Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole Jevíčko, 23.-25. srpna 2017 Diskutabilní odpovědi na otázky uplatnitelné ve školské fyzice Martin Černohorský Ústav teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity

1. Jak lze použít vztah hmotnost–objem 𝑚=𝜌𝑉 při objasňování Einsteinova vztahu energie–hmotnost 𝐸=𝑚 𝒄 𝟐 ? Albert Einstein Max von Laue Werner Heisenberg

hmotnost – míra množství átky objem – míra množství látky 𝑚 = 𝜌 𝑉 hmotnost – míra množství hmoty energie – míra množství hmoty 𝐸 = 𝑚 𝒄 𝟐

Princip ekvivalence Co znamená „ekvivalence hmoty a energie“ Princip ekvivalence Co znamená „ekvivalence hmoty a energie“? Co znamená „ekvivalence hmoty a objemu“?

ekvivalentnost zákony zachování formy látky, formy hmoty setrvačná hmotnost záření anihilace elektron-pozitron hmotnost – míra množství hmoty energie – míra množství hmoty V, m – míry množství látky E, m – míry množství hmoty

A. Einstein: Aproximativnost. M. v. Laue (Dějiny fyziky, s A. Einstein: Aproximativnost? M.v.Laue (Dějiny fyziky, s.106): „… setkají-li se elektrony s pozitrony, mohou se při vytvoření dvou kvant paprsků gama navzájem anihilovat. Přitom se promění celá jejich hmota, nejen klidová, mýbrž i hmota zvětšená pohybem, v zářivou energii podle Einsteinovy věty o setrvačnosti.“ energie; … Tento výsledek nové fyziky patří n kejúžasnějším úspěchům příroních věd.“ W. Heisenberg (s. 35): „… všechny různé elementární částice mohou být

energie; … Tento výsledek nové fyziky patří n kejúžasnějším úspěchům příroních věd.“ W. Heisenberg (Fyzika a filosofie, s. 35): „… všechny různé elementární částice mohou být redukovány na universální základní látku, kterou můžeme nazývat energií nebo materií; …“ (S. 45): „… alle verschiedene Elementarteilchen können zurückgeführt werden auf einen universellen Grundstoff, den man Energie oder Materie nennen mag; …“

W. Heisenberg (s. 81): „V dnešní době můžeme v mnoha experimentech bezprostředně vidět, jak vznikají elementární částice z kinetické energie a jak takové částice mohou opět mizet, když se přemění v záření. Proto dnes není přeměna energie v hmotnost a naopak ničím neobvyklým.“

(S. 108): „Heutzutage kann man in vielen Experimenten unmittelbar sehen, wie Elementarteilchen aus kinetischér Energie erzeugt werden, und wie solche Teilchen wieder verschwinden können, indem sie sich in Strahlung verwandeln. Deshalb ist heute die Verwandlung von Energie in Masse und umgekehrt nichts Ungewöhnliches.“

(s. 114): „Všechny elementární částice se mohou přeměňovat při srážkách s dostatečně velkou energií v jiné částice nebo prostě vznikat z kinetické energie a mohou se přeměňovat v energii, například v záření. Máme zde tedy definitivní důkaz jednoty matérie. Všechny elementární částice jsou vytvořeny z téže substance, z téže látky, kterou můžeme nazývat energií nebo univerzální matérií; jsou jen různými formami, v nichž se může matérie objevovat.“

(S. 151): „… Alle Elementarteilchen sind aus derselben Substanz, aus demselben Stoff gemacht, den wir nun Energie oder universelle Materie nennen können: sie sind nur verschiedene Formen, in denen Materie erscheinen kann.“

Heisenberg: Vznik částice z kinetické energie Heisenberg: Vznik částice z kinetické energie. ? Přeměna energie v hmotnost. ?

2. Kdy, resp. čím může být případ volně padajícího kamene pojednaný běžně užívaným způsobem ½m 𝑣 𝟐 = 𝑚𝑔ℎ jako příklad zachování energie škodlivý? Učebnice?

Zákony zachování energie jsou vázány na systémy interagujících objektů, nikoli na jejich jednotlivé prvky. Ivedený vztah je zjednodušením, které vede k chybné představě o pojmu potenciální energie.

3. Co je důkazem, že Newton vyjadřuje svým prvním zákonem pohybu i princip setrvačnosti rotačního pohybu? John Herivel Ernst Mach I. Bernard Cohen

PRINCIPIA, Liber Tertius. Propositio XVII. Theorema XV PRINCIPIA, Liber Tertius. Propositio XVII. Theorema XV. Planetarum motus diurnos uniformes esse, et librationem Lunae ex ipsius motu diurno oriri. Patet per motus Legem I. et Corol. 22. Prop. LXVI. Lib.I. Denní pohyby planet jsou rovnoměrné a librace Měsíce vznikají z jeho denního pohybu. Plyne z 1. zákona pohybu a z koroláru 22 propozice LXVI knihy I.

