Filozofie klasického období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej, kdo to řekl.
Advertisements

ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filosofie úvod do problému....
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceNový.
Násobení a dělení lomených výrazů
Platón & „objektivní idealismus“
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Životní cyklus výrobku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
Kreslení základních strojních součástí
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
PLATÓN př. n. l..
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Otázka, přítomný průběhový
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
Transkript prezentace:

Filozofie klasického období STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Filozofie klasického období VY_32_INOVACE_35_704 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Filozofie antická – klasické období Klíčová slova Antropologie, sofisté - Protágorás, metoda dialogu, Sókratés, Platón, Aristotelés Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, pracovní listy Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník Mechanik seřizovač, 2. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

Filozofie klasického období STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Filozofie klasického období 4. století př.n.l.   charakteristická vznikem mohutných filozofických soustav   filozofie antropologická = orientace na člověka Co je člověk? Kde se vzal?    Co je člověk Jaké je místo člověka ve světě? Jaké vztahy jsou mezi lidmi? Jaké vztahy jsou mezi jedincem a obcí? (= společností) Jak musí člověk jednat, aby jednal mravně? otázky: práva, politiky, morálky, ekonomiky, estetické otázky, jazykovědné otázky,...   ČLOVĚK Iba

podněcují rozvoj řečnického umění umění vést spor STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sofisté = učitelé moudrosti filozofové z povolání- vystupují veřejně na ulicích, veřejných prostranstvích,…   podněcují rozvoj řečnického umění umění vést spor 1. umění vést spor – přít se o daném problému, 2. umění dokazovat – argumentovat,   → metoda DIALOGU (rozhovoru) kritické postoje vůči náboženství (zpochybňují božský původ morálních norem, zpochybňují samu existenci bohů)     481- 411 př.nl  spis: „O BOZÍCH“ .    Protagoras

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   spis: „O BOZÍCH“ „ O bozích nemohu vědět, ani že jsou, ani že nejsou, ani jakou mají podobu. Neboť mnoho věcí brání to v t nezjevnost bohů i krátký život člověka…“ Atéňan, přívrženec aristokratické vlády. Demokracii odmítal jako „vládu luzy“. Měl konflikty s vedoucími činiteli aténské demokracie. Tragický osud: odsouzen k smrti a donucen vypít číši jedu. Užíval některých metod sofistů, přestože je jinak kritizoval (metodu dialogu přebírá). Zabýval se zejména etikou - otázkami: jak třeba žít, jak správně jednat a správně přemýšlet).     jak být mravným Předpoklad mravnosti a ctnosti viděl v rozumovém pochopení mravních principů. → ctnost = vědění citát „ Vím, že nic nevím!“ „Skromnost- vlastnost moudrých.“ „  Sókratés 470 – 399 př.n.l.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jeho žáci podali svědectví o jeho životě, jeho filozofických názorech a metodě. Zejména Platón ve svém dialogu Obrana Sókratova: „Já vás, Atéňané, ctím a miluji; budu však poslouchat víc boha než vás, a dokud budu dýchat a dokud budu s to, nepřestanu filozofovat a vás napomínat a každého z vás, kohokoli potkám, upozorňovat svým obvyklým způsobem na toto: Drahý příteli, jsi Atéňan, příslušník obce nejmocnější a nejproslulejší moudrostí a silou, a ty se nestydíš starat o to, abys měl co nejvíce peněz a slávy a cti; o rozum však, o pravdu a o duši, aby byla co nejlepší, se nestaráš a nepečuješ? A bude-li někdo z vás odporovat a tvrdit, že se o to stará, nepropustím ho hned a neodejdu, nýbrž budu se ho vyptávat a budu ho zkoumat a budu se s ním přít, a jestliže shledám, že nemá ctnosti a že to jen tak říká, vyčtu mu, že si věcí nejvzácnějších nejméně cení a horších více. A to budu dělat každému, koho potkám, mladému i starému, cizinci i občanům, spíše však občanům, poněvadž jste mi rodem bližší. Neboť dobře vězte, že mi tak káže bůh, a já myslím, že se vám ve vaší obci ještě nikdy nedostalo většího dobra, než je tato má služba bohu. Neboť nic jiného nedělám, chodě mezi vámi, než že přemlouvám mladé i staré, aby nepečovali dříve ani usilovněji o tělo, ani o peníze, než o to, aby duše byla co nejlepší, říkaje: Duševní dokonalost nepochází z bohatství, nýbrž z duševní dokonalosti bohatství… Jestliže takovými řečmi kazím mládež, pak by ovšem takové řeči byly škodlivé. Tvrdí-li však někdo, že vedu jiné řeči než takové, lže. A tak bych mohl jenom říci: Poslechněte, Atéňané, Anyta (tj. jeden ze Sókratových žalobců) nebo neposlechněte a osvoboďte mne nebo neosvoboďte, vězte však, že nebudu jednat jinak, ani kdybych měl stokrát zemřít.“  

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sókratův žák jeho filozofická díla mají formu rozmluv- metoda dialogů 36 dialogů    např. Obrana Sókratova (interpretace Sókratovy obhajoby v soudním procesu), Ústava- nejobsáhlejší dílo- zachycuje P. názory, zejména na společnost, na státní uspořádání, Zákony- o podstatě státu, mravnosti.   zakladatel objektivního idealismu tvůrce teorie světa idejí (podobenství o jeskyni) , PLATÓN - 428- 347př.n.l.

