Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Nová koncepce účetnictví veřejné správy po v praxi pro p.o.
Oceňování majetku a závazků
Problematika zavedení věcného břemene do KN
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Odbor 28 - Účetnictví a audit Rámec základních legislativních změn Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
ÚČETNICTVÍ STÁTU: ÚČETNÍ REFORMA V OBLASTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
Finanční účetnictví 1 účtování dlouhodobého majetku – osnova přednášky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Devátá přednáška z UCPO
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
UC_A1_Základy účetnictví
Téma: Účtování v rámci účtové třídy 1
Jednoduché účetnictví
Konsolidace Frymburk Ing. Dana Pavelková
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Základy účetnictví 2. přednáška zimní semestr 07/08.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Účetnictví ÚSC do roku 2009 NENÍ SOUČÁSTÍ ZKOUŠKY !!! Účetnictví a rozbory ve veřejné správě.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Systémy územních rozpočtů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Návrh novely vyhlášky č. 410/2009 Sb. od
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Daň z příjmů právnických osob Mgr.Eva Kolářová, Ph.D. Tato prezentace vznikla za podpory projektu FRVŠ č.2714/2007.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Charakteristika dlouhodobého majetku Členění: 1)Dlouhodobý hmotný majetek – pozemky, stavby, SMV nad Kč, pěstitelské celky, základní stádo a tažná.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Odpisování dlouhodobého majetku od ČÚS č. 708 Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Dlouhodobý majetek u příspěvkových organizací.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
DARY – BEZÚPLATNÉ PŘÍJMY 1. Osnova prezentace 1. Přijímání darů (z.č. 250/2000 Sb.) 2. Zdaňování darů (z.č. 586/1992 Sb.) 3. Ocenění darů (z.č. 586/1992.
Návrh novely vyhlášky 410/2009 pro rok 2012, Miroslav Máče, Návrh novely vyhlášky 410/2009 Sb. Miroslav Máče.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Návrh konsolidační vyhlášky a návrh novely technické vyhlášky.
Inventarizace majetku a závazků
Problematika bezúplatných příjmů
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Inventarizace a odpisování
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Náklady a Výnosy.
Dopady změn směnných kurzů
ÚČETNICTVÍ A ROZBORY VE VEŘEJNÉM SEKTORU
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Finanční účetnictví RADNICE
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
Výtah nálezů z kontrolních protokolů
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Místní rozpočtové jednotky
Seminář Asociace poskytovatelů sociálních služeb Účetnictví a daně 2013 Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016 Účetní metodika Zlín, 1. listopadu 2016 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje

Obsah Odkaz na zveřejněná metodická doporučení Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací vod Peněžní fondy Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích Věcná břemena Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou Bezúplatně nabytý majetek Směna pozemků Aktuální informace k zákonu o řízení a kontrole veřejných financí Daň z příjmů právnických osob

Zveřejněná metodická doporučení https://www.kr-zlinsky.cz/ Co vás zajímá Informace pro obce Odbor ekonomický Oddělení účetnictví Metodická doporučení, Pracovní setkání s obcemi

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací – zákon 274/2001 Sb.   Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb.: §8, odst. 1 „Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zajistit jejich plynulé a bezpečné provozování, vytvářet rezervu finančních prostředků na jejich obnovu a dokládat jejich použití pro tyto účely“ §8, odst. 11 „ Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zpracovat a realizovat plán obnovy vodovodů a kanalizací, a to na dobu nejméně 10 kalendářních let. ….“

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Zastupitelstvo obce schválí plán obnovy vodovodů a kanalizací Na základě schváleného plánu obnovy vodovodů a kanalizací obec zaúčtuje tvorbu rezervy Současně obec zajistí přiměřenou rezervaci finančních prostředků v rozpočtu, či rozpočtovém výhledu Obec účtuje o použití, snížení či zrušení rezervy a současně vždy upravuje rezervaci finančních prostředků v rozpočtu, či rozpočtovém výhledu Vždy k rozvahovému dni (31.12.) provádí obec inventuru rezerv

