Komplexní fyzicko-geografická charakteristika regionu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Advertisements

Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
AFRIKA Geografická poloha.
bioregion geologické podloží půdní typ, půdní druh
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
1.lekce TEZE: Terminologie k popisu oběhu vody v přírodě Schematizace povodí v rámci srážko-odtokového procesu, hlavní složky bilanční rovnice Klimatické.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Česká republika-1 poloha, rozloha…
VLIV VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH SIL. ► Na vývoji zemského povrchu vytrvale spolupracují přírodní síly.  Příklady jejich projevů….??? ► sopečný výbuch, zemětřesení,
REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE ČESKÉ REPUBLIKY I
Charakteristika kraje
Lokalizační faktory (druhá část)
Integrované terénní vyučování Geografie
Zlínský kraj Přírodní poměry
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
VODSTVO ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Modelování stoku přívalových srážek v povodí
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Řeky Mgr. Petr Králík.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Hydrosféra (XIII. Část)
50.1 Moravskoslezský kraj – poznáš jeho dominanty?
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Podnebí ČR Igor Dostal.
Základy regionální geografie
Přírodní předpoklady cestovního ruchu
PŘÍRODNÍ POMĚRY Zpracovala: Klára Schindlerová
Rozmanitost reliéfu v ČR
Olomoucký kraj přírodní poměry
NÍŽINY V ČESKÉ REPUBLICE
Půdy České republiky Igor Dostal.
Ekologie krajiny.
Jezera Mgr. Petr Králík.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Tvary zemského povrchu
PŮDY.
Příroda naší republiky
Hydrosféra (VIII. Část)
Srážky • Creek, vádí Odtok či vsakování Pramen Potok říčka řeka
Vodní elektrárny Dlouhé Stráně.
Lekce 1 Úvod - základní pojmy a koncepce v geomorfologii
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie České republiky Datum.
VY_32_ INOVACE_ 11_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou VODSTVO ČR Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření21.9.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření13.11.
Dopady změn klimatu na hydrologické poměry v povodí Rakovnického potoka Sestavil L. Kašpárek.
Česká republika Moravskoslezský kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky (Morava) – Moravskoslezským krajem.
POČASÍ A VODSTVO. Vzdělávací cíleŽák je schopen porozumět synoptické mapy, vytvořit klimadiagram. Dokáže definovat a interpretovat hydrologické charakteristiky.
Myšlení ve fyzické geografii A.Hynek, Geografický ústav PřF MU, březen 2004.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Základy regionální geografie – jaro 2013
Z0047 Geografie průmyslu a zemědělství
Nabídka témat referátu – modul Řízení povodní
VY_32_INOVACE_Z9-002 ZEMĚPIS 9.ROČNÍK RELIÉF ČR Název školy
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Vodstvo ČR Číslo: EU DUM 6_09 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Vláhová bilance jako ukazatel dostupné vody v krajině
Vodstvo České republiky
4. seminář Podzim 2013 Jaroslav Biolek
Bid-rent křivka Cvičení 10.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Meteorologie a klimatologie Filip HRBÁČEK.
Hydrosféra – vody pevnin
Přírodní podmínky V české kotlině.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Komplexní fyzicko-geografická charakteristika regionu Cvičení č. 4

Co Vám vzkazuje z oprav vašich cvičení největší odborník na problematiku regionální geografie mezi doktorandy tohoto ústavu Mgr. Oran Gutan, který vám je opravoval? Cvičení 2 – 100% úspěšnost na první pokus, cvičení 3 (zatím odevzdané) 100% neúspěšnost… S textem pracovat kriticky, nebát se výtek, ale nekritizovat blbosti (moc dlouhé, moc teoretické…) Že autoři použili hodně grafů ještě nemusí být pozitivum… Cvičení 3 – geomorfologické členění ČR (bude potřeba i ve cvičení 4) ZAKAZUJI ve vašich závěrech věty: „Ve cvičení X bylo našim úkolem…“ a „Ve cvičení Y jsme dělali…“

O co půjde? Pro daný okres zpracujte referát o: geologické stavbě území reliéfu území klimatických poměrech území vodstvu, hydrologických poměrech území půdách na území okresu rostlinstvu a živočišstvu území Předurčují podle Vás nějakým způsobem fyzicko-geografické faktory Vašeho regionu jeho humánně geografické uspořádání a využití? Pokuste se krátce zamyslet v závěru. Ve cvičení tohoto typu je velmi vhodné (čti nutné) citovat už v textu, nejen na konci či pod obrázky. Každou kapitolu textu doplníte vhodnou mapou či jinými obrázky!

