Vnímání a realita rychlostního chování v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Česká republika KRAJE Klikni na správný kraj.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
1 Informace k revizi Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v roce 2008.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
Řízení pod vlivem alkoholu v ČR
Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE.
Název krajePodíl kraje v %Podíl obce v % Praha14,39,0 Jihočeský2,85,6 Jihomoravský5,713,5 Karlovarský4,25,1 Královéhradecký10,37,6 Liberecký11,59,3.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
1. pololetí 2010 Statistika nehodovosti v silničním provozu na území České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 19. července 2010.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Národní výzkum dopravních nehod. Obsahem Národního výzkumu dopravních nehod je především jejich hloubková analýza (HADN). Ta je prováděna nejprve na místě.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický OPTIMALIZACE DOPRAVNĚ TECHNOLOGICKÝCH OPATŘENÍ VEDOUCÍ KE.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Aktuální vývoj pracovní úrazovosti
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
Letní prázdniny motocyklisté
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Prázdniny bezpečnější
4. celosvětový týden bezpečnosti OSN rychlost – aktivity BESIP
Migrační tendence v Moravskoslezském kraji
ROK 2011 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 12. ledna 2012.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK 2012
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Česká republika územní členění.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) a nehodovosti v podmínkách ČR (aktuální poznatky) Ing. Veronika Valentová, Ph.D.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
STRATEGIE BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU ZLÍNSKÉHO KRAJE za rok 2016
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
SOUČASNOST KRAJSKÉHO ŘEDITELSTVÍ POLICIE ČR KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Vyjmenuj kraje ČR VY_32_INOVACE_01
Naplňování Krajského akčního plánu vzdělávání 1 Ústeckého kraje setkání pracovních skupin 21.února 2018.
ČERPÁNÍ DOTAČNÍCH PROSTŘEDKŮ Z OPERAČNÍCH PROGRAMŮ V ÚSTECKÉM KRAJI
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Vnímání a realita rychlostního chování v ČR Tisková konference konaná u příležitosti 4. celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN vyhlášeného na 8. - 14. května 2017 Vnímání a realita rychlostního chování v ČR Praha, 2. května 2017  

Výsledky průzkumu Centra dopravního výzkumu (CDV) Projekt číslo TB0300MD015 V celonárodním dotazníkovém průzkumu provedeném CDV v roce 2016 přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti (vzorek 1079): do 10 km/h celkem 86 % řidičů nad 10 km/h celkem 66 % řidičů Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Z výsledků vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Výsledky průzkumů SARTRE 1 - 4 a ESRA V mezinárodních průzkumech SARTRE a ESRA považují čeští řidiči porušování rychlostních limitů za důležitý bezpečnostní problém, vnímají jej však spíše u ostatních. Více než 80% respondentů se domnívá, že ostatní řidiči často jezdí příliš rychle. 30 - 40 % řidičů (podle typu komunikace) tvrdí, že oni sami nepřekračují rychlostní limit NIKDY. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Rychlá jízda a nepřehledná dopravní situace Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená zatáčkách, a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Projekt SAMO (č.pr. TB0200MD062) V rámci projektu SAMO jsme se zaměřili na ty části naší silniční sítě, které jsou z pohledu nehodovosti kritické. Doporučili jsme je zřetelněji označit tak, aby byli řidiči na blížící se riziko včas upozorněni. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Příklad: silnice u obce Kosov Nevhodná kombinace směrového a výškového vydutého oblouku (oblouk za horizontem) je označena pouze vodorovným dopravním značením a směrovými sloupky. Pro jasnější rozpoznatelnost je v tomto místě vhodné doplnit více vodicích tabulí s jednou šipkou a hustěji rozmístit směrové sloupky. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Příklad: silnice u obce Kosov oblouk pokračuje za horizontem pohled z druhé strany Zdroj: GoogleMaps Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Projekt SAMO Tato jednoduchá opatření přitom nemusí být vůbec nákladná. Výsledky několika těchto případů jsme předali Ředitelství silnic a dálnic, které s námi po celou dobu spolupracuje. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Riskantní jízda je nejtragičtější příčinou dopravních nehod Policie ČR uvádí, že nepřiměřená rychlost jako příčina dopravních nehod v roce 2016 sice tvoří zhruba šestinu všech nehod, ale podíl usmrcených při těchto nehodách je až 39 %. Každá 73. nehoda končí smrtí. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Dodržování nejvyšší dovolené rychlosti často rozhoduje mezi životem a smrtí. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Národní výzkumu dopravních nehod (CZIDAS)

