Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Advertisements

Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Český jazyk 4.ročník Skloňování podstatných jmen rodu středního a ženského (interaktivní tabule)
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Practice Vocabulary and your MEMORY and your MEMORY.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Verbal Nouns Construct sentences with verbal nouns based on the following pattern. Vzor: Rád létám. Mám rád létání. *Taken from Lesson 10, pg. 126, ex.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Výukový materiál pro 6.ročník
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Poznáš, kolik je právě hodin?
Celá hodina a půl hodiny
Otázky: Asking Questions
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
HODINY A MĚŘENÍ ČASU prvouka, 2.třída.
DESETINNÁ ČÍSLA.
Název DUM: VY_32_INOVACE_V_2_16_Desetinná čísla 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Pravopis číslovek Mgr. Hana Šenková. Pravopis číslovek Mgr. Hana Šenková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 2
ČAS Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Autoři: Lada Czakerová Petra Matoušková Filip Habáň
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT:
Číslovky Bc. K. Matějková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Za jednoho chladného rána se zastavil jeden mladík v metru ve Washingtonu a začal hrát na housle. Během 45 minut zahrál 6 skladeb, všechny od Bacha. Odhaduje.
Název školy: Základní a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍDIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Slovní úlohy o společné práci
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_19_písemné dělení dvojciferným dělitelem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Easter Anotace: Materiál je určen žákům 7
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina? Hodina má šedesát minut.

Practice with Numbers 1. Kolik vteřin má minuta?

Practice with Numbers Kolik vteřin má minuta? Minuta má šedesát vteřin. 2. Kolik hodin má den?

Practice with Numbers Den má dvacet čtyři hodiny. Kolik vteřin má minuta? Minuta má šedesát vteřin. 2. Kolik hodin má den? Den má dvacet čtyři hodiny. 3. Kolik kol má auto?

Practice with Numbers Den má dvacet čtyři hodiny. Kolik vteřin má minuta? Minuta má šedesát vteřin. 2. Kolik hodin má den? Den má dvacet čtyři hodiny. Kolik kol má auto? Auto má čtyři kola. 4. Kolik dnů má týden?

Practice with Numbers Týden má sedm dnů. 4. Kolik dnů má týden? 5. Kolik dnů má měsíc?

Practice with Numbers Týden má sedm dnů. 4. Kolik dnů má týden? Kolik dnů má měsíc? Měsíc má třicet nebo jedenatřicet dnů. 6. Kolik týdnů má měsíc?

Practice with Numbers Týden má sedm dnů. 4. Kolik dnů má týden? Kolik dnů má měsíc? Měsíc má třicet nebo jedenatřicet dnů. Kolik týdnů má měsíc? Měsíc má čtyři týdny. 7. Kolik kol má motorka?

Practice with Numbers 7. Kolik kol má motorka? Motorka má dvě kola. Kolik týdnů má rok?

Practice with Numbers 7. Kolik kol má motorka? Motorka má dvě kola. Kolik týdnů má rok? Rok má padesát dva týdny. 9. Kolik dnů má rok?

Practice with Numbers 7. Kolik kol má motorka? Motorka má dvě kola. Kolik týdnů má rok? Rok má padesát dva týdny. 9. Kolik dnů má rok? Rok má tři sta šedesát pět dnů. 10. Kolik měsíců má rok?

Practice with Numbers 10. Kolik měsíců má rok? Rok má dvanáct měsíců. Kolik prstů máte na nohou?

Practice with Numbers 10. Kolik měsíců má rok? Rok má dvanáct měsíců. Kolik prstů máte na nohou? Na nohou mám pět prstů. 12. Kolik prstů máte na ruce?

Practice with Numbers 10. Kolik měsíců má rok? Rok má dvanáct měsíců. Kolik prstů máte na nohou? Na nohou mám pět prstů. 12. Kolik prstů máte na ruce? Na ruce mám pět prstů. 13. Kolik presidentů máme v USA?

Practice with Numbers Kolik presidentů máme v USA? Máme jednoho presidenta. 14. Kolik států máme v USA?

Practice with Numbers Kolik presidentů máme v USA? Máme jednoho presidenta. Kolik států máme v USA? V USA máme padesát států. 15. Kolik je tu otázek?

Practice with Numbers Kolik presidentů máme v USA? Máme jednoho presidenta. Kolik států máme v USA? V USA máme padesát států. 15. Kolik je tu otázek? Tu je patnáct otázek. (příliš mnoho!)