Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-12 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Vztah jedince ke společnosti Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vlivy působící na člověka a jeho jednání Klíčová slova Socializace, jednání člověka, mezilidské vztahy Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, 26-51-H/01 Elektrikář, Instalatér 36-52-H/01 Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 9.-14.5.2012 Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
Vztah jedince ke společnosti
Rodina a její vliv na jedince pro budoucí vztah ke společnosti Proces socializace : nejdůležitější pečující osobou pro dítě – většinou matka ( zajistit pocit bezpečí, jistoty a pevné citové zakotvení ) pravidelně se opakující činnosti (uspokojení základních potřeb v určitém nastaveném režimu/ dítě si od nejútlejšího dětství zvyká na důvěrně známé a opakované jednání) napodobováním si osvojuje první dovednosti, postupy, způsoby zapojování v rámci komunikace, jak jednat při jídle, co se může, je vhodné, nesmí, je nedovolené… zapamatování výrazů a jejich spojování do souvislostí uvědomění si své pozice v rodině převzetí sociální role podle pohlaví a zralosti ve vývoji přijetí hodnotového systému uplatňovaného ve společnosti…
Souvislosti: podstatou socializace (člověk připravený pro život) při hře… / předávání znalostí, osvojování zkušeností… - dbát na přiměřenost věku a mentální vyspělost jedince (totéž u dalších činností) základem pro úspěšné zvládnutí stanoveného - zaujetí dítěte pro aktivitu (navodit přiměřenost situace) bez přípravy je malé dítě nesoustředěné, bez zájmu může činnost odmítat (pouhé odtažení se od připraveného, kategorická nechuť, zahazování předmětů…)
každá vhodná aktivita je rozvíjejícím prvkem osobnosti vhodnost (podle mentální vyspělosti, tělesných schopností, situace, množství možného věnovaného času, zdraví, a vzhledem k následné činnosti, odpočinku…) Možné budoucí negativní následky: nesprávně vysvětlená a předvedená činnost (může pro další jednání při opakovaných situacích – navozovat strach, posměch ostatních, snižovat odhodlání a sebehodnocení, stranit se vrstevníků, nezapadnout do týmové pracovní skupiny…)
Vztah rodičů k dítěti důležitý je pevný citový vztah (obtíž může nastat u dítěte nechtěného) podíl na výchově musí být u rodičů oboustranný (důležitost vzoru, rozvíjení vztahu s dítětem, vzájemná aktivita celé rodiny, zážitky…) při nedostatku času jednoho z rodičů (očekávání dítěte nebude naplňováno, nepřítomnost rodiče může dítě vnímat i jako vlastní chybu, může nastoupit odcizení a citové strádání) nepřítomnost jednoho rodiče může být nahrazována zvýšenou láskou a péčí druhého, dítě může být proti druhému vychováváno… (tím lze narušit pohled na správně jednající partnerské vztahy a jedinec je tak poznamenán při vzniku vlastních vztahů)
Předvídatelnost jednání důležitý je systém stanovující opakované aktivity bez pravidelnosti v životě jedince dochází k zapomínání, neprovedení nutného jednání, což může být nevhodně přesouváno na jinou dobu, vznikají časové ztráty, bez toho sice lze stanovit důležité a nedůležité, ale vždy hrozí nesplnění zadaného, opožděná reakce… životní rytmus jedince tak může být narušován neustálými změnami, neplněním slíbeného, může vést k narušení vztahu k ostatním osobám, uzavření se, revoltě…
Sociální prostředí a jedinec Podmínky a předpoklady vedoucí k začlenění osobnosti do společnosti: stálý sociální kontakt (rozvíjí komunikaci, schopnost navazovat nové vztahy, řešit vzniklé problémy, vede k poznání různých typů osobností…) setkání s agresivitou a vulgaritou ( již od útlého dětství – rodiče musí vysvětlit nevhodnost takového chování, být sami příkladem/ dále bude záležet na rozhodování konkrétního jedince ) vzniklé obavy, strach, nejistotu, nerozhodnost, neschopnost řešit složité situace, zklamání…(umět se vcítit do problému, vyslechnout, pokusit se dovést k řešení, případně sám jednat – jednání vysvětlit jako vzor pro budoucnost)
Ve výchově: stanovit reálné cíle od dítěte požadovat důsledné splnění určeného jedince směřovat k pozvolnému samostatnému jednání vědět, že rozhodnutí má své důsledky při neúspěchu - společně rozebrat příčiny a hledat nápravu snažit se dosáhnout omezení egoistického pohledu na svět chápat, že hmotné zajištění není naprosto nejdůležitějším v životě člověka…