Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Vodní hospodářství ve vztahu k obci s rozšířenou působností
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Právní úprava ochrany vod
Ochrana vod Zákon 254/2001 Sb.o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) Zákon upravuje právní vztahy k povrchovým a podzemním vodám, vztahy fyzických.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Vypouštění odpadních vod do vod podzemních Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod.
Závadné látky, havarijní plány dle vyhlášky č.450/2005 Sb. Novotného lávka, Praha 11. prosince 2013 Ing. Bohumír Dušek.
Komunální odpadní vody a kaly
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
PŽP 9 Právní úprava ochrany vod. Ochrana vod v mezinárodním právu Z důvodu regionálního či lokálního významu předmětu ochrany ve světovém měřítku nejsou.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Závadné látky – prioritní
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
Ing. Eliška Kotíková Kokořínsko,
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
1 Odpovědnost v právu ŽP Ivana Průchová. 2 Odpovědnost v právu ŽP Formy odpovědnosti: Formy odpovědnosti: Deliktní: Deliktní: Správně právní odpovědnost.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Odpadní vody Vodní právo PVPI.Průchováteze Podzim 2011.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Havarijní plán Pelhřimov prosince 2008.
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon) Ústí nad Labem 10/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Novelizace zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů 1.Novelizace poplatků za vypouštění.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Havarijní plán Olomouc února 2009.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon) Ústí nad Labem 10/2007 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Zneškodňování odpadních vod v malých obcích
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Odbor životního prostředí
Havarijní plán.
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Ochrana vod.
Odbor životního prostředí MHMP
Havarijní plán Cheb září 2008.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Ochrana vody, půdy a lesa
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Právní aspekty domovních a malých ČOV
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Transkript prezentace:

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon) Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta

Účel a předmět zákona Chránit povrchové a podzemní vody Definovat podmínky pro hospodárné využívání vodních zdrojů Vytvářet podmínky ke zlepšení jakosti povrchových a podzemních vod Přispívat k ochraně vodních ekosystémů Určuje právní vztahy k užívání povrchových a podzemních vod

Vývoj legislativy Zákon vychází z předpisů ES - Směrnice 2000/60/ES Související zákon č. 258/2000 Sb. - upravuje hygienické požadavky na pitnou H2O - požadavky na výrobky přicházející do styku s pitnou H2O - požadavky na kontrolu pitné vody v akreditovaných nebo autorizovaných laboratořích Novelizace „vodního zákona“ - Zákon č. 20/2004 Sb. – transkripce Směrnice 20/2004 (Rámcová směrnice), tzv. euronovela vodního zákona - cílem dosáhnout výrazného zlepšení kvality vod do roku 2015, stanovení nebezpečných a prioritních látek, využití BAT technologií, integrovaná ochrana povodí - Program na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami (do 31.12.2009)

Základní pojmy Povrchovými vodami jsou vody přirozeně se vyskytující na zemském povrchu Podzemními vodami jsou vody přirozeně se vyskytující pod zemským povrchem v pásmu nasycení v přímém styku s horninami Vodním zdrojem jsou povrchové nebo podzemní vody, které jsou využívány nebo které mohou být využívány zejména pro pitné účely Nakládáním s povrchovými nebo podzemními vodami je využívání jejich potenciálu, též vypouštění odpadních vod

Nakládání s vodami Základní povinnosti – ochrana, hospodárné využití Povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami – k vypouštění odpadních vod, k jejich čerpání Výjimky z povolení – hydrogeologický průzkum, měření vydatnosti zdrojů apod. Povolení k vypouštění odpadních vod nemůže být vydáno na dobu delší než 10 let, v případě vypouštění odpadních vod se zvlášť nebezpečnými látkami nebo nebezpečnými látkami podle přílohy č. 1 na dobu delší než 4 roky Práva a povinnosti vyplývající z povolení k nakládání s vodami, změny a zrušení povolení, zánik povolení, povolení k některým činnostem Povolení k vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky do kanalizace

Cíle ochrany vod Pro povrchové vody snížení jejich znečištění nebezpečnými látkami a zastavení nebo postupné odstraňování emisí, vypouštění a úniků zvlášť nebezpečných látek uvedených v příloze č. 1 Pro podzemní vody zamezení nebo omezení vstupů nebezpečných, zvlášť nebezpečných a jiných závadných látek do těchto vod Zajištění vyváženého stavu mezi odběry podzemní vody a jejím doplňováním Odvrácení jakéhokoliv významného a trvajícího vzestupného trendu koncentrace nebezpečných, zvlášť nebezpečných a jiných závadných látek jako důsledku dopadů lidské činnosti Pro vybrané vodní útvary mohou být v plánech oblastí povodí určeny zvláštní cíle ochrany vod, které spočívají v prodloužení lhůt realizace, ve stanovení méně přísných požadavků

