Uzbekistán logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 7.březen 2017
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Vzhledem ke geografickým podmínkám lze Uzbekistán označit za modelový případ tzv. Land-locked country (v podobné situaci se nakonec nachází i Česko). Země nemá vlastní přístup k moři, a i ostatní dopravní módy mají situaci ztíženou profilem země. Většina hranic prochází obtížně přístupnými horskými pásmy či je hranicí poušť. Přesto byla oblast Uzbekistánu již od nepaměti jednou z živých tras mezinárodního obchodu na tzv. Hedvábné stezce, kam se pomalu země spolu se svými sousedy vrací.
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Námořní spojení: Vstupními branami do země po vodě jsou: Přístav Aqtau na kazašském břehu Kaspického moře, dosažitelný pravidelnou lodní linkou z Ázerbajdžánského Baku (kavkazská větev Černé moře-Poti) Kanálové spojení z Černého moře (přístav Novorossijsk) a dále pak příbřežní plavba do Aqtau, případně přes Machačkalu Přístav Krasnovodsk na turkmenské (jihovýchodní) části Kaspického moře. Pro říční dopravu má jistý význam přístav Termez na Amu Darje v jižní části země, avšak pro nízké stavy vody na dolním toku a v Aralském jezeře není využitelný pro větší mezinárodní přepravy
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Letecké spojení: V zemi je z pochopitelných důvodů věnována velká pozornost rozvoji letecké dopravy (osob i nákladů). Ze 33 letišť se zpevněným povrchem má 6 přistávací dráhy delší než 3000 metrů a jsou proto využitelná i pro dálkovou dopravu. Prvním letištěm v zemi je však samozřejmě báze u hlavního města, Tashkent International Airport (TAS). Toto letiště má velmi dobré spojení jak z Moskvy, tak i z Istanbulu a Frankfurtu). Aktuální ceny: Kč 32,- s SU (3-4 dny) , Kč 80,- s TK (2 dny), Kč 72,- s LH (3-4 dny). Další variantou může být i Qatarská linka za Kč 41,- (vše +100)
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Železniční doprava v Uzbekistánu Struktura i kvalita železniční sítě v zemi odpovídá historickým poměrům v této části světa = nejdříve rozvoj za sovětské éry, po rozpadu bloku úpadek jak na straně stávající infrastruktury tak i plánů do budoucna, a nyní návrat ke strategickým rozvojovým projektům, tzn. především napojení na hlavní linku Nové Hedvábné stezky (přes Kazachstán).Délka sítě (samozřejmě vždy v širokém rozchodu) cca 4400 km, z toho sedmina elektrifikovaná. Dopravní osou je dráha mezi Taškentem a oblastí kolem řeky Amu Darja (město Amu Darja v Turkmenistánu), s vysokorychlostní částí do Samarkandu. Přeshraniční spojení dále existuje do Tadžikistánu a východní větev (přes Kaz.) do Kyrgyzstánu, a na Dálný Východ (Urumqi).
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Silniční doprava v Uzbekistánu Podobně jako v sousedních zemích, silniční doprava zatím z pohledu mezinárodní výměny zboží nedosahuje výkonů jako doprava po železnici (6% objemu přeshraničních, 85% vnitro-státní, z toho takřka celý objem privátními dopravními firmami). Celková délka komunikací v zemi činí údajně 180.000 km (sic !), ale jen 4.600 km představují cesty s mezinárodním významem. Renovací prochází úseky propojující region Fergana s Čínou přes Andijan, Osh, Irkeshtam a Kashgar, a Kungrad-Beyneu jako prodloužení evropské magistrály E40. Centrem budoucího rozvoje byl určen Dry Port-logistický hub v centrální části země – NAVOIY, viz mapa
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Celní náležitosti: Přeshraniční obchodní operace jsou v Uzbekistánu řízeny individuálními licencemi. Vybrané komodity pak musí být v importu doprovozeny zvláštním povolením (zdravotnické zařízení a přístroje, rádiové zařízení ultravysokých frekvencí, farmaceutické výrobky a vybrané potraviny, zboží s nebezpečným vlivem na životní prostředí a alkohol) V exportu platí omezení vývozu pro obiloviny, sušené mléko, čaj, cukr, rostlinné oleje, etanol; surové kůže a kožešiny, zárodky bource morušového a surové hedvábí včetně odpadu ze zpracování hedvábí, drahé kameny surové i opracované; se zvláštním povolením pak umělecké výtvory a starožitnosti. Více viz Celní zákon na http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/en/uz/uz125en.pdf Země není signatářem úmluvy ISPM15 – Ochrana proti zavlečení škůdců.
Logistické aspekty při obchodech s Uzbekistánem Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha