Jaderné reakce a jaderná energetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí se zdroji přírodního a umělého záření. Pozitiva a negativa.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Jaderná energie (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_03 Název materiáluSložení.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_38_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná syntéza.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_20_ Využití jaderného záření Číslo projektu:
Jaderná fyzika - radioaktivita
Struktura látek a stavba hmoty
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Termika – Fotovoltaika
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Vedení elektrického proudu v látkách
PaedDr. Jozef Beňuška
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Netradiční zdroje elektrické energie
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
TINKA VILIMKOVÁ 5.A ZŠ KLÁNOVICE
ATOM.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Název: VY_32_INOVACE_F_9A_20H
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
VY_32_INOVACE_05-05 Radioaktivita – 2.část
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Kalorimetrie měření tepla
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Speciální teorie relativity
Měrná tepelná kapacita látky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
ELEKTRICKÝ PROUD.
Seminář z jaderné chemie 5.
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
Ondřej Kudláček Princip tokamaku
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Radioaktivita.
Stavba atomu Atomové jádro Elektronový obal.
Atmosféra Země.
VÝBOJ V PLYNU ZA SNÍŽENÉHO TLAKU
Radioaktivita.
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
Fyzika elektronového obalu
Vzájemné silové působení těles
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_05-05 Radioaktivita – 1.část
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Struktura látek a stavba hmoty
Model atomu Atom Obal Jádro obal jádro Proton - kladný
JADERNÉ ŠTĚPEnÍ JADERNÁ BOMBA
Transkript prezentace:

Jaderné reakce a jaderná energetika Atomová fyzika

jaderné reakce některé jaderné reakce můžou probíhat i za běžných podmínek rychlost reakce (pravděpodobnost průběhu) vyjadřujeme pomocí účinného srážkového průřezu (=plocha, kterou musí jedna částice trefit na druhé, aby k reakci došlo) – závisí na energii jaderné reakce využíváme na: výroba radionuklidů výroba energie

proton-protonový cyklus ve slunci 1 1 H + 1 1 H → 1 2 H+ 𝑒 + +𝜈 0,42 MeV 𝑒 + + 𝑒 − →𝛾+𝛾 1,02 MeV malý účinný průřez – jedna reakce z 1026 pozitron okamžitě reaguje s volným elektronem a anihiluje (=zanikne a přemění veškerou hmotnost na elmag. záření)

využití proton-protonového cyklu 1 2 H + 1 1 H → 2 3 He+𝛾 5,49 MeV 2 3 He + 2 3 He → 2 4 He+ 1 1 H + 1 1 H 12,86MeV z 1kg vodíku => 6,4·1014J pro výrobu energie se s ním nepočítá kvůli malé pravděpodobnosti reakce

další reakce reakce tritia (je ho málo, je radioaktivní, muselo by se vyrábět z lithia) 1 2 𝐻 + 1 3 𝐻 → 2 4 𝐻𝑒+ 0 1 𝑛 17,6 MeV reakce deuteria (je potřeba cca 100 mil. ºC) 1 2 𝐻 + 1 2 𝐻 → 2 4 𝐻𝑒+ 0 1 𝑛 3,25MeV 1 2 𝐻 + 1 2 𝐻 → 1 3 𝐻 + 1 1 𝐻 4,03 MeV v současnosti není ani jedna reakce zvládnutá tak, aby uvolňovala víc energie než do ní vložíme

Tokamak nádoba tvaru pneumatiky rozžhavené plazma je udržováno magnetickým polem uvnitř tak, aby se nedotýkalo stěn

jaderné elektrárny viz video

havárie jaderných elektráren Černobyl (viz dokument) Fukušima přílivová vlna o výšce 18 m zaplavila jadernou elektrárnu postavenou na pobřeží moře reaktory se podařilo včas odstavit, slaná voda však způsobila zkrat elektrických vedení a vyřadila z provozu chlazení reaktorů rozpad radioaktivních nuklidů vzniklých štěpnou reakcí reaktory přehřál a došlo k poškození jejich těsnosti a úniku radioaktivních látek do okolí.

atomová bomba rychlý neutron => malá pravděpodobnost srážky => je třeba velký počte jader ⇒ možnost spuštění řetězové reakce i bez moderátoru, pokud je uran obohacený podstatně více než pro spalování v jaderném reaktoru v každém kousku uranu probíhají neustále rozpady ⇒ pokud máme dostatečné množství (nadkritické) dostatečně obohaceného uranu, řetězová reakce se spustí sama stejným způsobem můžeme využít i plutonium Atomová bomba: dvě podkritická množství vysoce obohaceného uranu přitiskneme k sobě ⇒spustí se neřízená řetězová reakce ⇒ výbuch největším problémem při konstrukci atomové bomby je získání dostatečného množství dostatečně obohaceného uranu (nebo plutonia).

Využití radioaktivních nuklidů Využití absorpce jaderného záření záření γ exponenciálně slábne při průchodu látkou ⇒ měřením intenzity záření máme velmi přesnou informaci například o: tloušťce vnitřních vadách (defektoskopie opotřebení hladině kapalin u uzavřené nádobě

Využití radioaktivních nuklidů Vlivem jaderného záření mění některé materiály své vlastnosti: změna zabarvení křehnutí polymerizace Využití vlivu jaderného záření na živé organismy: sterilizace (lékařské nástroje, materiál) sterilizace v uzavřených nádobách (záření projde i přes stěny ošetřování potravin (proti zkažení, naklíčení)

Využití radioaktivních nuklidů Radionuklidy v lékařství a biologii: stopovací prvky: navážeme je na látku, kterou tělo zpracovává, a pomocí vyzařovaného záření můžeme sledovat její koloběh v těle ( 11 24 Na , 43 99 Tc , 9 18 F ve formě F-deoxyglukózy). léčba nádorů ( 11 137 Cs , 27 60 Co , 53 131 I ) - nádor v sobě koncentruje radionuklid, který se poté rozpadá v jeho buňkách, které tím zabíjí.

Využití tepla z radioaktivní přeměny   termočlánky na výrobu elektřiny Jaderné baterie jsou malé, mají výkon několika wattů a mohou pracovat neomezeně dlouho v meteorologických stanicích, systémech automatické registrace na odlehlých místech a v kosmu.

Jaderné reakce jaderná reakce = reakce jader vyvolaná srážkou s jiným jádrem nebo částicí musí být splněny zákony zachování zz energie zz hmotnosti zz hybnosti zz elektrického náboje zz počtu nukleonů

jaderné reakce endoenergetické reakce – energii je třeba dodat exoenergetické reakce – energie se uvolňuje objev protonu – Rutherford při ostřelování dusíku částicemi alfa 7 14 𝑁 + 2 4 𝐻𝑒 → 8 17 𝑂+ 1 1 𝐻 bylo by možné vyrábět i zlato ze rtuti (snili o tom celé generace panovníků)

jaderné reakce objev neutronu – Chadwick (1932) při ostřelování berylia částicemi alfa 4 9 𝐵𝑒 + 2 4 𝐻𝑒 → 6 12 𝐶+ 0 1 𝑛

jaderná fúze (slučování) spojování lehkých jader uvolňuje se energie nejsnadnejí probíhá reakce deuteria a tritia – uvolňuje se značná energie 1 2 𝐻 + 1 3 𝐻 → 2 4 𝐻𝑒+ 0 1 𝑛 energie 17,6 MeV tritia je málo

jaderná fúze reakce deuteria 1 2 𝐻 + 1 2 𝐻 → 2 4 𝐻𝑒+ 0 1 𝑛 3,25MeV