Filozofie klasického období STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Filozofie klasického období VY_32_INOVACE_35_704 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Filozofie antická – klasické období Klíčová slova Antropologie, sofisté - Protágorás, metoda dialogu, Sókratés, Platón, Aristotelés Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, pracovní listy Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník Mechanik seřizovač, 2. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5
Filozofie klasického období STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Filozofie klasického období 4. století př.n.l. charakteristická vznikem mohutných filozofických soustav filozofie antropologická = orientace na člověka Co je člověk? Kde se vzal? Co je člověk Jaké je místo člověka ve světě? Jaké vztahy jsou mezi lidmi? Jaké vztahy jsou mezi jedincem a obcí? (= společností) Jak musí člověk jednat, aby jednal mravně? otázky: práva, politiky, morálky, ekonomiky, estetické otázky, jazykovědné otázky,... ČLOVĚK Iba
podněcují rozvoj řečnického umění umění vést spor STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sofisté = učitelé moudrosti filozofové z povolání- vystupují veřejně na ulicích, veřejných prostranstvích,… podněcují rozvoj řečnického umění umění vést spor 1. umění vést spor – přít se o daném problému, 2. umění dokazovat – argumentovat, → metoda DIALOGU (rozhovoru) kritické postoje vůči náboženství (zpochybňují božský původ morálních norem, zpochybňují samu existenci bohů) 481- 411 př.nl spis: „O BOZÍCH“ . Protagoras
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje spis: „O BOZÍCH“ „ O bozích nemohu vědět, ani že jsou, ani že nejsou, ani jakou mají podobu. Neboť mnoho věcí brání to v t nezjevnost bohů i krátký život člověka…“ Atéňan, přívrženec aristokratické vlády. Demokracii odmítal jako „vládu luzy“. Měl konflikty s vedoucími činiteli aténské demokracie. Tragický osud: odsouzen k smrti a donucen vypít číši jedu. Užíval některých metod sofistů, přestože je jinak kritizoval (metodu dialogu přebírá). Zabýval se zejména etikou - otázkami: jak třeba žít, jak správně jednat a správně přemýšlet). jak být mravným Předpoklad mravnosti a ctnosti viděl v rozumovém pochopení mravních principů. → ctnost = vědění citát „ Vím, že nic nevím!“ „Skromnost- vlastnost moudrých.“ „ Sókratés 470 – 399 př.n.l.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jeho žáci podali svědectví o jeho životě, jeho filozofických názorech a metodě. Zejména Platón ve svém dialogu Obrana Sókratova: „Já vás, Atéňané, ctím a miluji; budu však poslouchat víc boha než vás, a dokud budu dýchat a dokud budu s to, nepřestanu filozofovat a vás napomínat a každého z vás, kohokoli potkám, upozorňovat svým obvyklým způsobem na toto: Drahý příteli, jsi Atéňan, příslušník obce nejmocnější a nejproslulejší moudrostí a silou, a ty se nestydíš starat o to, abys měl co nejvíce peněz a slávy a cti; o rozum však, o pravdu a o duši, aby byla co nejlepší, se nestaráš a nepečuješ? A bude-li někdo z vás odporovat a tvrdit, že se o to stará, nepropustím ho hned a neodejdu, nýbrž budu se ho vyptávat a budu ho zkoumat a budu se s ním přít, a jestliže shledám, že nemá ctnosti a že to jen tak říká, vyčtu mu, že si věcí nejvzácnějších nejméně cení a horších více. A to budu dělat každému, koho potkám, mladému i starému, cizinci i občanům, spíše však občanům, poněvadž jste mi rodem bližší. Neboť dobře vězte, že mi tak káže bůh, a já myslím, že se vám ve vaší obci ještě nikdy nedostalo většího dobra, než je tato má služba bohu. Neboť nic jiného nedělám, chodě mezi vámi, než že přemlouvám mladé i staré, aby nepečovali dříve ani usilovněji o tělo, ani o peníze, než o to, aby duše byla co nejlepší, říkaje: Duševní dokonalost nepochází z bohatství, nýbrž z duševní dokonalosti bohatství… Jestliže takovými řečmi kazím mládež, pak by ovšem takové řeči byly škodlivé. Tvrdí-li však někdo, že vedu jiné řeči než takové, lže. A tak bych mohl jenom říci: Poslechněte, Atéňané, Anyta (tj. jeden ze Sókratových žalobců) nebo neposlechněte a osvoboďte mne nebo neosvoboďte, vězte však, že nebudu jednat jinak, ani kdybych měl stokrát zemřít.“
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sókratův žák jeho filozofická díla mají formu rozmluv- metoda dialogů 36 dialogů např. Obrana Sókratova (interpretace Sókratovy obhajoby v soudním procesu), Ústava- nejobsáhlejší dílo- zachycuje P. názory, zejména na společnost, na státní uspořádání, Zákony- o podstatě státu, mravnosti. zakladatel objektivního idealismu tvůrce teorie světa idejí (podobenství o jeskyni) , PLATÓN - 428- 347př.n.l.