Zabývá se hloubkovou analýzou dopravních nehod Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Národní výzkum dopravních nehod (CZIDAS): Nárazová rychlost má markantní vliv na závažnost zranění těch nejzranitelnějších účastníků silničního provozu - chodců, je také rozhodující u nehod s motocyklisty. Obecně lze konstatovat, že se zvyšující se nárazovou rychlostí roste pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Příklad: nehoda motorkáře způsobená rychlostí Na dalším snímku uvidíte poškozený motocykl po střetu s vozidlem a jeho přívěsným vozíkem. Motorkář se na místě dopravní nehody, kde byla dovolená rychlost 90 km/h, pohyboval rychlostí přes 150 km/h. Při střetu utrpěl zranění, kterému na místě podlehl. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Příklad: nehoda motorkáře způsobená rychlostí Pohled na poškozený motocykl a jeho tachometr Zdroj: CZIDAS, Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Frajeřina, stres, nuda, únava Zvláště rizikovou skupinou jsou mladí řidiči. Typickým příkladem jsou muži do 25 let. Chovají se daleko nebezpečněji než jiné skupiny řidičů a způsobují statisticky nejvíce nehod. Příčinou je jednak větší potřeba adrenalinu a vzrušení za volantem a také nedostatek zkušeností spojený s přeceněním vlastních schopností. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Komentář dopravních psychologů: frajeřina, stres, nuda, únava K rychlé jízdě řidiče svádějí také rovné a široké silnice. Paradoxně tak zvyšují riziko v dopravním provozu. Lidé se na přehledných vozovkách začínají nudit a v důsledku toho zvyšují rychlost nebo se věnují dalším, potenciálně rušivým, činnostem. Proto je také na rovných a přehledných úsecích tolik dopravních nehod. Jindy zase přetížení řidiči spěchají a v takové situaci se pochopitelně chovají rizikověji, než kdyby byli v klidu. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Překračování dovolené rychlosti mimo obec Podle CDV jezdí dlouhodobě nejriskantněji řidiči v Karlovarském kraji. Dokazují to měření za léta 2014 – 2016. Uvedená procenta znázorňují počet překročení rychlosti z celkového počtu projetých vozidel na vybraných místech o více než 10 km/h. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Překračování nejvyšší povolené rychlosti o více než 10 km/h mimo obec kraj 2014 2015 2016 Karlovarský kraj 10,3% 10,6% 9,3% Středočeský kraj 6,0% 7,2% 11,9% Jihočeský kraj 8,7% 8,9% Olomoucký kraj 7,7% 4,4% 11,5% Plzeňský kraj 7,6% 5,0% Královéhradecký kraj 8,5% 7,3% Liberecký kraj 10,1% 3,3% 5,3% Vysočina 3,6% Moravskoslezský kraj 4,3% 5,9% Jihomoravský kraj 3,1% 7,9% 6,1% Zlínský kraj 2,7% 6,6% Pardubický kraj 3,2% 2,5% 3,5% Ústecký kraj 1,8% 2,2% Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Překračování nejvyšší dovolené rychlostí o více než 10 km/h mimo obec Porovnání jednotlivých krajů ČR v letech 2014 až 2016 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz Neporovnáváme kraje v jednom roce, ale jednotlivý kraj ve všech 3 letech – jinak solo mapy nedavaji smysl – POZOR !!!!

Překračování dovolené rychlosti v obcích V obcích překračují rychlost nejvíce řidiči Moravskoslezského a hned za ním Plzeňského a Středočeského kraje. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Překračování nejvyšší dovolené rychlosti o více než 10 km/h v obci kraj 2014 2015 2016 Moravskoslezský kraj 5,7% 5,9% 8,2% Plzeňský kraj 7,8% 3,7% 7,5% Středočeský kraj Zlínský kraj 6,2% 6,0% 4,7% Karlovarský kraj 2,8% 7,2% 6,5% Královéhradecký kraj Pardubický kraj Jihomoravský kraj Liberecký kraj 2,7% 5,4% Vysočina Ústecký kraj 4,6% 6,1% Jihočeský kraj 3,8% 3,3% 3,9% Olomoucký kraj 1,8% 3,5% Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Překračování nejvyšší dovolené rychlostí o více než 10 km/h v obci Porovnání jednotlivých krajů ČR v letech 2014 až 2016 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz Neporovnáváme kraje v jednom roce, ale jednotlivý kraj ve všech 3 letech – jinak solo mapy nedavaji smysl – POZOR !!!!

Podrobná situace v krajích Bližší informace o vývoji překračování rychlosti v jednotlivých krajích v letech 2014 – 2016 naleznete v naší tiskové zprávě. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Jaké jsou celospolečenské ztráty z nehodovosti?

Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu V posledních letech se ve vývoji závažných následků u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí projevil velmi příznivý výsledek. Podíl usmrcených u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí na celkovém počtu usmrcených osob činil v roce 2009 45,5 %, v roce 2015 poklesl na 35,8 %. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Hlavní zásluhu na tomto příznivém výsledku má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní policie, obecní policie a systematické měření rychlosti prostřednictvím kamerových systémů. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu V Revizi a aktualizaci Národní strategie bezpečnosti silničního provozu schválené v roce 2017 byly proto cíle nastaveny ještě ambiciózněji. Je nutno navázat na dosavadní výsledky a zaměřit se více na úsekové měření rychlosti, rozšířit možnost měření vozidel pomocí kamerového systému na dálnicích a snažit se naplnit ambicióznější kvantifikaci dílčích cílů. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

CDV je držitelem evropské Ceny bezpečnosti silničního provozu 2014 „ Excellence in Road Safety Award“ Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, jindrich.fric@cdv.cz

Děkuji vám za pozornost. Ing. Jindřich Frič, Ph.D. ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. jindrich.fric@cdv.cz telefon: +420 541 641 716 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno www.cdv.cz