEP do národní úrovně Přenos práva je u jednotlivých VEP různě identický: společná měna --- kultura Problém přenosu práva: nesystematické prvky, které nemají svůj historický, ale ani logický základ ve společnosti (hodnoty, normy společnosti) Smysl opatření: zemědělství, MAS, potravinářská oblast, pozitivní diskriminace žen, nafukování balónků …

Základní principy VEP EU Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU, roli evropských institucí Každá politika je řízena principy: Supranacionality (nadřazenosti práva EU) Subsidiarity (rozhodnutí přijímána na co nejnižší úrovni státní správy/samosprávy) Proporcionality (v oblastech, které nejsou určené jako výlučné, zasahovat jen v nezbytně nutné míře)

Proměna evropských politik Římské dohody JEA Maastricht Lisabonská smlouva Součanost

Římské smlouvy Smlouva o založení EHS: společný trh s volným pohybem zboží, osob, služeb a kapitálu sbližování občanů Evropy, ekonomický a sociální pokrok, zlepšování sociálních a pracovních podmínek zavedení společných politik ve 3 oblastech: zemědělství, zahraniční obchod, doprava zavedení společných pravidel hospodářské soutěže – udržení konkurence uvnitř EHS koordinace hospodářských politik v měnové i fiskální oblasti (koordinovaný postup, ne společné politiky!) vytvoření institucí: Shromáždění (později EP), Rada, Komise a Soudní dvůr sbližování legislativy v hospodářské oblasti 6

Dělba pravomocí Lisabonská smlouva V oblastech s tzv. výlučnými kompetencemi má Evropská unie v podstatě monopol na tvorbu pravidel. Členské země zde mohou přijímat rozhodnutí jen s povolením EU, popř. provádění aktů EU. Primární právo, nařízení EP (Reu) Oblast zahraničního obchodu, cel, měnové politiky (pro země eurozóny) a část problematiky vnitřního trhu.

Politiky EU (po Lisabonské smlově) Společné politiky Celní unie Stanovení pravidel hospodářské soutěže pro fungování vnitřního trhu Společná obchodní politika Měnová politika (pro země platící eurem) Společná rybářská politika (zachování biologických mořských zdrojů) Sdílené politiky Jednotný vnitřní trh Sociální politika Hospodářská a územní soudržnost Zemědělství a rybolov ŽP Ochrana spotřebitele Doprava, transevropské sítě Energetika Prostor svobody, bezpečnosti a práva Bezpečnost v obl. lidského zdraví

Dělba pravomocí V oblastech s tzv. sdílenými kompetencemi mohou členské země vydávat vlastní legislativu jen tehdy, pokud zde již neexistuje společná evropská úprava, případně jako doplněk k ní. Nařízení, směrnice Náleží sem oblast čtyř svobod vnitřního trhu, zemědělství a rybolov, doprava, sociální politika, ochrana životního prostředí, hospodářská soutěž, daně, občanství Unie, ochrana spotřebitele, politika na podporu hospodářské a sociální soudržnosti a vízová, přistěhovalecká a daňová politika.

Dělba pravomocí Koordinované politiky: čl. s. koordinují své hospod. a sociál. Politiky v souladu s evropským právním řádem Doplňující kompetence má Evropská unie v oblastech, kde svou činností podporuje politiku jednotlivých členských zemí. I když EU v některých oblastech s doplňujícími kompetencemi působí velmi aktivně, jádro pravomocí zde zůstává v rukou národních vlád (doplnění a koordinace politik čl. zemí). Do této kategorie náleží např. hospodářská politika, zaměstnanost, vzdělání, věda a výzkum, ochrana veřejného zdraví, kultura nebo celní spolupráce. Ostatní oblasti zůstávají zcela v kompetenci členských zemí. Evropská unie v nich nemá právo přijímat rozhodnutí. Členské země například samy rozhodují o své vnitřní organizaci, systému veřejné správy, organizaci svých bezpečnostních složek, justice, zdravotnictví, výši mezd atd.