viz. PLATÓNSKÝ TROJÚHELNÍK Svět idejí věčný, prvotní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje viz. PLATÓNSKÝ TROJÚHELNÍK Svět idejí věčný, prvotní neměnný, svět „reálný“ zde sídlí i bohové, ideje = jediné pravé bytí druhotný = odraz světa idejí (stín) svět jevů, věcí, přírody Lidská duše = svět „nereálný“- nesmrtelná, dočasně uzavřena v lidském těle, žila v „říši idejí“ - může se do ní vrátit tam vrátit
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obrana Sókratova ( úryvek) „Já vás, Atéňané, ctím a miluji; budu však poslouchat víc boha než vás, a dokud budu dýchat a dokud budu s to, nepřestanu filozofovat a vás napomínat a každého z vás, kohokoli potkám, upozorňovat svým obvyklým způsobem na toto: Drahý příteli, jsi Atéňan, příslušník obce nejmocnější a nejproslulejší moudrostí a silou, a ty se nestydíš starat o to, abys měl co nejvíce peněz a slávy a cti; o rozum však, o pravdu a o duši, aby byla co nejlepší, se nestaráš a nepečuješ? A bude-li někdo z vás odporovat a tvrdit, že se o to stará, nepropustím ho hned a neodejdu, nýbrž budu se ho vyptávat a budu ho zkoumat a budu se s ním přít, a jestliže shledám, že nemá ctnosti a že to jen tak říká, vyčtu mu, že si věcí nejvzácnějších nejméně cení a horších více. A to budu dělat každému, koho potkám, mladému i starému, cizinci i občanům, spíše však občanům, poněvadž jste mi rodem bližší. Neboť dobře vězte, že mi tak káže bůh, a já myslím, že se vám ve vaší obci ještě nikdy nedostalo většího dobra, než je tato má služba bohu. Neboť nic jiného nedělám, chodě mezi vámi, než že přemlouvám mladé i staré, aby nepečovali dříve ani usilovněji o tělo, ani o peníze, než o to, aby duše byla co nejlepší, říkaje: Duševní dokonalost nepochází z bohatství, nýbrž z duševní dokonalosti bohatství… Jestliže takovými řečmi kazím mládež, pak by ovšem takové řeči byly škodlivé. Tvrdí-li však někdo, že vedu jiné řeči než takové, lže. A tak bych mohl jenom říci: Poslechněte, Atéňané, Anyta (tj. jeden ze Sókratových žalobců) nebo neposlechněte a osvoboďte mne nebo neosvoboďte, vězte však, že nebudu jednat jinak, ani kdybych měl stokrát zemřít.“
„ Filozof zdravého rozumu“ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ARISTOTELÉS 384 – 322 př.n.l. „ Filozof zdravého rozumu“ Platónův žák – později však podrobil Platónovu teorii hluboké kritice Jeho učení = vrchol starořecké filozofie Univerzální myslitel ( jeden z největších vědců starověku- systematicky roztřídil vědecké disciplíny, řadu věd sám založil –např. vědu logiku) Pocházel ze Stageiry ( v řecké Makedonii) - jeho otec byl lékařem makedonského krále Filipa II., v 17 letech vstoupil do Platonovy Akademie, kde setrval 20 let až do Platonovy smrti. Pak se stal vychovatelem Alexandra Makedonského ( Velikého). R. 335 si založil v Aténách vlastní filozofickou školu- Lykeion. Po smrti Alexandra Velikého (323 př.n.l.) byl obviněn z bezbožnosti, před hrozícím trestem smrti byl nucen emigrovat. V emigraci také umírá.
základ Aristotelovy filozofie STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Učení o příčinách základ Aristotelovy filozofie Základem věcí je prvotní hmota ( látka) látka s hmotou tvoří nedělitelný celek – látka sama je možností- teprve spolu s formou (tvarem)se stává skutečností. látka = dřevo, kov, kámen, stavební materiál,… forma – tvar = kulatý, hranatý, kvádr, krychle,… látka je to, co má schopnost přijímat tvar. Avšak příčinou jsoucna je také cíl (účel). Cíl (účel) dává podnět ke vzniku jsoucna mobilizuje tedy působící síly – příčiny (hybné), aby daná věc vznikla. Co? - příčina formální ,tvarová - socha bohyně příčiny vnitřní Z čeho? - příčina látková - mramor 4 K čemu? - příčina účelová - výzdoba chrámu příčiny vnější Od koho? - příčina působící – hybná - autor(sochař)
Aristotelés - systém věd STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Aristotelés - systém věd I. Logika - věda o myšlení ( pojem, soud, úsudek, závěry, pravdivost…) II. Fyzika - O nebi, O duši, O zkoumání živočichů, III. Metafyzika - filozofie zkoumá to, co je za fyzikálními jsoucny, co je meta ta fyzika – 14 svazků , IV. Etika - o lidské činnosti, hledání dobra a nejvyšší ctnosti, V. Politika - pojednání o různých státních formách , názory na společnost, uspořádání společnosti, VI. Spisy o řečnictví, literatuře( Poetika), o gramatice - definuje např. co je krásno, uvádí pojmy tragédie, epos,… Výběr z jeho názorů : např. O duši - duše má tři stupně – 1. duše vegetativní - ( mají ji rostliny, živočichové i člověk, - 2. duše smyslová –(mají ji živočichové i člověk), - 3. duše rozumová – (má ji jen člověk jako specifický živočich), odtud plyne „ ideál lidského života“ „ žít přirozeně“ – tzn. nikoli jako zvíře, ale rozumně, spořádaně v obci člověk je tvor společenský - zóon politikon
Použité zdroje Vlastní zdroje STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje 12