VIKMA05 Organizace znalostí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Záhlaví a zápatí, Makro Tabulkový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_08_Hudba exotických kultur TémaHudba exotických kultur Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
Elektromagnetická slučitelnost
Skupiny hudebních nástrojů
Věcné autority v roce 2016
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Microsoft Office Excel – práce s tabulkami a analýzy
Spuštění programu (10).
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní pojmy pro práci s OS Windows
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Vzájemná poloha dvou přímek v rovině
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Způsoby zápisu algoritmů
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Excel – tabulkový procesor
Typy orchestrů a jejich obsazení
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_03
Sémantické aspekty katalogizace VI
Selekční jazyky (2) Úvod do problematiky Josef Schwarz
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Programovací jazyky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
VIKMA05 Organizace znalostí
VIKMA05 Organizace znalostí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Rozpisy témat a odevzdávárny
VIKMA05 Organizace znalostí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
VIKMA05 Organizace znalostí
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KVÍZ S NOTIČKAMI DO PÍSNIČKY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Informatická školení F1 Office Pro Plus
Sémiotika.
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY 32 INOVACE 549.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Transkript prezentace:

VIKMA05 Organizace znalostí 8. 4. 2016: Sémantika a syntaktika notačního systému (P6+K3) FF MU, jaro 2016 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz

Osnova Praktická část: termíny a jejich pojmová reprezentace Teoretická část: notace a notační systém

Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš. Praha: Portál, 2004. 363 s. ISBN 80-7178-832-5. Kapitola 3 – dostupné v IS Arbitrárnost znaku Forma/význam Forma slova (znaku) není odvozená od významu Tři typy (viz příklady na následujících stránkách): Ikon Obrazový Diagramy Metafory Index Symbol

Ikon kukačka, bučet, vrzat

Index

Symbol

Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš. Praha: Portál, 2004. 363 s. ISBN 80-7178-832-5. Kapitola 3 – dostupné v IS Motivovanost znaku Struktura slova (znaku) není nahodilá Tři typy: Zvuková motivovanost Morfematická motivovanost Sémantická motivovanost

Selekční znak Jakýkoli řetězec (v selekčním jazce) použitý pro organizaci a vyhledávání dokumentů (informací) Typologie: Jmenný selekční znak Věcný selekční znak Znak založený na přirozeném jazyce (předmětové selekční jazyky) Znak založený na notaci (systematické selekční jazyky)

Notační systém Podrobně viz [FOS96, kap. Notation – dostupné v IS] Funkce a důležitost Dvě složky Sémantika (vyjádření hierarchických vztahů) Syntaktika (vyjadřuje možnost syntézy, kombinace znaků) Základ notace Soubor znaků použitých při tvorbě notace Číslice, písmena (malá/velká) různých abeced Typologie Čistá notace (použit jen jeden typ symbolu, např. malá písmena) Smíšená notace (použito více typů znaků)

Notace Určení počtu možných tříd Počet symbolů: x Počet znaků notace: n Počet možných notací: xn + xn-1 + xn-2 + xn-3 ... + x3 + x2 + x

Notace Charakteristické vlastnosti Zapamatovatelnost Jednoduchost Stručnost Mnemotechničnost Pohostinnost Rozšiřitelnost klasifikace na základě měnícího se poznání Možnost vložit novou notaci na správné místo v systému Řešení: Mezery v klasifikaci Desetinná notace (viz řešení např. zde)

Notace Charakteristické vlastnosti Expresivita Schopnost vyjádřit strukturu klasifikace Protiklad k pohostinnosti, vlastnosti nelze usouladit Otázka potřebnosti expresivnosti (viz další stránka) Syntéza Skladba jednoduchých znaků do znaků složených Fazetový indikátor Příklad složeného znaku (jedna z verzí MDT): 621.384.61:539.185:621.318.3:621.311.6 Flexibilita Souvisí se syntézou, možnost změnit citační pořádek ve složeném znaku

Expresivnost Příklad Příklad notace, která z hlediska expresivnosti není dokonalá – pojmy stejné úrovně (housle, viola, klavír, cembalo, loutna, kytara, harfa) nejsou vyjádřeny notací o stejném počtu znaků. 5 Hudební nástroje 5.1 strunné nástroje 5.11 smyčcové nástroje 5.111 housle 5.112 viola 5.12 klávesové nástroje 5.121 klavír 5. 122 cembalo 5.13 drnkací nástroje 5.131 drnkací nástroje s hmatníkem 5.131.1 Loutna 5.131.2 kytara 5.132 drnkací nástroje bez hmatníku 5.132.1 harfa

Typy notací Hierarchická, ale nestrukturovaná notace DDC (částečně) Nehierarchická a strukturovaná notace BC2 Hierarchická a strukturovaná notace CC Nehierarchická a nestrukturovaná notace LCC