Odpadní vody Odpadní vody – vody použité v obytných, průmyslových, zemědělských, zdravotnických a jiných stavbách, zařízeních nebo dopravních prostředcích, pokud mají po použití změněnou jakost (složení nebo teplotu), jakož i jiné vody z nich odtékající, pokud mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod Povinnost při nakládání s odpadními vodami - kdo vypouští odpadní vody do vod povrchových nebo podzemních musí zajišťovat jejich zneškodňování Při povolování vypouštění odpadních vod do vod povrchových stanoví vodoprávní úřad nejvýše přípustné hodnoty jejich množství a znečištění Program na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými závadnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami Možnost při povolování vypouštění odpadních vod uložit zneškodňování odpadních vod z jednotlivých dílčích výrob nebo chladících vod odděleně od ostatních odpadních vod

Závadné látky Závadné látky jsou látky, které nejsou odpadními ani důlními vodami a které mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod Opatření k zacházení se závadnými látkami - vypracovat plán opatření pro případy havárie (dále jen "havarijní plán") a provádět záznamy o provedených opatřeních Seznam nebezpečných závadných látek - dále jen "nebezpečné látky") uveden v příloze č. 1 k tomuto zákonu; tento seznam obsahuje i zvlášť nebezpečné závadné látky (dále jen "zvlášť nebezpečné látky").

Zvlášť nebezpečné látky Povinnosti při zacházení se zvlášť nebezpečnými látkami nebo nebezpečnými látkami nebo kdo zachází se závadnými látkami ve větším rozsahu nebo kdy zacházení s nimi je spojeno se zvýšeným nebezpečím - umístit zařízení, v němž se závadné látky používají, zachycují, skladují, zpracovávají nebo dopravují tak, aby bylo zabráněno nežádoucímu úniku těchto látek do půdy nebo jejich nežádoucímu smísení s odpadními nebo srážkovými vodami, - nejméně jednou za 6 měsíců kontrolovat sklady a skládky a nejméně jednou za 5 let, pokud není technickou normou nebo výrobcem stanovena lhůta kratší, zkoušet těsnosti potrubí nebo nádrží určených pro skladování a prostředků pro dopravu zvlášť nebezpečných látek a nebezpečných látek - vybudovat a provozovat odpovídající kontrolní systém pro zjišťování úniku závadných látek, - vést záznamy o zacházení se zvlášť nebezpečnými látkami (množství, obsah)

Havárie Případy závažného zhoršení nebo mimořádného ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod ropnými látkami, zvlášť nebezpečnými látkami, případně radioaktivními odpady, případy technických poruch a závad zařízení k zachycování, skladování a dopravě Povinnosti při havárii – nahlásit Hasičskému záchrannému sboru, rozsah hlášení o havárii Odstranění následků nedovoleného vypouštění odpadních vod, nedovoleného nakládání se závadnými látkami nebo havárií (dále jen "závadný stav") - uloží vodoprávní úřad nebo ČIŽP povinnost provést opatření k nápravě Náhradu za majetkovou újmu nebo omezení vzniklá vlastníkům při provádění opatření k nápravě na jejich pozemcích nebo stavbách hradí ten, jemuž bylo opatření k nápravě uloženo

Poplatky Poplatek za odebrané množství podzemní vody – nad 6000 m3/rok Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových – za jednotlivé zdroje znečištění Výše poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - příloha č. 2 zákona, odklad placení poplatků Sledování, měření a evidence znečištění odpadních vod Rozbory a kontrola znečištění odpadních vod – jen „oprávněná laboratoř Poplatkové hlášení – do 15.2. Poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Sankce Detailní výčet porušení zákona Pokuta za nedovolené vypouštění odpadních nebo důlních vod se stanoví ve výši od 10 000 Kč do 10 000 000 Kč Pokuta za nedovolené nakládání se závadnými látkami se stanoví ve výši od 5 000 Kč do 5 000 000 Kč Pokuta za nedovolené odebrání povrchových vod se stanoví ve výši vypočtené násobkem sazby 10 Kč za 1 m 3 nedovoleně odebraných povrchových vod celkovým množstvím těchto povrchových vod Řízení o uložení pokuty lze zahájit nejpozději do 1 roku ode dne, kdy se ČIŽP dozvěděla o porušení zákona