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Doporučený popis metody týkající se tvorby a použití rezervy do vnitřní směrnice obce:   Účetní rezervu pro účely financování obnovy vodovodů a kanalizací obec tvoří k pokrytí významného zvýšení nákladů (závazků), které je pravděpodobné a vznikne v budoucím účetním období. Za významné zvýšení nákladů (závazků) pro účely financování obnovy vodovodů a kanalizací se považuje zvýšení nákladů (závazků) ve výši 260.000,- (500.000,-) Kč a vyšší. Účetní rezervy obec tvoří ve výši 50% odhadovaného zvýšení budoucích nákladů (závazků).

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Doporučené účtování o tvorbě a použití rezervy:   Na základě plánu obnovy vodovodů a kanalizací schváleného zastupitelstvem obce vždy k rozvahovému dni (31.12.) obec účtuje tvorbu rezervy v letech 2016 – 201x ve výši xxx Kč následujícím účetním předpisem: MD 555 D 441 Na základě písemnosti dokladující použití rezervy na obnovu vodovodů a kanalizací obec účtuje k datu použití rezervy následujícím účetním předpisem: MD 441 D 555

Peněžní fondy   Zastupitelstvo obce schválí zřízení peněžního fondu obce a současně vnitřní normu (statut peněžního fondu) s popisem zejména účelu, příjmů a výdajů peněžního fondu. V souladu s pravidly uvedenými ve statutu obec realizuje příjmy a výdaje peněžního fondu Vždy k rozvahovému dni (31.12.) provádí obec inventuru peněžních fondů

Peněžní fondy   Doporučený popis obsahového vymezení peněžních fondů do vnitřní směrnice obce:   Obec má zřízen peněžní fond, a to xxxx . 2. Zdrojem fondu mohou být zejména přebytky hospodaření z minulých let, příjmy běžného roku, které nejsou určeny k využití v běžném roce, nebo převody prostředků z rozpočtu během roku. 3. Zobrazení tvorby a čerpání peněžních fondů se v účetnictví obce provádí úpravou zdrojů evidovaných na účtu 401 – jmění účetní jednotky. O tvorbě fondů obec účtuje na stranu MÁ DÁTI účtu 401 –Jmění účetní jednotky se souvztažným zápisem na stranu DAL účtu 419 – Ostatní fondy. O použití (čerpání) fondů obec účtuje na stranu MÁ DÁTI účtu 419 – Ostatní fondy se souvztažným zápisem na stranu DALúčtu 401 – Jmění účetní jednotky.

Peněžní fondy   Doporučené účtování o tvorbě a použití (čerpání) peněžního fondu::   Tvorba peněžního fondu - na základě dokladu o převodu finančních prostředků ze základního běžného účtu obce na běžný účet fondu: MD 262 D 231 + MD 236 D 262 + MD 401 D 419 Čerpání peněžního fondu - na základě např. dokladu o úhradě závazku z běžného účtu: MD 321 D 236 + MD 419 D 401

Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích Doporučené upřesnění dlouhodobé zálohy na transfer (popis jedné ze zásady vedení účetnictví a sestavování účetní závěrky: Majetek a závazky člení obec na dlouhodobé a krátkodobé. Stejně tak člení poskytnuté a přijaté zálohy na transfery s tím, že dlouhodobou poskytnutou či přijatou zálohou na transfer je taková záloha, u které bude vypořádání od okamžiku poskytnutí či přijetí zálohy za období delší než jeden rok. Ostatní zálohy se považují za krátkodobé. Pokud s ohledem na charakter zálohy objektivně nelze použít výše uvedené hledisko členění, je rozhodující předpoklad obce v okamžiku poskytnutí či přijetí zálohy. Pokud se k jednomu transferu vztahuje více poskytnutých či přijatých záloh, je rozhodující, pro určení krátkodobosti resp. dlouhodobosti záloh, okamžik přijetí první zálohy.

Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích – zálohově přijatá neinvestiční dotace – vratka poskytovateli dotace   Přijetí zálohy na dotaci na základě avíza a výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 472 100 tis. Kč Dohad výnosů z titulu použití dosud nevyúčtované dotace v příslušném účetním období k datu 31. 12.: MD 388 D 672 70 tis. Kč Vyúčtování dotace na základě schváleného vyúčtování, částka vyúčtování 80,- tis. Kč MD 346 D 672 10 tis. Kč MD 346 D 388 70 tis. Kč MD 472 D 346 80 tis. Kč Vratka zálohové dotace na základě výpisu z bankovního účtu: MD 472 D 231 20 tis. Kč

Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích – zálohově přijatá neinvestiční dotace – doplatek od poskytovatele dotace   Přijetí zálohy na dotaci na základě avíza a výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 472 100 tis. Kč Dohad výnosů z titulu použití dosud nevyúčtované dotace v příslušném účetním období k datu 31. 12.: MD 388 D 672 80 tis. Kč Vyúčtování dotace na základě schváleného vyúčtování, částka 120,- tis. Kč MD 346 D 672 40 tis. Kč MD 346 D 388 80 tis. Kč MD 472 D 346 100 tis. Kč Přijetí finančních prostředků – doplatek poskytovatele dotace na základě výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 346 20 tis. Kč

Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích – zálohově přijatá investiční dotace – vratka poskytovateli dotace   Přijetí zálohy na dotaci na základě avíza a výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 472 100 tis. Kč Dohad výše investičního transferu k datu zařazení DM do užívání, nejpozději k rozvahovému dni (Bod 5.3.4., písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery), částka 80,- Kč MD 388 D 403 80 tis. Kč Vyúčtování dotace na základě schváleného vyúčtování, částka 80,- tis. Kč MD 346 D 388 80 tis. Kč MD 472 D 346 80 tis. Kč Vratka zálohové dotace na základě výpisu z bankovního účtu: MD 472 D 231 20 tis. Kč

Postup účtování o zálohově přijímaných dotacích – zálohově přijatá investiční dotace – doplatek od poskytovatele dotace   Přijetí zálohy na dotaci na základě avíza a výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 472 100 tis. Kč Dohad výše investičního transferu k datu zařazení DM do užívání, nejpozději k rozvahovému dni (Bod 5.3.4., písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery) MD 388 D 403 100 tis. Kč Vyúčtování dotace na základě schváleného vyúčtování, částka 120,- tis. Kč MD 346 D 672 20 tis. Kč MD 346 D 388 100 tis. Kč MD 472 D 346 100 tis. Kč Přijetí finančních prostředků – doplatek poskytovatele dotace na základě výpisu z bankovního účtu: MD 231 D 346 20 tis. Kč

Věcná břemena – obec povinná z věcného břemene Vznik věcného břemene - předpis pohledávky a zaúčtování výnosů z titulu zřizování věcného břemena ve prospěch oprávněného - na základě vystavené faktury (daňového dokladu) a smlouvy o zřízení věcného břemene: MD 311 D 602 MD 311 D 343 Vznik věcného břemene – promítnutí změny v majetkové a účetní evidenci - na základě smlouvy o zřízení věcného břemene je potřeba v souladu s ustanovením ČÚS č. 701, bod 4. 2. písm. b) zřídit analytický účet k účtu 031 (… že při vytváření analytických účtů bere účetní jednotka v úvahu zatížení majetku zástavní právem nebo věcným břemenem). MD 031/xxxx D 031/xxxx

Věcná břemena – obec povinná z věcného břemene – opravné položky V návaznosti na ustanovení ČÚS č. 706, bod 3. 11. je potřeba řešit, zda tvořit opravnou položky Doporučený popis metody týkající se tvorby opravné položky do vnitřní směrnice obce: Opravnými položkami se vyjadřuje přechodné snížení hodnoty majetku. Opravné položky obec tvoří k majetku, jehož ocenění dosahuje alespoň částky 260.000,- Kč s výjimkou pohledávek, ke kterým obec tvoří opravné položky již od ocenění 1,- Kč. Opravné položky tvoří obec k majetku, pokud dojde k přechodnému snížení hodnoty majetku o více než 20%. K pozemku nebo stavbě tvoří obec opravné položky k okamžiku zřízení věcného břemene, v případě, že zřízení věcného břemene snižuje hodnotu pozemku či stavby o více než 20%.

