VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Marketingový mix PRODUKT
ÚVOD DO MARKETINGU.
AKAD.ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 5.
Tvorba cen v maloobchodě
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_MARKETINGOVÝ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Životní cyklus výrobku
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Marketingový mix Produkt.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Podnikatelské koncepce
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Podnikatelský plán struktura plánu.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MARKETINGOVÝ MIX.
Úvod do podnikových financí
Marketingový mix.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Product.
DISTRIBUCE.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Tvorba značky. Značka Hodnota Investice Přínosy Systém hodnot.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
Značka výrobku Značka: je názvem, znakem, symbolem, termínem nebo kombinací těchto prvků, jejichž účel spočívá v identifikaci výrobku je názvem, znakem,
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Marketing a marketingový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Transkript prezentace:

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. dusan.pavlu@vsfs.cz

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU VÝROBEK JAKO SOUČÁST MARKETINGOVÉHO MIXU PRODUKT – PRODUCT charakteristika - jakost, značka, design, vlastnosti, balení, velikost, služby, záruka, rozmanitost, výnosy, životní cyklus výrobku CENA – PRICE způsoby stanovení ceny, slevy, srážky, doba splatnosti, platební podmínky MÍSTO – PLACEMENT charakteristika distribučních cest, pokrytí trhu, sortiment, velikost a umístění skladů, stanovení zásob, doprava PROPAGACE – PROMOTION komunikace se zákazníkem zahrnující reklamu, podporu prodeje, osobní prodej, přímý marketing a Public Relations doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU CHARAKTERISTIKA VÝROBKU Výrobek je prostředkem ke splnění potřeb a přání. Stejné výrobky mají pro různé spotřebitele různé významy a hodnoty - životní styl, životní úroveň = potřeby Výrobek je hmotný statek, služba, ale i myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojování lidských potřeb. Z marketingového hlediska chápeme výrobek jako komplex vlastností, které přispívají k jeho možnostem uspokojovat potřeby zákazníka. Hovoříme o komplexním výrobku doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU Komplexní výrobek je souhrn všech fyzických i psychologických vlastností výrobku, jejichž prostřednictvím dochází k uspokojování potřeb. Jeho úspěšnost je určena stupněm uspokojení zákazníkových potřeb a přání. Komplexní výrobek je tvořen jádrem výrobku (vyjadřuje vlastní užitnou hodnotu výrobku) a rozšiřujícími efekty výrobku ( balení, značka, kvalita, styl, záruka, servis, dodací podmínky, možnost obchodního úvěru, instalace...). Automobil jako komplexní výrobek je tvořen např. vlastním technickým vybavením s určitými technickými parametry, značkou, vlastnostmi, zárukou a servisem. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU KATEGORIE VÝROBKŮ 2 typy: spotřební zboží a kapitálové statky konečný spotřebitel - spotřební zboží 2. spotřebitel, který výrobek dále zpracovává - kapitálový statek, zboží pro výrobní spotřebu, stroje a zařízení, investiční celky doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ 3 základní kategorie: běžné, zvláštní, speciální běžné zboží - je běžně k dostání a při jeho nákupu dochází k minimálnímu srovnávání a vyhodnocování alternativ. Druhy běžného zboží: Zboží každodenní potřeby – zákazníci jej nakupují velmi často např. chléb, mléko. rohlíky, máslo. Pokud se jedná o značkové zboží, výběr je velmi rychlý a je preferovaná oblíbená značka.( cigarety, káva). Impulzivní zboží - zákazníci jej nakupují neplánovaně, impulzivně. Zboží bývá umístěno na mnoha místech s častou frekvencí zákazníků. V maloobchodě je často umístěno u pokladen (žvýkačky, filmy..). Mimořádné zboží – zákazníci jej nakupují v okamžiku, kdy vzniká potřeba. O nákupu příliš nerozhoduje cena, ale jeho okamžitá dosažitelnost. Charakteristický rys při nákupu běžného zboží - nekupuje se ve více obchodech, ale s minimálním úsilím-v supermarketech, hypermarketech či nákupních střediscích. