Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_14_MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES I Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES I Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437
Anotace Ročník 9. Druh materiálu Prezentace na inter. tabuli Pomůcky Inter. tabule Cíl materiálu /Inovace Opakování mluvnických kategorií sloves – osoba, číslo, způsob a čas, shrnutí základních pravidel a procvičení těchto kategorií s přihlédnutím na pravopis /správné tvary rozkazov. způsobu, podmiňovacího způsobu/ Metodické pokyny Správné řešení následuje na snímku za úkolem. Prezentace obsahuje animace.
MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVES OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS
Ve škole probírají časování sloves. "Já jdu, ty jdeš, jak to bude dále, Petře?" ptá se učitelka. "Nezůstane tu ani noha."
U SLOVESA URČUJEME OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS SLOVESNÝ ROD VID SLOVESNÁ TŘÍDA A VZOR
OSOBA + ČÍSLO číslo jednotné číslo množné 1. osoba JÁ MY 2. osoba TY VY 3. osoba ON, ONA, ONO ONI, ONY, ONA
ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ČAS MINULÝ – psal jsem ČAS PŘÍTOMNÝ – píšu ČAS BUDOUCÍ – budu psát
ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ !!! ČAS NEURČUJEME !!! - piš - pište - pišme
NAJDI V KAŽDÉM ŘÁDKU JEDEN ŠPATNĚ NAPSANÝ ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB VEZMI, BUŤ, CHTĚJ, NEZKAZ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ JEZ, NEZKAŽ, POHROZ, JEĎ
ŘEŠENÍ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ VEZMI, BUŤ, CHTĚJ, NEZKAZ VEM, VIZ, NEHAS, POPROS UHAS, PŘIHLAŠ SE, POMOZ JEZ, NEZKAŽ, POHROZ, JEĎ
ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ !!! ČAS NEURČUJEME !!! způsob podmiňovací přítomný způsob podmiňovací minulý já bych byl psal ty bys byl psal on by byl psal my bychom byli psali vy byste byli psali oni by byli psali já bych psal ty bys psal on by psal my bychom psali vy byste psali oni by psali
KTERÝ TVAR PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU JE NAPSANÝ SPRÁVNĚ ? vy byste šli vy byjste šli vy by jste šli vy by ste šli
UTVOŘ DANÉ TVARY SLOVES CHTÍT – 2.OSOBA, Č. MNOŽ., ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ PŘÍTOMNÝ VY BYSTE CHTĚLI JÍST – 1. OSOBA, Č. MNOŽNÉ, ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ MINULÝ MY BYCHOM BYLI JEDLI
2. DOKÁZAT - 2. os, č jedn.,zp. rozkaz. 1. PÉCT – 1. os., č.jed, zp. oznam, čas přítomný 2. DOKÁZAT - 2. os, č jedn.,zp. rozkaz. 3. BÝT - 2.os, č.mn, zp.podm.přítomný 1. 2. 4. 5. 6. 8. I 7. 4. POPROSIT – 2.os.,č.jedn, zp. rozkaz. 5. VĚDĚT - 2.os, č.mn, zp. rozkaz. 6. DOSÁHNOUT - 3.os, č.j, zp. ozn, čas minulý 7. ZÁPOR SLOVESA BÝT - 3.os, č.j, zp. oznam., čas přítomný 8. ŽÍT - 3.os, č.mn, zp. ozn., čas přítomný
ŘEŠENÍ B Y L P D I O Ž N E K R S J Č A V Á Í U T Ě H Z 1. 4. 6. 8. 2. 5. 6. 8. D I O 7. Ž N E K R S J Č A V Á Í U T Ě H Z ŘEŠENÍ
CO ZNAMENÁ SLOVO V TAJENCE? = tvoření různých slovesných tvarů
PŘEHLED čas neurčujeme ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ČAS MINULÝ psal jsem ČAS PŘÍTOMNÝ píšu ČAS BUDOUCÍ budu psát ROZKAZOVACÍ čas neurčujeme piš pišme pište PODMIŇOVACÍ způsob podmiňovací přítomný - psal bych způsob podmiňovací minulý- byl bych psal
KDE JSOU URČENY SPRÁVNĚ MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESA? 1. Nepřátel se nelekejme. 1.os, č. mn., zp. oznamovací, čas přítomný 1.os, č. mn., zp. rozkazovací, čas přítomný 1. os, č. mn., zp. rozkazovací, čas neurčujeme 2. Kdybys tak dával pozor! 2.os, č. j., zp. podmiňovací přítomný 2.os, č. j., zp. podmiňovací minulý 2.os, č. j., zp. oznamovací, čas minulý
KDE JSOU URČENY SPRÁVNĚ MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESA? 3. Nepůjdeš tam! 2.os, č. j., zp. rozkazovací, čas přítomný 2.os, č. j., zp. oznamovací, čas budoucí 2.os, č. j., zp. rozkazovací, čas neurčujeme 4. Nikdy nebudou jíst špenát. 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas přítomný 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas neurčujeme 3.os, č. mn., zp. oznamovací, čas budoucí
ŘEŠENÍ 1. C 2. A 3. B 4. C
ZDROJE A ODKAZY STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-87-5.