Věcná břemena – obec oprávněná z věcného břemene (VB v ocenění nad 40 Věcná břemena – obec oprávněná z věcného břemene (VB v ocenění nad 40.000,- Kč a nevykazované jako součást ocenění stavby, zásoby, nebo jako drobný dlouhodobý majetek)   Vznik věcného břemene - předpis závazku a účtování o pořizování věcného břemene - na základě přijaté faktury (daňového dokladu) a smlouvy o zřízení věcného břemene: MD 042 D 321 Zařazení věcného břemene (hmotného majetku) do užívání na základě vnitřního dokladu – „zařazovacího protokolu“ MD 029 D 042 § 14, odst. 7, písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb. prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví

Věcná břemena – obec oprávněná z věcného břemene (VB v ocenění 1,- Kč - 40.000,- Kč a nevykazované jako součást ocenění stavby nebo zásoby)   Vznik věcného břemene - předpis závazku a účtování o pořizování věcného břemene - na základě přijaté faktury (daňového dokladu) a smlouvy o zřízení věcného břemene: MD 558 D 321 Zařazení věcného břemene (hmotného majetku) do užívání na základě vnitřního dokladu – „zařazovacího protokolu“ MD 028 D 088 § 14, odst. 6, písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb. prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví

Věcná břemena – obec oprávněná z věcného břemene (VB jako výdaj související s pořízením stavby)   Vznik věcného břemene - předpis závazku a účtování o pořizování dlouhodobého majetku (rozpracované investici) - na základě přijaté faktury (daňového dokladu) a smlouvy o zřízení věcného břemene: MD 042 D 321 § 14, odst. 6, písm. c) a § 14, odst. 7, písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb. prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví

Věcná břemena – obec oprávněná z věcného břemene - VB pořizováno bezúplatně   Věcná břemena pořizována bezúplatně je potřeba ocenit reprodukční pořizovací cenou, např. kvalifikovaným dohadem v návaznosti na § 16b, odst. 5 zákona č. 151/1997 Sb. o oceňování majetku : „Nelze-li cenu zjistit podle předchozích odstavců, oceňuje se právo jednotně částkou 10.000,- Kč“ Vznik věcného břemene - účtování o bezúplatném pořízení VB od VÚJ oceněného 10.000,- Kč: MD 028 D 088 Vznik věcného břemene - účtování o bezúplatném pořízení VB od účetní jednotky, která není VÚJ, oceněného 10.000,- Kč: MD 558 D 649

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – základní pojmy Majetkem určeným k prodeji se rozumí pohledávky, dlouhodobý nehmotný majetek, dlouhodobý hmotný majetek, drobný dlouhodobý nehmotný majetek, drobný dlouhodobý hmotný majetek a dlouhodobý finanční majetek, u kterého oprávněný orgán obce (vybrané účetní jednotky) rozhodl o záměru prodeje. Reálnou hodnotou se rozumí ocenění kvalifikovaným odhadem nebo posudkem znalce. Kvalifikovaným odhadem se rozumí odhad na základě zkušeností a znalostí.

