Dopravní kurz Vlakové cesty
Vlaková cesta je úsek koleje v dopravně s kolejovým rozvětvením, určený pro danou jízdu vlaku.
Vlaková cesta pro projíždějící vlak
Vlaková cesta pro odjíždějící vlak
Vlaková cesta pro odjíždějící vlak Je-li mezi cestovým návěstidlem dovolujícím odjezd vlaku a vjezdovým návěstidlem pro opačný směr jízdy další hlavní návěstidlo, které platí pro jednu kolej a zakazuje jízdu vlaku
Vlak vjíždějící a pravidelně i mimořádně zastavující
Vozidla v pokračování vlakové cesty
PŘÍPRAVA VLAKOVÉ CESTY je souhrn předepsaných dopravních úkonů a pracovních postupů ve stanici (odbočce) pro vjezd, odjezd nebo průjezd vlaku. Tyto musí být provedeny dříve, než se dovolí jízda vlaku hlavním návěstidlem nebo jiným způsobem.
PŘÍKAZ K PŘÍPRAVĚ VLAKOVÉ CESTY Příkazem k přípravě vlakové cesty výpravčí nařizuje zaměstnancům zúčastněným na přípravě vlakové cesty aby:
Zastavili ve svých obvodech rušící posun
Zjistili volnost vlakové cesty
Postavili vlakovou cestu
Hlášení výpravčího opakuje u vjíždějícího nebo projíždějícího vlaku zaměstnanec prvního obvodu pro zjišťování volnosti vlakové cesty ve vlakové cestě, u odjíždějícího vlaku zaměstnanec posledního obvodu ve vlakové cestě, ostatní zaměstnanci zúčastnění na přípravě vlakové cesty potvrdí, že rozuměli.
Závazná slovní znění
pro vlak zastavující “Vlak 3106 na první kolej!” “První stavědlo, vlak 3106 na první kolej.” “Druhé stavědlo rozumí.”
“Vlak 3106 na první a z první koleje!” pro vlak projíždějící “Vlak 3106 na první a z první koleje!” “První stavědlo, vlak 3106 na první a z první koleje.” “Druhé stavědlo rozumí.”
pro vlak projíždějící “Vlak 3106 po první koleji!” “První stavědlo, vlak 3106 po první koleji.” “Druhé stavědlo rozumí.”
pro vlak odjíždějící “Vlak 84526 z první koleje!” “Druhé stavědlo, vlak 84526 z první koleje.” “První stavědlo rozumí.”
Příkazy k přípravě vlakové cesty musí být navíc doplněny: - o název sousední stanice “Vlak 3105 ze šesté koleje do Benešova!”
“Vlak 3105 ze šesté koleje na druhou traťovou kolej!” - o číslo traťové koleje “Vlak 3105 ze šesté koleje na druhou traťovou kolej!”
- o jednoznačné určení varianty při použití variantní vlakové cesty “Vlak 3105 ze šesté koleje přes výhybky číslo 4 a 2 na druhou traťovou kolej!”
“Vlak 84521 s nezavěšeným postrkem z první koleje!” - jde-li o vlak s nezavěšeným postrkem “Vlak 84521 s nezavěšeným postrkem z první koleje!”
podle místních poměrů a momentální dopravní situace “Vlak 84521 s nezavěšeným postrkem ze šesté koleje přes výhybky číslo 4 a 2 do Benešova na druhou traťovou kolej!”
Zaměstnanci, kteří neobsluhují zabezpečovací zařízení, hlásí zastavení rušícího posunu a volnost vlakové cesty “Druhé stavědlo. Pro Vlak 3106 na první kolej volno. Kubeš.”
Zaměstnanci, kteří neobsluhují zabezpečovací zařízení, hlásí zastavení rušícího posunu a volnost vlakové cesty “První stavědlo. Pro vlak 84526 z první koleje volno. Kubeš.”
“První stavědlo. Pro vlak 84526 z první koleje postaveno. Kubeš.” Stojí-li část vlaku na výhybkách a není-li poloha těchto výhybek kontrolována zabezpečovacím zařízením, hlásí správné postavení výhybek a zastavení rušícího posunu “První stavědlo. Pro vlak 84526 z první koleje postaveno. Kubeš.”
V dopravně s kolejovým rozvětvením s ručně přestavovanými výhybkami, které se uzamykají mechanickými zámky, hlásí “První stanoviště. Pro vlak 3106 na třetí kolej postaveno a volno. Kubeš.” “Druhé stanoviště. Pro vlak 3106 ze třetí koleje postaveno a volno. Jurčovský.”