Geologická stavba U geologické stavby se zaměřte na základní horninové složení, litostratigrafické jednotky, tektoniku, resp. neotektoniku území a další. http://www.geologicke-mapy.cz/ http://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy-online http://lokality.geology.cz/d.pl http://www.geology.cz/extranet/publikace/online atlasy a mapy v knihovně (Geologická mapa České republiky 1:500 000, Geologická mapa Brna a okolí 1:50 000) http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/

Reliéf (geomorfologické poměry) Současný reliéf (povrch) území, jeho tvary, se pokuste interpretovat v souvislosti s geologickou stavbou a působením exogenních faktorů (voda, vítr,...). Charakterizujte území okresu z hlediska zařazení do vyšších i nižších geomorfologických jednotek (pohoří, nížiny, jejich části...). Také charakterizujte vertikální členitost území. Demek, J., Mackovčin, P. (eds.): Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPK ČR, 2006. Czudek, T. Vývoj reliéfu krajiny České republiky v kvartéru. Brno: Moravské zemské muzeum, 2005. Toušek, V. et al. Czech Republic - Portraits of Regions. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2005. http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ http://www.arcdata.cz/produkty-a-sluzby/geograficka-data/digitalni-model-reliefu-cr/

Klimatické poměry U klimatických poměrů se zaměřte na zařazení území okresu a jeho částí do klimatických oblastí, povšimněte si rozdílů v hodnotách klimatických ukazatelů – (průměrné) teploty, srážky atd. Pokuste se zamyslet a popsat, jaký vliv na místní klimatické poměry má například reliéf území (tzn. např. nadmořská výška). atlasy a mapy v knihovně - Quitt, E. 1971.: Klimatické oblasti Československa; Tolazs, R. 2007. :Atlas podnebí Česka. Český hydrometeorologický ústav a PřF UP Olomouc 260 stran - více než 300 map, 150 grafů a množství názorných fotografií. – je i na uložto… http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P1_0_Home http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/

Hydrologické poměry U hydrologických poměrů si povšimněte zejména zařazení (částí) území do různých povodí, vodní toky, které protékají územím (a jejich charakteristiky jako směr a délka toku, pramen, přítoky atd.) a vodní nádrže (přirozené, umělé). Pokuste se také vyhledat informace o specifickém odtoku, režimu odtoku území a podzemních vodách. Pokuste se ve stručnosti analyzovat vazbu mezi lidskou činností a hydrologickými poměry území (uměle vybudované vodní nádrže, hráze, problém povodní, využití pro rekreaci apod.). DIgitální BÁze VOdohospodářských Dat (DIBAVOD) http://www.dibavod.cz/ Povodí řeky Labe, Moravy, Odry (http://www.pla.cz, http://www.pmo.cz, http://www.pod.cz) Vlček, V. 1984. Zeměpisný lexikon ČSR. Vodní toky a nádrže. L. a V. Švorcovi. České řeky a říčky (části textu elektronicky na http://www.infoglobe.cz). http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/

Pedogeografické poměry V další části se zaměřte na půdní typy (subtypy) a druhy a jejich prostorové rozložení na území okresu. Zejména u půdních typů se také pokuste určit důvody jejich daného prostorového rozložení. Pokuste se také zamyslet nad vazbou mezi půdou a lidskou činností, zejména zemědělstvím. http://mapy.geology.cz/pudy/ TOMÁŠEK, Martin. Půdy České republiky. Český geologický ústav. 2.vyd. Praha : Český geologický ústav, 2000. KORZÁK, Josef, et al. Atlas půd České republiky. 2. vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2009 http://klasifikace.pedologie.cz/

Biogeografické poměry U rostlinstva a živočišstva se zaměřte na dominantní, ohrožené druhy, přítomnost endemitů apod. Povšimněte si zařazení, resp. vnitřní členění území okresu z hlediska fytogeografického členění a také potenciální přirozené vegetace. http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ (Typologie české krajiny podle využití, Potenciální přirozená vegetace). http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps10/biogeogr/web/index_book.html Culek, M.: Biogeografické členění České Republiky. Praha : 1996, 1995. 347 s.

Rada, která neměla být vyřčena… Dobrá bakalářka či diplomka lepší než wikina… Na co to všichni asi píšou a dávají na web…

!Termíny! Odevzdat do So 28. 3. 2015 do 20:00! Příští lekci referát vycházející z tohoto cvičení prezentují: Tomáš Bernát, Radka Dobisíková, Karel Král

!!KONEC!!