Lineární perspektiva v umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

přednášková skupina P-B1VS5 učebna Z240
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
2.9.1 Rozšíření euklidovského prostoru o nevlastní prvky
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Přehled nejvýznamnějších malířů
RENESANCE A HUMANISMUS
Opakování Prověřování znalostí
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Perspektiva v malířství
PERSPEKTIVA DĚJINY PERSPEKTIVY TŘI POHLEDY - ZÁPADNÍ TRADICE
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
RENESANCE.
Gotická kultura.
BAROKO Doba protikladů.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
Toskánsko – Florencie I.
Doplňkové informace a reprodukce
Renesance a humanismus
Galerie optických klamů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Prostor v barokním umění
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
přednášková skupina P-BK1VS1 učebna Z240
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Architektura tužkou a ve 3D
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Klasifikace lineární perspektivy
PERSPEKTIVA Lineární Křivočará Žabí, ptačí
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Estetická a posvátná geometrie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Zobrazení prostoru a optické iluze. Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
VÝVOJ ZOBRAZOVACÍCH METOD malá historická exkurze Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
Gotická malba druhy, ukázky.
Technické zobrazování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Raně renesanční italská architektura
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Lineární perspektiva v umění

„Citra dolum fallimur“ „Beze lsti jsme klamáni“ (Guidobaldo del Monte)

– překrývání objektů – bez okolního prostředí Archaické období – překrývání objektů – bez okolního prostředí Egypt – významová perspektiva – šikmé rovnoběžné promítání – první pokusy o perspektivu – znali půdorys a nárys – přenášení náčrtů pomocí čtvercové sítě Hon na divoké ptactvo, 1400 př. n. l., Théby

Vojenská perspektiva Zahradní bazén, 1400 př. n. l., Théby Návrh pevnosti, 1602

Využívání čtvercové sítě: – sochy, reliéfy a malby velkých rozměrů – klenby a zakřivené plochy – zobrazování pod velmi malým úhlem Etruskové – sbíhání rovnoběžných přímek velkých rozměrů – rovnoběžky v detailech zobrazovány rovnoběžně – nerovnosti ve středu obrazu – vzniká pozadí

Pompeje - nástěnná malba z 2. stol. n. l. Řecko a Řím: – první pravidla lineární perspektivy – Vitruvius: Deset knih o architektuře – divadelní kulisy Pompeje - nástěnná malba z 2. stol. n. l.

Raný středověk – portréty světců, bez perspektivy – zapomenuty geometrické poznatky Pozdní středověk – do obrazů se dostává děj – světská témata – potřeba reálného zobrazení prostředí

Ambrogiotto di Bondone (1267–1337), zvaný Giotto – předchůdce renesančního umění – první pokusy o intuitivní perspektivu – více úběžníků Vyhánění ďáblů z Arezza, 1295-1300, Vidění sv. Augustina, 1325

Ambrogio Lorenzetti (asi 1290 – 1348) – Giottův žák – používá jeden hlavní úběžník – nesprávné pavimento Zvěstování, 1344

Filippo Brunelleschi (1377–1446) – architekt – Battisterio ve Florencii, 1427 – znovuobjevení perspektivy – pravidla lineární perspektivy – průsečná metoda „kukátko“ s perspektivním obrazem budoucího Battisteria

Tommaso di Giovanni di Simone Guidi (1401–1428), zvaný Masaccio – žák Brunelleschiho – freska Svatá trojice, 1427 – přesná konstrukce – dokonalá iluze prostoru Tommaso di Giovanni di Simone Guidi (1401–1428), zvaný Masaccio

Donatello di Niccolò di Betto Bardi (1386-1466) – sochař – nízký reliéf – konstrukce perspektivy Il festino di Erode, 1427

Leon Battista Alberti (1404-1472) – spisovatel a architekt – Della pittura libritre, 1436 Konstrukce pavimenta: – každá škola měla vlastní metodu – pavimento se využívá k přenášení dalších objektů Florentská škola, nesprávné pavimento

Správné pavimento costruzione legittima costruzione albertina

Paolo di Dono (1397–1475), zvaný Uccello – konstrukce složitých objektů – správné zobrazení sloupů Perspektivní zobrazení mazzochia Kalich

Leonardo da Vinci (1452–1511) – metoda skleněné desky – používá přesné konstrukce – vzdušné perspektiva (sfumato) skica k obrazu Klanění tří králů, 1481

Albrecht Dürer (1471–1528) – snaha o pevné základy umění – vylepšil metodu skleněné desky – další přímé metody – Pojednání o umění, 1525-38 Zobrazování hlavy, 1525

Přímé metody: (Albrecht Dürer) Zobrazování ženy, 1538 Zobrazování nádoby, 1538 Prokreslování loutny

Stanovením přesných pravidel chtěla renesance vytvořit dokonalou iluzi reálného prostoru, aby díla mohla vystupovat samostatně. Místo toho, se každé dílo stalo závislým na postupu, kterým bylo vytvořeno, pozorovateli a svém umístění. Reakce – návrat k původní tvorbě – vzdušná perspektiva – subjektivní perspektiva

Využívání perspektivy: – skryté objekty a postavy – odrazy v zrcadle – průhledy – stíny Las Méninas, Diego Velázquez, 1656

Svatba manželů Arnolfiniových, Jan van Eyck, 1434

Maurits Cornelis Escher (1898– 1972) István Orosz (nar. 1951) Neskutečné obrazy: Maurits Cornelis Escher (1898– 1972) István Orosz (nar. 1951) Rohový dům, István Orosz, 1993

20. století: – úlohu reálného zobrazení přebírá fotografie – moderní směry v rozporu s lineární perspektivou Využití perspektivy: – anamorfózy – op-atr – sidewalk painting (pavement drawings)

Anamorfózy István Orosz, Tajuplný ostrov, 1983

                                                        Jules Verne

Op-art Victor Vasarely

Sidewalk painting Edgar Mueller

Julien Beever

Tribar, Penrosův trojúhelník Tribar, Hans de Rijk, 1987

Barokní brána, Jaroměřice n. R. Dekorace s perspektivními prvky Barokní brána, Jaroměřice n. R. Náměstí Rossio, Lisabon

Josef Kramolín, oltář v katedrále sv. Klimenta, Praha, 1770 Iluzivní prostory Andrea Pozzo, stropní fraska, kostele Sant'Ignazio di Loyola, Řím, 1685 Josef Kramolín, oltář v katedrále sv. Klimenta, Praha, 1770

Tullio Lombardo a Moro Coducci, Scuola di San Marco, Benátky, 1485

Galleria di Palazzo Spada, Řím, 1652-53, Francesco Borromini

Parthenon, Athény, 447 – 438 př. n. l.

Perspektiva v antické architektuře – scamilli impares (nerovné schody) Objevy nerovností na řeckých chrámech: – Joseph Hoffer 1838 – John Pennethorn 1837 – Francis Cranmer Penrose 1845-47 stylobat Parthenonu

Optické korekce zdání nepravidelnosti: – stylobat se od středu směrem ke kraji snižuje, hrany štítů jsou konkávně prohnuty (tzv. horizontální zakřivení) náčrtek stylobatu

– střední metopy jsou širší než metopy krajní – směrem k okraji se zmenšují rozestupy mezi sloupy – sloupy nemají válcový ale kuželový tvar – všechny sloupy se mírně naklání do středu – na rozích jsou sloupy většího průměru metopy náčrtek sloupů Parthenonu

CITRA DOLUM FALLIMUR www.math.muni.cz/~xkrizov1/Sem/lp2.pdf