Výkon správní činnosti Státní správu podle tohoto zákona vykonávají vodoprávní úřady a ČIŽP. Kontrolu nad jakostí povrchových vod stanovených vyhláškou ke koupání provádí KHS Vodoprávními úřady - obecní úřady - újezdní úřady na území vojenských újezdů - obecní úřady obcí s rozšířenou působností - krajské úřady - ministerstva jako ústřední vodoprávní úřad Pravomoci vodoprávního úřadu při mimořádných opatřeních ČIŽP - provádět kontrolní zjišťování jakosti a množství vypouštěných odpadních vod včetně zjišťování zdrojů znečišťování

Příloha č. 1 k zákonu I Zvlášť nebezpečné látky - jsou látky náležející do dále uvedených skupin látek, s výjimkou těch, jež jsou biologicky neškodné nebo se rychle mění na látky biologicky neškodné: 1. organohalogenové sloučeniny a látky, které mohou tvořit takové sloučeniny ve vodním prostředí, 2. organofosforové sloučeniny, 3. organocínové sloučeniny, 4. látky vykazující karcinogenní, mutagenní nebo teratogenní vlastnosti ve vodním prostředí nebo jeho vlivem, 5. rtuť a její sloučeniny, 6. kadmium a jeho sloučeniny, 7. persistentní minerální oleje a persistentní uhlovodíky ropného původu, 8. persistentní syntetické látky, které se mohou vznášet, zůstávat v suspenzi nebo klesnout ke dnu a které mohou zasahovat do jakéhokoliv užívání vod. Jednotlivé zvlášť nebezpečné látky jsou uvedeny v nařízení vlády 61/2003 Sb.; ostatní látky náležející do uvedených skupin v tomto nařízení neuvedené se považují za nebezpečné látky

Příloha č. 1 k zákonu II Nebezpečné látky - látky náležející do dále uvedených skupin: 1. Metaloidy, kovy a jejich sloučeniny: 1. zinek 6. selen 11. cín 16. vanad 2. měď 7. arzen 12. baryum 17. kobalt 3. nikl 8. antimon 13. berylium 18. thalium 4. chrom 9. molybden 14. bor 19. telur 5. olovo 10. titan 15. uran 20. stříbro 2. Biocidy a jejich deriváty neuvedené v seznamu zvlášť nebezpečných látek. 3. Látky, které mají škodlivý účinek na chuť nebo na vůni produktů pro lidskou spotřebu pocházejících z vodního prostředí, a sloučeniny mající schopnost zvýšit obsah těchto látek ve vodách. 4. Toxické nebo persistentní organické sloučeniny křemíku a látky, které mohou zvýšit obsah těchto sloučenin ve vodách, vyjma těch, jež jsou biologicky neškodné nebo se rychle přeměňují ve vodě na neškodné látky. 5. Elementární fosfor a anorganické sloučeniny fosforu. 6. Nepersistentní minerální oleje a nepersistentní uhlovodíky ropného původu. 7. Fluoridy. 8. Látky, které mají nepříznivý účinek na kyslíkovou rovnováhu, zejména amonné soli a dusitany. 9. Kyanidy

Příloha č. 2 k zákonu Sazby pro výpočet poplatku a hmotnostní a koncentrační limity zpoplatnění ----------------------------------------------------------------------------- Ukazatel Sazba Limit zpoplatnění hmotnostní koncentrační znečištění Kč/kg kg/rok a mg/l 1. a) CHSK nečištěné odpadní vody do 31. 12. 2004 16 20 000 40 od 1. 1. 2005 16 8 000 40 b) CHSK čištěné odpadní vody 8 10 000 40 c) CHSK pro odpadní vody čištěné z výroby buničiny a ze zušlechťování bavlnářských a lnářských textilií 3 10 000 40 2. RAS 0,5 20 000 1200 3. nerozpuštěné látky47) 2 10 000 30 4. fosfor celkový do 31. 12. 2004 70 13 000 3 od 1. 1. 2005 70 3 000 3 5. dusík amoniakální do 31. 12. 2001 40 15 000 15 6. dusík Nanorg od 1. 1. 2002 30 20 000 20 7. AOX od 1. 1. 2002 300 15 0,2 8. rtuť 20 000 0,4 0,002 9. kadmium 4 000 2 0,01