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou Doporučený popis pravidel a postupu činností pro oceňování majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou: 1. Majetek určený k prodeji oceněný reálnou hodnotou se neodpisuje 2. Odpovědná osoba zajistí ocenění majetku určeného k prodeji RH v případě, že: a) oceňovací rozdíl mezi stávajícím oceněním majetku v účetní (majetkové) evidenci a reálnou hodnotou je významný, s tím, že za významný oceňovací rozdíl se považuje rozdíl, jehož výše dosahuje alespoň 0,3% hodnoty aktiv netto za minulé účetní období nebo částky 260.000,- Kč a b) současně realizace prodeje se předpokládá v horizontu nejpozději do dvou let od schválení záměru prodeje

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou Doporučený popis pravidel a postupu činností pro oceňování majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou: 3. K majetku určenému k prodeji zajistí odpovědná osoba bezodkladně po rozhodnutí oprávněného orgánu účetní jednotky o záměru prodeje: a) ocenění reálnou hodnotou, b) případné související úkony, např. vyznačení nově vzniklých majetkových položek do majetkové evidence účetní jednotky dle nového geometrického plánu odsouhlaseného katastrálním úřadem. Následně odpovědná osoba zajistí předání písemností dokladujících ocenění majetku reálnou hodnotou odboru ekonomickému (hlavní účetní) k zaúčtování.

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou Doporučený popis pravidel a postupu činností pro oceňování majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou: 4. Odpovědná osoba zajistí vyznačení ocenění majetku určeného k prodeji do majetkové evidence obce nejpozději ke konci měsíce, ve kterém došlo ke schválení záměru prodeje oprávněným orgánem obce a u tohoto majetku, který se současně odpisuje, zastaví odpisování. 5. Odbor ekonomický (hlavní účetní) zajistí zaúčtování ocenění majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou ke konci měsíce, ve kterém došlo ke schválení záměru prodeje oprávněným orgánem účetní jednotky.

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou Doporučený popis pravidel a postupu činností pro oceňování majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou: 6. Odpovědná osoba přehodnotí v případech, kdy majetek určený k prodeji nebyl prodán do dvou let od rozhodnutí oprávněného orgánu účetní jednotky o záměru prodeje majetku, záměr prodeje, tj. zajistí nové rozhodnutí orgánu oprávněného orgánu obce o tom, že je tento majetek nadále určen k prodeji, nebo písemně předá odboru ekonomickému (hlavní účetní) informaci o tom, že majetek již není určen k prodeji.  

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji pozemků zaúčtování oceňovacího rozdílu pozemku, na základě písemnosti dokladující ocenění pozemku reálnou hodnotou, ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou pozemku: (reálná hodnota je vyšší než účetní hodnota pozemku): MD 031 D 407 (reálná hodnota je nižší než účetní hodnota pozemku): MD 407 D 031

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji pozemků Přeúčtování pozemku určeného k prodeji v ocenění reálnou hodnotou na účet 036 (dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji): MD 036 D 031

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji pozemků Zaúčtování pohledávky z titulu prodeje pozemku na základě odběratelské faktury vystavené ve výši prodejní ceny dle smlouvy: MD 311 D 647 Zaúčtování výnosu z přecenění pozemku reálnou hodnotou na základě odběratelské faktury ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou pozemku k okamžiku prodeje pozemku (reálná hodnota byla vyšší než účetní hodnota pozemku): MD 407 D 664

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji pozemků Zaúčtování nákladu z přecenění pozemku reálnou hodnotou na základě odběratelské faktury ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou pozemku k okamžiku prodeje pozemku (reálná hodnota byla nižší než účetní hodnota pozemku): MD 564 D 407

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji pozemků Zaúčtování vyřazení pozemku určeného k prodeji na základě vnitřního dokladu (vyřazovacího protokolu) ve výši reálné hodnoty pozemku: MD 554 D 036

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji staveb zrušení oprávek a zaúčtování oceňovacího rozdílu stavby, na základě písemnosti dokladující ocenění reálnou hodnotou, ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou stavby: (reálná hodnota je vyšší než účetní hodnota pozemku): MD 081 D 021 MD 021 D 407 (reálná hodnota je nižší než účetní hodnota pozemku): MD 407 D 021