PRINCIPIA Newtonův komentář k LEX I: translace, rotace, superpozice.

Newtonova explicitní dvouvětá formulace Lex I I: MS. Xa Newtonova explicitní dvouvětá formulace Lex I I: MS. Xa. The wording of the manuscript MS. Xa deserves special attention. It is namely only the first sentence of Newton´s two-sentence enunciation of Lex I. The second sentence reads [H], p. 307: Motus autem uniformis hic est duplex, progressivus secundum lineam rectam quam corpus centro suo aequabiliter lato describet et circularis circa axem suum quemvis qui vel quiescit vel motu uniformis latus semper manet positionibus suis prioribus parallelus.

4. Jak definoval Ernst Mach sílu a proč je tato definice problematická, resp. nesprávná? Ernst Mach?

Mach Die Mechanik in ihrer Entwicklung 1883 1988 S. 271 e) Definition. Bewegende Kraft ist das Produkt aus dem Massenwert eines Körpers in die an demselben bestimmte Beschleunigung. e) Definice. Hybná síla je součin hmotnosti tělesa se zrychlením u něho zjištěným. Hybná síla je součin hmotnosti tělesa a jeho zrychlení. (???) 21

5. Jak se může uplatnit trojí funkce rovnítka při budování pojmu síla? = 3x ?

Vybudování obecného pojmu síla 1. Pojmy. 2. Interakce. 3 Vybudování obecného pojmu síla 1. Pojmy. 2. Interakce. 3. Zrychlení objektů při různých interakcích. 4. Zhybnění z = m a objektů při různých interakcích. 5. Síly působící na objekt při různých interakcích. 6. Obecný pojem síla. 7. Druhý Newtonův axiom: Definice? Přírodní zákon?

1. Pojmy A, rA, vA, aA; mA, pA, zA; A1, … An, T; rC. , vC. , aC. 1. 1 1. Pojmy A, rA, vA, aA; mA, pA, zA; A1, … An, T; rC*, vC*, aC* . 1.1. Hmotný bod (částice), polohový vektor částice, rychlost částice, zrychlení částice. 1.2. Hmotnost částice, hybnost částice, zhybnění částice. 1.3. Soustava částic, tuhé těleso (těleso). Střed hmotnosti soustavy částic (tělesa), hmotný střed soustavy částic (tělesa). 1.4. Polohový vektor, rychlost, zrychlení, zhybnění hmotného středu soustavy částic (tělesa).  

2. Interakce. 2. 1. Pružná interakce v dvoučásticové soustavě. 2. 2 2. Interakce. 2.1. Pružná interakce v dvoučásticové soustavě. 2.2. Gravitační interakce v dvoučásticové soustavě. 2.3. Interakce částice s gravitačním polem. 2.4. Interakce koule s tekutým okolím; stejné objemové hustoty hmotnosti. 2.5. Interakce koule s tekutým okolím; různé objemové hustoty hmotnosti. 2.6. Interakce elektricky nabité částice s lektrostatickým polem. 2.7. Interakce dvou elektricky nabitých částic. 2.8. 5 Interakce elektricky nabité částice s magnetickým polem. 2.9. Interakce elektricky nabité částice s elektromagnetickým polem.  

3. Zrychlení objektů při různých interakcích. 3. 1 . 3. Zrychlení objektů při různých interakcích.   3.1. Galileo Galilei (1564–1642) 3.2. Robert Hooke (1635–1703) 1678: Ut tensio, sic vis. 3.3. Isaac Newton (1643–1727) 1687: Philosophiae naturalis principia mathematica. .  

4. Zhybnění z = m a objektů při různých interakcích. přírodní zákon 4. Zhybnění z = m a objektů při různých interakcích. přírodní zákon   ... = Felast Felast = … označení definice

6. Proč není třetí Newtonův zákon pohybu zákonem akce a reakce? Axiomata

Třetí zákon informuje o stavu interakce, nikoli o jejím vzniku Třetí zákon informuje o stavu interakce, nikoli o jejím vzniku. Nejde tedy ani o kauzalitu, ani o časovou souslednost akce–reakce. Newtonovy zákony: 1. Zákon setrvačnosti translačního a rotačního pohybu. 2. „Zákon síly.“ Uobecnění přírodních zákonů pro zhybnění. Zhybnění je dáno silou. Sla je kvantitativní charakteristika interakce. Určují ji parametry předmětného objektu, parametry okolí, s nímž objekt interaguje a konfigurační parametry systému. 3. Třetí zákon: zákon interakce.

7. Čím se brněnský rodák Georg Placzek velmi podstatně zasloužil v roce 1938 o připravenost na projekt atomové bomby? (Informace pro zájmový kroužek fyziky.) Otto Frisch Lise Meitner