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU 2. zvláštní zboží –plánovaná koupě a časová náročnost Přednákupní fáze: komparace kvality, značky, ceny atd. Návštěva více obchodů, alternativy výběru Zboží vyšších cenových relací - např. spotřební elektronika, nábytek, automobily - investičně náročné Velmi často jsou zákazníci motivováni rozšiřujícími efekty výrobku. 3. speciální zboží Zboží preferované určitou skupinou zákazníků Cena a dosažitelnost zboží nehraje při rozhodování o nákupu významnou roli. Nejdůležitější je značka. Prodejny nemusí být na lukrativních místech - zákazníci si je sami vyhledají Spotřebitel - zvláštní úsilí pro jeho získání, odložení spotřeby jiných typů doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU KAPITÁLOVÉ STATKY Materiál – přechází ve výrobním procesu zcela do hodnoty výrobku - suroviny přírodního (ropa, uhlí, dřevo, ruda) nebo zemědělského původu (obilí, ovoce, bavlna). polotovary - nejsou schopny uspokojovat potřeby. Součástky - výrobky, které podniky nakupují, aby byly součástí jejich výrobku ( u automobilů jsou to pneumatiky, autorádia). Investiční zařízení – je druhem kapitálových statků - přechází postupně do hodnoty finálního produktu - stavební zařízení, nestavební zařízení Pomocný matriál –není přímo součástí výrobku, ale bez něj nelze vyrábět (olej, nářadí na opravy a údržbu, čistící prostředky), kancelářské potřeby atd. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU ROZŠIŘUJÍCÍ EFEKTY Z N A Č K A jeden z rozhodujících faktorů v rozvoji obchodu význam pro nadnárodní společnosti na mezinárodních trzích značka odlišuje pomáhá při identifikaci, je zárukou kvality dříve zboží neznačkové, cenově citlivé, jeho cena byla určována především situací na trhu. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU Značka - identifikace zboží určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo jejich vzájemnou kombinací. Ochranná známka (obchodní značka registrovaná) je součástí značky výrobku a je právně chráněna. Nejčastěji se jedná o slovo často graficky zpracované, které bývá doplněno označením, že se jedná o ochrannou známku České známkové právo označení registrace - značku „R“ (v kroužku). označení „TM“ (Trade mark). doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU VLASTNOSTI OCHRANNÉ ZNÁMKY nadčasovost neměnnost odlišovací schopnost - tvarem nebo barvou, nedovolující záměnu. Pak umožňuje i její registraci a právní ochranu. Jméno značky by mělo být vyslovitelné a zapamatovatelné i v cizích jazycích a nemělo by mít vedlejší význam (IKEA. OBI). doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU VÝZNAM PRO VÝROBCE, OBCHODNÍKA I SPOTŘEBITELE – OKAMŽITÁ IDENTIFIKACE VÝROBCE I VÝROBKU značka výrobce nebo vlastní značka obchodní firmy – CO PRIVÁTNÍ ZNAČKY? doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU ZNAČKA odlišení výrobku rychlá identifikace výrobce a výrobku image výrobku a signalizace očekávání konzistence v nákupním chování Značka je základem komunikace se zákazníkem nejen z hlediska identifikace, ale i z hlediska hlavního motivu reklamní kampaně doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU KMENOVÁ NEBO INDIVIDUÁLNÍ ZNAČKA kmenová značka - mnoho výrobků pod jednou značkou – někdy také střešní,deštníková = umbrella brand individuální značka - nové rysy a vlastnosti výrobku, které chce promítnout i do nové značky Jedním z cílů vytváření a systematického užívání značky je zajistit u zákazníků věrnost. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU OBAL - PACKAGE Někdy páté P marketingového mixu ZÁKLADNÍ FUNKCE chrání výrobek při dopravě, skladování a prodeji před poškozením a znehodnocením komunikační funkce - stimulace prodeje výrobku. - může vést i k neplánované koupi. Nový obal může vést ke stimulaci prodeje výrobku v závěrečné fázi svého životního cyklu. poskytování informací zákazníkovi o výrobku, jeho složení a vlastnostech. Změna obalu může rozšířit využití výrobku a může oslovit nový segment estetická úroveň obalu včetně svého obsahu je jedním z důležitých faktorů vytvářejících image výrobce. PROBLÉMY - obaly