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji staveb Přeúčtování stavby určené k prodeji v ocenění reálnou hodnotou na účet 036 (dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji): MD 036 D 021

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji staveb Předpis pohledávky z titulu prodeje stavby na základě odběratelské faktury vystavené ve výši prodejní ceny dle smlouvy : MD 311 D 646 Zaúčtování výnosu z přecenění stavby reálnou hodnotou na základě odběratelské faktury ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou stavby k okamžiku prodeje stavby (reálná hodnota byla vyšší než účetní hodnota stavby): MD 407 D 664

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji staveb Zaúčtování nákladu z přecenění stavby reálnou hodnotou na základě odběratelské faktury ve výši rozdílu mezi účetní cenou a reálnou hodnotou stavby k okamžiku prodeje stavby (reálná hodnota byla nižší než účetní hodnota stavby): MD 564 D 407

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – účtování o prodeji staveb Zaúčtování vyřazení stavby určené k prodeji na základě vnitřního dokladu (vyřazovacího protokolu) ve výši reálné hodnoty stavby: MD 553 D 036

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – praktická doporučení Kontrola úplnosti účtování o oceňovacích rozdílech při uplatnění reálné hodnoty u majetku určeného k prodeji Při každém účtování o prodeji majetku na účty 644, 645, 646 a 647 je vhodné, aby účetní, která účtuje o předpisu pohledávky a výnosu z prodeje majetku kontrolovala i skutečnost, zda měl být a byl majetek určený k prodeji přeceněn na reálnou hodnotu.

Majetek určený k prodeji – ocenění reálnou hodnotou – praktická doporučení Respektování závazných analytik v případě zpracovávání účetnictví systémem Ginis pro vyhotovení účetních výkazů – Přehled o změnách vlastního kapitálu a Přílohu Doporučujeme zejména u účtů 564, 664, 403 a 407 dodržovat závazné analytiky v případech zpracovávání účetnictví systémem Ginis proto, aby byly systémem správně vyhotoveny účetní výkazy Přehled o peněžních tocích, Přehled o změnách vlastního kapitálu a Příloha.

Bezúplatně nabytý majetek – základní pojmy Vybranými účetními jednotkami (VÚJ) jsou organizační složky státu (např. Pozemkový úřad, Úřad pro zastupování státu, Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, Státní pozemkový úřad), státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, Regionální rady regionu soudržnosti, příspěvkové organizace a zdravotní pojišťovny. Reprodukční pořizovací cenou se rozumí ocenění kvalifikovaným odhadem nebo posudkem znalce.

Bezúplatně nabytý majetek – základní pojmy Bezúplatným nakládáním s dlouhodobým majetkem se rozumí bezúplatná změna vlastnického práva (např. bezúplatný převod či přechod nebo darování) a bezúplatné umožnění nakládat s dlouhodobým majetkem někomu jinému než vlastníkovi bez změny vlastnického práva (např. předáním k hospodaření nebo výpůjčkou).

Bezúplatně nabytý majetek – úvod V případech, kdy obec bezúplatně nabývá majetek od vybrané účetní jednotky, je potřeba zajistit navázání na výši ocenění, výši oprávek a výši dotace majetku v účetnictví předávající VÚJ. Doporučujeme proto, aby odpovědná osoba při uzavírání smluvního vztahu o bezúplatném převodu/přechodu dlouhodobého majetku do vlastnictví obce od vybrané účetní jednotky zajistila průkazným způsobem informace k naplnění povinnosti navázání na výši ocenění, výši oprávek a výši dotace evidované v účetnictví předávající vybrané účetní jednotky (např. uvedením informace do smlouvy, uvedením informace do jiné písemnosti).