viz. PLATÓNSKÝ TROJÚHELNÍK Svět idejí věčný, prvotní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje  viz. PLATÓNSKÝ TROJÚHELNÍK Svět idejí věčný, prvotní neměnný, svět „reálný“ zde sídlí i bohové, ideje = jediné pravé bytí   druhotný = odraz světa idejí (stín) svět jevů, věcí, přírody Lidská duše = svět „nereálný“- nesmrtelná, dočasně uzavřena v lidském těle, žila v „říši idejí“ - může se do ní vrátit tam vrátit

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obrana Sókratova ( úryvek)   „Já vás, Atéňané, ctím a miluji; budu však poslouchat víc boha než vás, a dokud budu dýchat a dokud budu s to, nepřestanu filozofovat a vás napomínat a každého z vás, kohokoli potkám, upozorňovat svým obvyklým způsobem na toto: Drahý příteli, jsi Atéňan, příslušník obce nejmocnější a nejproslulejší moudrostí a silou, a ty se nestydíš starat o to, abys měl co nejvíce peněz a slávy a cti; o rozum však, o pravdu a o duši, aby byla co nejlepší, se nestaráš a nepečuješ? A bude-li někdo z vás odporovat a tvrdit, že se o to stará, nepropustím ho hned a neodejdu, nýbrž budu se ho vyptávat a budu ho zkoumat a budu se s ním přít, a jestliže shledám, že nemá ctnosti a že to jen tak říká, vyčtu mu, že si věcí nejvzácnějších nejméně cení a horších více. A to budu dělat každému, koho potkám, mladému i starému, cizinci i občanům, spíše však občanům, poněvadž jste mi rodem bližší. Neboť dobře vězte, že mi tak káže bůh, a já myslím, že se vám ve vaší obci ještě nikdy nedostalo většího dobra, než je tato má služba bohu. Neboť nic jiného nedělám, chodě mezi vámi, než že přemlouvám mladé i staré, aby nepečovali dříve ani usilovněji o tělo, ani o peníze, než o to, aby duše byla co nejlepší, říkaje: Duševní dokonalost nepochází z bohatství, nýbrž z duševní dokonalosti bohatství… Jestliže takovými řečmi kazím mládež, pak by ovšem takové řeči byly škodlivé. Tvrdí-li však někdo, že vedu jiné řeči než takové, lže. A tak bych mohl jenom říci: Poslechněte, Atéňané, Anyta (tj. jeden ze Sókratových žalobců) nebo neposlechněte a osvoboďte mne nebo neosvoboďte, vězte však, že nebudu jednat jinak, ani kdybych měl stokrát zemřít.“

„ Filozof zdravého rozumu“ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ARISTOTELÉS 384 – 322 př.n.l. „ Filozof zdravého rozumu“ Platónův žák – později však podrobil Platónovu teorii hluboké kritice Jeho učení = vrchol starořecké filozofie Univerzální myslitel ( jeden z největších vědců starověku- systematicky roztřídil vědecké disciplíny, řadu věd sám založil –např. vědu logiku) Pocházel ze Stageiry ( v řecké Makedonii) - jeho otec byl lékařem makedonského krále Filipa II., v 17 letech vstoupil do Platonovy Akademie, kde setrval 20 let až do Platonovy smrti. Pak se stal vychovatelem Alexandra Makedonského ( Velikého). R. 335 si založil v Aténách vlastní filozofickou školu- Lykeion. Po smrti Alexandra Velikého (323 př.n.l.) byl obviněn z bezbožnosti, před hrozícím trestem smrti byl nucen emigrovat. V emigraci také umírá.

základ Aristotelovy filozofie STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Učení o příčinách základ Aristotelovy filozofie Základem věcí je prvotní hmota ( látka) látka s hmotou tvoří nedělitelný celek – látka sama je možností- teprve spolu s formou (tvarem)se stává skutečností. látka = dřevo, kov, kámen, stavební materiál,… forma – tvar = kulatý, hranatý, kvádr, krychle,… látka je to, co má schopnost přijímat tvar. Avšak příčinou jsoucna je také cíl (účel). Cíl (účel) dává podnět ke vzniku jsoucna mobilizuje tedy působící síly – příčiny (hybné), aby daná věc vznikla. Co? - příčina formální ,tvarová - socha bohyně příčiny vnitřní Z čeho? - příčina látková - mramor 4 K čemu? - příčina účelová - výzdoba chrámu příčiny vnější Od koho? - příčina působící – hybná - autor(sochař)

Aristotelés - systém věd STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Aristotelés - systém věd I. Logika - věda o myšlení ( pojem, soud, úsudek, závěry, pravdivost…) II. Fyzika - O nebi, O duši, O zkoumání živočichů, III. Metafyzika - filozofie zkoumá to, co je za fyzikálními jsoucny, co je meta ta fyzika – 14 svazků , IV. Etika - o lidské činnosti, hledání dobra a nejvyšší ctnosti, V. Politika - pojednání o různých státních formách , názory na společnost, uspořádání společnosti, VI. Spisy o řečnictví, literatuře( Poetika), o gramatice - definuje např. co je krásno, uvádí pojmy tragédie, epos,… Výběr z jeho názorů : např. O duši - duše má tři stupně – 1. duše vegetativní - ( mají ji rostliny, živočichové i člověk, - 2. duše smyslová –(mají ji živočichové i člověk), - 3. duše rozumová – (má ji jen člověk jako specifický živočich), odtud plyne „ ideál lidského života“ „ žít přirozeně“ – tzn. nikoli jako zvíře, ale rozumně, spořádaně v obci člověk je tvor společenský - zóon politikon

Použité zdroje Vlastní zdroje STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje 12