Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB -procvičování
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_542_SLOVESA_MLUVNICKÉ_KAT EGORIE Téma: OPAKOVÁNÍ.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_06_VÝZNAM.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_20_RISKUJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_SKLOŇOVÁNÍ.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Slovesa.
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Slovesa Bc. K. Matějková.
19 mluvnické kategorie sloves
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_15_Slovesa-osoba, číslo, čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_14_MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES I Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES I Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437

Anotace Ročník 9. Druh materiálu Prezentace na inter. tabuli Pomůcky Inter. tabule Cíl materiálu /Inovace Opakování mluvnických kategorií sloves – osoba, číslo, způsob a čas, shrnutí základních pravidel a procvičení těchto kategorií s přihlédnutím na pravopis /správné tvary rozkazov. způsobu, podmiňovacího způsobu/ Metodické pokyny Správné řešení následuje na snímku za úkolem. Prezentace obsahuje animace.

MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS

Ve škole probírají časování sloves. "Já jdu, ty jdeš, jak to bude dále, Petře?" ptá se učitelka. "Nezůstane tu ani noha."

U SLOVESA URČUJEME OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS SLOVESNÝ ROD VID SLOVESNÁ TŘÍDA A VZOR

OSOBA + ČÍSLO číslo jednotné číslo množné 1. osoba JÁ MY 2. osoba TY VY 3. osoba ON, ONA, ONO ONI, ONY, ONA

ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ČAS MINULÝ – psal jsem ČAS PŘÍTOMNÝ – píšu ČAS BUDOUCÍ – budu psát

ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ !!! ČAS NEURČUJEME !!! - piš - pište - pišme

NAJDI V KAŽDÉM ŘÁDKU JEDEN ŠPATNĚ NAPSANÝ ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB VEZMI, BUŤ, CHTĚJ, NEZKAZ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ JEZ, NEZKAŽ, POHROZ, JEĎ

ŘEŠENÍ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ VEZMI, BUŤ, CHTĚJ, NEZKAZ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ JEZ, NEZKAŽ, POHROZ, JEĎ

ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ !!! ČAS NEURČUJEME !!! způsob podmiňovací přítomný způsob podmiňovací minulý já bych byl psal ty bys byl psal on by byl psal my bychom byli psali vy byste byli psali oni by byli psali já bych psal ty bys psal on by psal my bychom psali vy byste psali oni by psali

KTERÝ TVAR PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU JE NAPSANÝ SPRÁVNĚ ? vy byste šli vy byjste šli vy by jste šli vy by ste šli

UTVOŘ DANÉ TVARY SLOVES CHTÍT – 2.OSOBA, Č. MNOŽ., ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ PŘÍTOMNÝ VY BYSTE CHTĚLI JÍST – 1. OSOBA, Č. MNOŽNÉ, ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ MINULÝ MY BYCHOM BYLI JEDLI

2. DOKÁZAT - 2. os, č jedn.,zp. rozkaz. 1. PÉCT – 1. os., č.jed, zp. oznam, čas přítomný 2. DOKÁZAT - 2. os, č jedn.,zp. rozkaz. 3. BÝT - 2.os, č.mn, zp.podm.přítomný 1. 2. 4. 5. 6. 8. I 7. 4. POPROSIT – 2.os.,č.jedn, zp. rozkaz. 5. VĚDĚT - 2.os, č.mn, zp. rozkaz. 6. DOSÁHNOUT - 3.os, č.j, zp. ozn, čas minulý 7. ZÁPOR SLOVESA BÝT - 3.os, č.j, zp. oznam., čas přítomný 8. ŽÍT - 3.os, č.mn, zp. ozn., čas přítomný

ŘEŠENÍ B Y L P D I O Ž N E K R S J Č A V Á Í U T Ě H Z 1. 4. 6. 8. 2. 5. 6. 8. D I O 7. Ž N E K R S J Č A V Á Í U T Ě H Z ŘEŠENÍ

CO ZNAMENÁ SLOVO V TAJENCE? = tvoření různých slovesných tvarů

PŘEHLED čas neurčujeme ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ČAS MINULÝ psal jsem ČAS PŘÍTOMNÝ píšu ČAS BUDOUCÍ budu psát ROZKAZOVACÍ čas neurčujeme piš pišme pište PODMIŇOVACÍ způsob podmiňovací přítomný - psal bych způsob podmiňovací minulý- byl bych psal

KDE JSOU URČENY SPRÁVNĚ MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESA? 1. Nepřátel se nelekejme. 1.os, č. mn., zp. oznamovací, čas přítomný 1.os, č. mn., zp. rozkazovací, čas přítomný 1. os, č. mn., zp. rozkazovací, čas neurčujeme 2. Kdybys tak dával pozor! 2.os, č. j., zp. podmiňovací přítomný 2.os, č. j., zp. podmiňovací minulý 2.os, č. j., zp. oznamovací, čas minulý

KDE JSOU URČENY SPRÁVNĚ MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESA? 3. Nepůjdeš tam! 2.os, č. j., zp. rozkazovací, čas přítomný 2.os, č. j., zp. oznamovací, čas budoucí 2.os, č. j., zp. rozkazovací, čas neurčujeme 4. Nikdy nebudou jíst špenát. 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas přítomný 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas neurčujeme 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas budoucí

ŘEŠENÍ 1. C 2. A 3. B 4. C

ZDROJE A ODKAZY STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-87-5.