Účtování o bezúplatně nabytém majetku od VÚJ Při převodu mezi vybranými účetními jednotkami, obec při ocenění majetku navazuje na výši ocenění účetní jednotky, která o tomto majetku naposledy účtovala. Bezúplatné pořízení pozemku pořízeného z investiční dotace a zařazení tohoto pozemku do účetní evidence na základě např. smlouvy o bezúplatném převodu k datu podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí MD 031 D 403

Účtování o bezúplatně nabytém majetku od VÚJ Při převodu mezi vybranými účetními jednotkami, obec při ocenění majetku navazuje na výši ocenění účetní jednotky, která o tomto majetku naposledy účtovala. Bezúplatné pořízení stavby a zařazení stavby do účetní evidence na základě např. darovací k datu podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí MD 021 D 081 MD 021 D 401

Účtování o bezúplatně nabytém majetku od VÚJ Při převodu mezi vybranými účetními jednotkami, obec při ocenění majetku navazuje na výši ocenění účetní jednotky, která o tomto majetku naposledy účtovala. Převzetí movité věci od příspěvkové organizace, která je obcí zřízena, v návaznosti na zrušení práva hospodaření, k datu fyzického převzetí movitého věci MD 022 D 082 MD 022 D 401

Účtování o bezúplatně nabytém majetku od účetní jednotky, která není VÚJ Bezúplatně nabytý majetek od účetní jednotky, která není VÚJ, se oceňuje reprodukční pořizovací cenou. Bezúplatné pořízení stavby a zařazení stavby do účetní evidence na základě např. darovací smlouvy k datu podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí MD 021 D 401

Účtování o bezúplatně nabytém majetku – praktická doporučení Respektování závazných analytik v případě zpracovávání účetnictví systémem Ginis pro vyhotovení účetního výkazu Přehled o změnách vlastního kapitálu Doporučujeme u účtů 401 a 403 dodržovat závazné analytiky v případech zpracovávání účetnictví systémem Ginis proto, aby byl systémem správně vyhotoven účetní výkaz Přehled o změnách vlastního kapitálu

Směna pozemků – vybrané odkazy na účetní předpisy §55, odst. 5 vyhlášky č. 410/2009 Sb.: „Dlouhodobý hmotný majetek pořízený směnnou smlouvou se ocení pořizovací cenou, jsou-li ceny ve smlouvě sjednány, nebo reprodukční pořizovací cenou, nejsou-li ceny ve smlouvě sjednány.“ §68, odst. 1, písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb.: „Za porušení vzájemného zúčtování v účetnictví a v účetní závěrce se nepovažuje zúčtování pohledávek a dluhů …..“

Směna pozemků – vybrané odkazy na účetní předpisy Bod 3.4.3. ČÚS č. 709: „Na majetek určený ke směně se pro účely tohoto standardu hledí jako na majetek určený k prodeji podle §64 vyhlášky. …“ Bod 3.4.4. ČÚS č. 709: „V případě směny pozemku účtuje účetní jednotka o vzniku pohledávky a dluhu způsobem obdobným jako z titulu kupní smlouvy a o úhradě této pohledávky a dluhu účtuje v souladu s §68 odst. 1 písm. d) vyhlášky.“

Směna pozemků – významnost pro aplikaci účetní metody přecenění reálnou hodnotu majetku určeného k prodeji (směně) Odpovědná osoba zajistí ocenění majetku určeného ke směně, či k prodeji, reálnou hodnotou v případě, že: oceňovací rozdíl mezi stávajícím oceněním majetku v účetní (majetkové) evidenci a reálnou hodnotou je významný, s tím, že za významný oceňovací rozdíl se považuje rozdíl, jehož výše dosahuje alespoň 0,3% hodnoty aktiv netto za minulé účetní období nebo částky 260.000,- Kč

Směna pozemků – doporučené účtování (bez přecenění na RH a s předpokladem, že ze směnné smlouvy nevyplývá doplatek) Předpis pohledávky z titulu směny pozemku ve výši pořizovací, nebo reprodukční pořizovací ceny, na základě směnné smlouvy, ke dni účinnosti směnné smlouvy: MD 311 D 647 Předpis závazku z titulu pořizování pozemku směnou ve výši MD 042 D 321

