PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj aplikací s využitím JavaFX
Advertisements

Obecně o operačních systémech
Počítačové praktikum Úvod do předmětu
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Operační systém Adam Greguš, 4.A.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Analýza informačního systému
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
Operační systémy.
Operační systémy.
Kontrolky ve WPF Jan Lasac Vedoucí práce Ing. Václav Novák, CSc.
Windows Presentation Foundation 2D grafika. 2D tvary Elementy UI stromu Stejné jako jiné ovládací prvky a elementy Mohou mít k sobě připojeny události,
Digitální fotografie Struktura a organizace. Digitální fotografie úvod doc. Ing. Stanislav Horný, CSc,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
S O F T W A R E Šablona 32 VY_32_INOVACE_6_5_Operační systémy.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Operační systémy.
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
doc. RNDr. František STANĚK, Ph.D.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows – kombinované studium Osnovy předmětu a koncepce výuky Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE faculty of mathematics and physics Advanced.NET Programming I + II 1 st Lecture Pavel Ježek.
Digitální učební materiál
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
1.1. Podpora prodeje TUTORIAL Ing. Vilém Kunz,Ph.D.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Konfigurace Windows VY_32_INOVACE_10_1_05_AP.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Programování Windows 8 Jiří Danihelka PDA Katedra počítačové grafiky a interakce ČVUT v Praze.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
INFORMATIKA 8 Windows do r III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
Naprogramovat operační systém je mnohonásobně složitější, než naprogramovat „obyčejný program“. Základní programové vybavení počítače Fce: ovládání počítače,
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE faculty of mathematics and physics Jazyk C# a platforma.NET ZS 2015/2016 Pavel Ježek
Bezdrátové senzorické sítě Operační systémy a vývojové prostředky Ing. David Široký Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných.
Uživatelský software 1./2 A4 kabinet Aut – suterén / 15 cvičení (4 témata) - na konci.
M2160 – Úvod do programování II RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra počítačových systémů a komunikací Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Operační systém (OS) Základní funkce operačního systému: – Zajištění komunikace s okolím. – Řízení a zpracování programů. – Údržba informací na externích.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
DidactIG 2016STRANA 1 Možné přístupy k výuce dětských programovacích jazyků Jindra Drábková Katedra aplikované matematiky FP TUL.
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
SOFTWARE Operační systémy.
Počítače a programování 2
Vypracoval / Roman Málek
Operační systém Windows
Operační systém Windows
M2160 – Úvod do programování II
Vytvořil Jaroslav Kudr pro OATGM
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Důležité aplikace v IS MU
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Cisco Networking Academy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
IB999 Vstupní test z programování
Programování v prostředí Borland Delphi
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra počítačových systémů a komunikací Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická 68a, 602 00 BRNO Kanc. A209, : +420 – 549 495 751 E-mail: pelikan@fi.muni.cz http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan

Cíle předmětu (1) Seznámit studenty se základními postupy a technikami používanými při tvorbě pro-gramů určených pro práci v prostředí ope-račních systémů MS Windows Předmět je zaměřen na vývoj jednoduchých aplikací společně s jejich grafickým uživa-telským rozhraním 17/10/2017

Cíle předmětu (2) Na konci tohoto kurzu student bude: znát principy a zásady událostmi řízeného progra-mování seznámen s vývojovým prostředím MS Visual Studio, rozhraním Windows Forms a s Windows Presentation Foundation znát pravidla pro tvorbu grafických uživatelských rozhraní aplikací schopen používat základní třídy rozhraní Windows Forms a Windows Presentation Foundation schopen vytvářet aplikace pracující v prostředí MS Windows společně s jejich grafickým uživatelským rozhraním 17/10/2017

Používané technologie Výuka probíhá s využitím: programovacího jazyka C# (C++) platformy MS .NET Framework rozhraní Windows Forms rozhraní Windows Presentation Foundation vývojového prostředí MS Visual Studio: studenti Fakulty informatiky mohou získat Visual Studio Community 2015 prostřednictvím Microsoft Imagine (přístup přes Autentizované služby na stránce http://fadmin.fi.muni.cz/ a odkaz MSDN AA) 17/10/2017

Vstupní předpoklady Znalost: základů programování a algoritmizace syntaxe programovacího jazyka C# v rozsahu předmětu PV178 Úvod do vývoje v C#/.NET operačního systému MS Windows (na uživatelské úrovni) znalost principů OOP 17/10/2017

Osnova (1) Událostmi řízené programování Model programu pro MS Windows: programové rozhraní Windows API Programovací jazyk C# – opakování: objektově orientované programování v C#: datový typ třída – členy třídy Principy OOP – opakování: zapouzdření dědičnost polymorfismus 17/10/2017

Osnova (2) Windows Forms: Zásady tvorby uživatelského rozhraní hierarchie tříd třídy reprezentující ovládací prvky: práce s formuláři a ovládacími prvky reakce na události práce s grafikou dialogová okna standardní dialogy práce se schránkou (clipboard) Zásady tvorby uživatelského rozhraní 17/10/2017

Osnova (3) Windows Presentation Foundation (WPF): hierarchie tříd jazyk XAML rozložení (layout) třídy reprezentující ovládací prvky nové koncepty ve WPF zdroje (resources), styly, spouště (triggers) práce s grafikou data binding šablony (templates) – ovládacích prvků, datové 17/10/2017

Osnova (4) Tisk z prostředí MS Windows Práce s výpočtovými vlákny: multithreading a GUI Práce s registry Zkouška 17/10/2017

Zkouška Hodnocení předmětu se bude skládat z: Výsledné hodnocení: hodnocení práce během semestru: 2 průběžné písemky v C#/.NET (max. 20 bodů): ve Windows Forms (max. 10 bodů) ve Windows Presentation Foundation (max. 10 bodů) tvorba samostatného projektu (max. 10 bodů) hodnocení závěrečné zkoušky: 1 písemka v C#/.NET (max. 20 bodů) Výsledné hodnocení: A: 47 – 50 bodů D: 35 – 38 bodů B: 43 – 46 bodů E: 31 – 34 bodů C: 39 – 42 bodů F: 30 bodů a méně 17/10/2017

Požadavky ke zkoušce Získat zápočet ze cvičení Požadavky k zápočtu: maximálně 2 neomluvené neúčasti na cvičení za semestr při ukončení předmětu zápočtem: napsání obou průběžných písemek na min. 5 bodů vytvoření samostatného projektu na min. 5 bodů při ukončení předmětu zkouškou: získat dohromady (za písemky i projekt) min. 15 bodů Získat zbývající potřebný počet bodů u závě-rečné zkoušky 17/10/2017

Důležité poznámky (1) K vykonání zkoušky je nezbytné mít v poz-námkových blocích na ISu zapsáno, že byly splněny veškeré požadavky na zápočet Bodové hodnocení ze semestru je vstupním bodovým hodnocením pro udělení známky ze zkoušky a není možné bez něj zkoušku vyko-nat V poznámkovém bloku Zápočet musí být zap-sáno Z (nejpozději 12 hodin před začátkem zkoušky) 17/10/2017

Důležité poznámky (2) Možnost opravy průběžné písemky: v průběhu semestru je možné využít jednoho opravného termínu průběžné písemky opravný termín bude na konci výukového období, popř. začátkem zkouškového období v rámci opravného termínu je možné, aby si student opravil bodové hodnocení z jedné své průběžné písemky Změny ukončení předmětu budou povolová-ny pouze do začátku zkouškového období 17/10/2017

Důležité poznámky (3) Studenti opakující předmět, kteří mají zápo-čet z minulého roku, jsou povinni: cvičení absolvovat splnit veškeré požadavky v něm kladené získat tak zápočet znovu (zápočty z minulého roku se v žádném případě neuznávají) 17/10/2017

Důležité poznámky (4) Během zkouškové i průběžné písemky je možné používat: elektronickou nápovědu k: MS Visual Studiu Windows API, Windows Forms a WPF libovolnou literaturu a poznámky z přednášek Během písemek není možné používat: již hotové programové celky (ve zdrojovém ani přeloženém tvaru) výpisy programů, které nejsou součástí elektro-nických nápověd a již publikovaných materiálů 17/10/2017

Literatura (1) Pelikán, Jaroslav: Prezentace k přednáškám z před-mětu PB069 Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET, http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan Griffiths, Ian – Adams, Matthew – Liberty, Jesse: Programming C# 4.0, O’Reilly Media 2010, ISBN: 978-0-596-15983-2 Sharp, John: Microsoft Visual C# 2010, Computer Press 2010, ISBN: 978-80-251-3147-3 Petzold, Charles: Programování Microsoft Windows Forms v jazyce C#, Computer Press 2006, ISBN: 80-251-1058-3 17/10/2017

Literatura (2) Sells, Chris – Griffiths, Ian: Programming WPF, O’Reilly Media 2007, ISBN: 978-0-596-51037-4 MacDonald, Matthew: Pro WPF in C# 2010: Windows Presentation Foundation in .NET 4.0, Apress 2010, ISBN: 978-1-4302-7205-2 Nathan, Adam – Lehenbauer, Daniel: Windows Presentation Foundation Unleashed, Sams Publishing 2007, ISBN: 0-672-32891-7 Petzold, Charles: Programování ve Windows, Computer Press 1999, ISBN: 80-7226-206-8 17/10/2017

Rysy MS Windows Možnost multitaskingu a multithreadingu Možnost Clipboardu, DDE a OLE Více dostupné operační paměti Strojově nezávislá grafika Přímá podpora jednotlivých zařízení (tiskárna, myš, ...) Podpora pro vytváření menu, ikon, bitových map, dialogových rámců atd. 17/10/2017

Program pro MS Windows (1) Operační systém MS Windows je založen na událostmi řízené architektuře (event-driven architecture) S veškerými uživatelskými vstupy (z kláves-nice, myši, ...) se zachází jako s událostmi Pro každou událost Windows generují zprávu (message): např. při stisku levého tlačítka myši je generována zpráva WM_LBUTTONDOWN Těchto zpráv je ve Windows cca 300 17/10/2017

Program pro MS Windows (2) Pro vývoj programů MS Windows 95 (98, Me, NT, 2000, XP, Vista, 7, 8, 10) poskytují tzv. Windows API (Windows Application Programming Interface) Windows API obsahuje více než 1000 funkcí, které je možné při tvorbě programu využít Vzhledem k velkému množství těchto funkcí a velkému počtu parametrů, které vyžadují, je (byla) tvorba programu poměrně náročná 17/10/2017

Program pro MS Windows (3) Program pro Windows pracuje obvykle v ná-sledujících základních krocích: registrace okenní třídy vytvoření hlavního okna aplikace provádění cyklu, který očekává příchod události (zprávy) v okamžiku příchodu zprávy následuje její předání obslužné funkci okna cyklus končí s příchodem zprávy ukončující aplikaci 17/10/2017