a životní prostředí, papírové sáčky, výrobci – návrat ke klasickým materiálům, vybízení k recyklaci, společenská odpovědnost producentů doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU SLUŽBY Komplexní výrobek zahrnuje některé rozšiřující efekty. Služby rozšíří schopnost výrobku uspokojit potřeby a přání zákazníků. Možné služby: opravy a výměny vadných dílů po dobu záruky - záruky nad garantovanou dobu záruka vrácení peněz (zejména u dražších výrobků), pokud zákazník není s výrobkem plně spokojen - snížení rizika pro klienta a větší motivace zákazníka ke koupi dodávka zboží až do domu a jeho montáž firmy mají ve své organizaci zřízen úsek služeb zákazníkům. Některé výrazné změny ve struktuře spotřeby mladé emancipované ženy, ekonomicky nezávislé - vzdělání, pozice důchodci v ČR dnes 20% populace starší 60 let doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU VÝVOJ VÝROBKU Proces vývoje nového výrobku obsahuje: výběr námětů, podnikatelskou analýzu, rozvoj výrobku, testování na trhu, komercializaci dva zdroje - technický a technologický pokrok / analýza a poznání poptávky na trhu výběr námětů - uvnitř podniku, vnější prostředí. Marketingově orientovaná firma - pozornost názorům a zájmům svých zákazníků, dále pak konkurenci. cíl výběru omezení námětů na ty, které nejlépe odpovídají podnikové strategii rozvoje nových výrobků. Nový produkt - ve fázi vývoje testování - potřeby klientů, jejich naplnění novým výrobkem Čím lépe je testován, tím větší naděje na tržní úspěch doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU Marketingová strategie výrobku. cílový trh výrobku, plánovaná pozice na trhu, tržní podíl, životní cyklus, možný prodej v každé fázi životního cyklu, možný dosahovaný zisk, předběžně stanovená cena, distribuce a ostatní nástroje marketingového mixu. rozvoj výrobku - výroba prototypu zkouška úspěšnosti výrobku na trhu v určitých oblastech. Výrobek je vyroben v relativně malém množství, nabídnut na trhu v určité oblasti a tak je zjišťován jeho prodej, opakovaná koupě a efektivita marketingové strategie. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU Tržní testování lze provádět jako standardní, řízené nebo simulované. standardní testování - v předem vybrané oblasti reklamní kampaň na prodej nového výrobku. Je nabízen za stejných podmínek, s jakými se počítá v celonárodním prodeji. řízené testování - předem vybrány určité prodejny, ve kterých se prodej uskutečňuje. Reklama v prodejně, umístění, vyčleněný objem místa na regálech, ceny atd. jsou předem dohodnuty a kontrolovány. simulované testování se provádí u vybraného vzorku zákazníků. Jsou seznámeni s některými výrobky, vystaveni reklamě jak nového, tak i konkurenčních výrobků a v simulovaných podmínkách provádějí nákup. Je sledována jejich preference nového výrobku, resp. konkurenčních značek. Zákazníci jsou po nákupu dotazování na motivaci svého rozhodnutí a po několika dnech na to, jak jsou s výrobkem spokojeni. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU A JEHO ODCHYLKY Životní cyklus výrobku - doba , mezi uvedením a stažením výrobku z trhu, vychází z potřeb zákazníků. Cíl managementu: výrobek úspěšný, dlouhodobě prodejný, návratnost vložených prostředků, ziskovost. V každé etapě se používané marketingové nástroje liší na základě reakcí zákazníků, trhu samotného a konkurence. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU MOŽNÉ FÁZE ŽIVOTNÍHO CYKLU výzkum a vývoj uvedení výrobku na trh růst prodeje zralost nasycení trhu pokles prodeje. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU Životní cyklus výrobku lze posuzovat z různých hledisek a pohledů: životní cyklus výrobkové třídy –skupiny výrobků a značky určitých produktů uspokojujících některou z forem lidských potřeb. Charakteristický je dlouhý životní cyklus životní cyklus výrobkové skupiny – výrobkovou skupinou rozumíme část výrobků výrobkové třídy, které se od jiných liší svým použitím, technickým řešením či designem (psací stroje mechanické, elektrické, elektronické). doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::

VÝROBEK V MARKETINGOVÉM MIXU DĚKUJI ZA POZORNOST doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., dusan.pavlu@vsfs.cz ::