Směna pozemků – doporučené účtování (bez přecenění na RH a s předpokladem, že ze směnné smlouvy nevyplývá doplatek) Vyřazení předávaného pozemku z účetní evidence na základě vyřazovacího protokolu a směnné smlouvy, ke dni návrhu na vklad do KN, ve výši účetní hodnoty pozemku: MD 554 D 031 Zařazení pozemku do účetní evidence, ve výši pořizovací, nebo reprodukční pořizovací ceny, na základě zařazovacího protokolu a směnné smlouvy, ke dni návrhu na vklad do KN: MD 031 D 042

Směna pozemků – doporučené účtování (bez přecenění na RH a s předpokladem, že ze směnné smlouvy nevyplývá doplatek) Vzájemné zúčtování pohledávky a závazku ve výši pořizovací, nebo reprodukční pořizovací ceny, na základě směnné smlouvy, ke dni návrhu na vklad do katastru nemovitostí: MD 321 D 311

Aktuální informace k zákonu o řízení a kontrole veřejných financí dne 20.10. Legislativní rada vlády opět přerušila projednávání návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí MF věří, že se nedořešené dílčí připomínky podaří vypořádat na pracovním jednání začátkem listopadu poté má MF v plánu návrh zákona předložit vládě předpokládaná účinnost : 1.1.2018 v posledním znění návrhu zákona zrušena funkce hlavního ekonoma, zachována pouze účetní služba

Daň z příjmů právnických osob – účtování na základě daňového přiznání k rozvahovému dni   Zaúčtování předpisu DPPO na základě daňového přiznání a příloh k rozvahovému dni: MD 591 D 341 Převedení závazku z titulu DPPO do výnosů příštích období k rozvahovému dni: MD 341 D 384

Daň z příjmů právnických osob – účtování na základě daňového přiznání k datu vyměření daně (1.4. případně později)   Předpis pohledávky z titulu výnosu ze sdílené daně – DPPO na základě daňového přiznání k DPPO k datu vyměření daně, tj. k poslednímu dni lhůty pro podání daňového přiznání k DPPO (k 1.4. případně později - §140, odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád §33 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád): MD 319 D 682

Daň z příjmů právnických osob – účtování na základě daňového přiznání k datu vyměření daně (1.4. případně později)   Účetní zobrazení upuštění od úhrady DPPO vztahující se k hlavní činnosti (§257 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád): MD 384 D 231, ODPA 6399, pol. 5365 Účetní zobrazení úhrady pohledávky v souvislosti s upuštěním od úhrady DPPO vztahující se k hlavní činnosti: MD 231, pol. 1122 D 319

Daň z příjmů právnických osob – účtování na základě kvalifikovaného dohadu k rozvahovému dni   Zaúčtování předpisu DPPO na základě kvalifikovaného dohadu k rozvahovému dni: MD 591 D 389

Daň z příjmů právnických osob – účtování v návaznosti na kvalifikovaný dohad k datu vyměření daně (1.4. případně později)   Předpis závazku z titulu DPPO na základě daňového přiznání k DPPO k datu vyměření daně: MD 389 D 341 Předpis pohledávky z titulu výnosu ze sdílené daně – DPPO na základě daňového přiznání k DPPO k datu vyměření daně, tj. k poslednímu dni lhůty pro podání daňového přiznání k DPPO (k 1.4. případně později - §140, odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád §33 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád): MD 319 D 682

Daň z příjmů právnických osob – účtování v návaznosti na kvalifikovaný dohad k datu vyměření daně (1.4. případně později)   Účetní zobrazení upuštění od úhrady DPPO vztahující se k hlavní činnosti (§257 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád): MD 341 D 231, ODPA 6399, pol. 5365 Účetní zobrazení úhrady pohledávky v souvislosti s upuštěním od úhrady DPPO vztahující se k hlavní činnosti: MD 231, pol. 1122 D 319

Děkuji Vám za pozornost Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje 577 043 660, leona.kocarova@kr-zlinsky.cz