NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

ANOTACE V této hodině si ukážeme různé typy jehlanů a naučíme se počítat jejich objem. Na závěr jsou zde příklady na samostatné procvičení, ke kterým je uvedeno správné řešení. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Jehlan je trojrozměrné těleso, jehož podstavu tvoří mnohoúhelník Jehlan je trojrozměrné těleso, jehož podstavu tvoří mnohoúhelník. Vrcholy základny jsou spojeny s jedním bodem mimo rovinu základny. Tento bod se obvykle nazývá vrchol jehlanu. Kolmá vzdálenost vrcholu od roviny podstavy se nazývá výška jehlanu. Objem jehlanu vypočítáme tak, že obsah podstavy vynásobíme výškou a výsledek dělíme třemi. 𝑽= 𝑺 𝒑 ·𝒗 𝟑

· Pravidelný čtyřboký jehlan se čtvercovou podstavou 𝑎 . . . délka hrany podstavy V 𝑠 . . . délka boční hrany 𝑤 . . . stěnová výška jehlanu 𝑣 . . . výška jehlanu 𝒘 𝟐 = 𝒗 𝟐 + 𝒂 𝟐 𝟐 𝑠 𝑣 𝑤 𝑽= 𝑺 𝒑 ·𝒗 𝟑 𝑎 D C · 𝑎 𝑆 𝐵𝐶 S 𝑽= 𝒂·𝒂·𝒗 𝟑 𝑎 𝑎 A B

· 𝑎 . . . délka hrany podstavy 𝑽= 𝑺 𝒑 ·𝒗 𝟑 Pravidelný trojboký jehlan (pravidelný čtyřstěn = tetraedr) 𝑽= 𝑺 𝒑 ·𝒗 𝟑 𝑎 . . . délka hrany podstavy 𝑤 . . . stěnová výška jehlanu 𝑣 . . . výška jehlanu 𝒗= 𝟔 𝟑 𝒂 V 𝑎 𝑎 𝑎 𝑣 𝑤 C 𝑎 𝑎 · A 𝑎 B

· Pravidelný šestiboký jehlan V 𝑎 . . . délka hrany podstavy 𝑠 . . . délka boční hrany 𝑤 . . . stěnová výška jehlanu 𝑣 . . . výška jehlanu 𝑣 𝑡 . . . výška trojúhelníku 𝑠 𝒗 𝒕 𝟐 = 𝒂 𝟐 − 𝒂 𝟐 𝟐 𝑣 𝑤 E 𝑎 D 𝑎 𝒘 𝟐 = 𝒗 𝟐 + 𝒗 𝒕 𝟐 𝑎 𝑎 𝑎 F 𝑎 · 𝑎 S C 𝑣 𝑡 𝑎 𝑎 𝑎 𝑽= 𝑺 𝒑 ·𝒗 𝟑 𝑎 𝑆 𝐵𝐶 A 𝑎 B

Př.1) Vypočítejte objem čtyřbokého jehlanu, jehož podstavou je obdélník s rozměry 𝑎= 24 𝑐𝑚, 𝑏=11 𝑐𝑚 a jeho výška je 𝑣=13 𝑐𝑚. Řešení: a=24 𝑐𝑚 V b=11 𝑐𝑚 v=13 𝑐𝑚 V= S p ·v 3 = 𝑎·𝑏·v 3 𝑣 𝑠 D 𝑎 C V= 24·11·13 3 𝑐𝑚 3 · 𝑏 S 𝑏 V=1 144 𝑐𝑚 3 A 𝑎 B Objem daného jehlanu je 1 144 𝑐𝑚 3 .

Př.2) Podstavou pravidelného čtyřbokého jehlanu je čtverec se stranou délky 4 dm, objem jehlanu je 32 𝑑𝑚 3 . Vypočítejte a) výšku jehlanu; b) délku boční hrany jehlanu. Řešení: a) a=4 𝑑𝑚 V V=32 𝑑𝑚 3 V= 𝑎·𝑎·v 3 𝑠 𝑣 32= 4·4·v 3 /·3 D 𝑎 C 96=16·v /:16 · 𝑎 S 𝑎 6= v 𝑢 v=6 𝑑𝑚 A 𝑎 B Výška jehlanu je 6 𝑑𝑚.

Boční hrana jehlanu má délku přibližně 6,6 𝑑𝑚. 𝑎 b) 𝑢 2 = 𝑎 2 + 𝑎 2 D C 𝑢 2 = 4 2 + 4 2 𝑢 𝑢 2 =16+16 𝑎 · 𝑎 𝑢 2 =32 𝑢 𝑢= 32 B A 𝑎 𝑢=5,66 𝑑𝑚 𝑠 2 = 𝑣 2 + 𝑢 2 2 V 𝑠 2 = 6 2 + 2,83 2 𝑠 𝑣 𝑠 2 =36+8 𝑠 2 =44 𝑠= 44 · C S 𝑢 2 𝑠=6,6 𝑑𝑚 Boční hrana jehlanu má délku přibližně 6,6 𝑑𝑚.

Příklady na samostatné procvičení: 1) Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu, jehož podstavná hrana má délku 150 mm a výška je 24 cm. 𝐕=𝟏,𝟖 𝐝𝐦 𝟑 2) Objem pravidelného čtyřbokého jehlanu je 147 𝑐𝑚 3 , výška jehlanu je 14 cm. Vypočítejte délku jeho podstavné hrany. 𝐚=𝟓,𝟔 𝐜𝐦 3) Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu, jestliže výška jehlanu je 14 dm a délka boční hrany je 18 dm. 𝐕=𝟏 𝟏𝟗𝟓 𝐝𝐦 𝟑 4) Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu, jestliže délka podstavy je 11 cm a délka boční hrany je 16 cm. 𝐕=𝟓𝟔𝟑,𝟗 𝐜𝐦 𝟑

Moje škola – matematika A Hypertextové odkazy Matematické hry Moje škola – matematika A Moje škola – matematika B ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky

Použité zdroje: MOLNÁR, Josef; LEPÍK, Libor; LIŠKOVÁ, Hana a kol. Matematika 9. Olomouc: Prodos, 2001, ISBN 80-7230-109-8. MULLEROVÁ, Jana; BRANT, Jiří; HORÁČEK, Rudolf a kol. Matematika pro 9. ročník Algebra. Praha: Kvarta, 2000, ISBN 80-86326-10-1. DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky –početní úlohy. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-766-9. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tetrahedron.gif Galerie klipart MS Office 2010 Vlastní tvorba