Politiky EU (po Lisabonské smlově) Koordinované (komunitární politiky) Ochrana a zlepšování lidského zdraví Průmysl Kultura Cestovní ruch Vzdělávání , mládež a sport Správní spolupráce, Evropský správní prostor (NPM, Governance, prostorové plánování aj.)

Evropský správní prostor EAS – European Administrative Space EAS: sbližování v činnosti jednotlivých národních správ Příčina vytváření EAS: Potřeba kontaktu mezi úředníky státní správy členských států a úředníky Evropské unie Požadavky na zpracování a dodržování práva EU (aquis communautaire) Postupný vývoj evropského systému správního soudnictví Koordinovaná politika EU unijní orgány dělí své pravomoci s členskými zeměmi státy obvykle tyto politiky provádějí a unijní orgány pak pracují na jejich slaďování Těžiště rozhodování o politice je na úrovni národních států Stále větší tlak – Evropa 2020

Význam budování Eas EU právní subjektivita, ekonomická a politická unie Právní i správní společenství Proto snaha o koordinaci správních systémů Zavádění společných prvků s cílem podpory demokratizace systému správy – demokratizace evropské společnosti Nadčasové zákony a pravidla, záruka lidských práv (Rada Evropy) Zásada oddělení výkonné, zákonné a správní moci Garance svobody občana, ochrana práv (bezpečnost, majetek), zákonnost správy, právní jistota, volby Snaha o modernizaci VS, efektivita VS (hospodářský růst)

Konvergence národních a evropských správních politik sbližování základních zásad VS, obecné standardy pro činnost VS, Evropské principy VS: Právní stát Technické a manažerské kompetence Organizační kapacita Účast občanů na rozhodování, zapojení veřejnosti Standardy pro chování správních úředníků Právo na soudní přezkum spr. rozhodnutí Spravedlivý přístup ke správním rozhodnutím

Nástroje evropských politik Právo: primární, sekundární: nařízení, směrnice, doporučení, rozhodnutí Administrativní: EK, výbory, ESD Informační: metodická a informativní činnost evropských institucí, Eurostat: analýzy a zprávy Ekonomické nástroje: EIB, finanční programy, SF, komunitární programy

Programové obdobé 2014-2020 http://www.europarl.europa.eu/news/cs/news-room/20131119IFG25709/Dlouhodob%C3%BD-rozpo%C4%8Det-EU-m%C3%A9n%C4%9B-prost%C5%99edk%C5%AF-v%C3%ADce-flexibility-jak-vypadaj%C3%AD-v%C3%Bddaje

                                      Rozpočet EU 2016

Příjmy rozpočtu EU Příjmy rozpočtu jsou tvořeny vlastními zdroji, které členské státy vybírají jménem EU a převádějí je do společného rozpočtu. Mezi zdroje rozpočtu patří : Tradiční vlastní zdroje - zemědělské dávky( cla uvalená na dovoz zemědělských produktů ), dávky z cukru a izoglukózy, cla z obchodu s třetími zeměmi Podíl na dani z přidané hodnoty ( DPH ) Podíl z hrubého národního důchodu ( HND ) členských států Ostatní – poplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativu institucí, daně z příjmů zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku

Čistí příjemci a plátci do rozpočtu EU – přepočteno na hlavu

Porovnání výdajů EU na zemědělství a kohezní politiku

Evropské vládnutí Zvládání evropských (globálních) záležitostí – rozvíjení kapacit pro řešení evropských agend, problémů Migrace, terorismus, obchod, zemědělství… Limity Evropy (kultura, nacionalismus…) Evropské veřejně politické sítě (networks) – spolupráce států, trhu a OS – nadnárodní systém vládnutí reagující na společné problémy Evropské veřejné statky (?) – TEN, energetika, přeshraniční spolupráce (hasiči, policie…)

Současné výzvy evropských VEP Evropa 2020 Migrace (vnitřní, vnější) Demografie Územní soudržnost Politické autority, extremismus Ekonomická stabilita vybraných zemí Zaměstnanost (mládež, 50 +) Důchody Průmysl Sociální situace, bezpečnost, rodiny Další směr integrace