Elektrikcé pole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

Elektrikcé pole

Elektrický náboj C, coulomb Vždy vázán na částice látky Vlastnosti: Lze jej přenášet z tělesa na těleso a i uvnitř těles Je kladný a záporný a existuje samostatně Je dělitelný až na elementární náboj (1,602.10-19 C) Volné elektrony, existence iontů Zákon zachování elektrické energie Silové působení na ostatní tělesa

Coulombův zákon 𝐹 𝑒 =𝑘 𝑄 1 𝑄 2 𝑟 2 = 1 4𝜋 𝜀 0 𝜀 𝑟 𝑄 1 𝑄 2 𝑟 2 Dva bodové elektrické náboje v klidu se navzájem přitahují nebo odpuzují stejně velkými elektrickými silami opačného směru. Velikost elektrické síly je přímo úměrná absolutní hodnotě součinu nábojů a nepřímo úměrná druhé mocnině jejich vzdálenosti. 𝐹 𝑒 =𝑘 𝑄 1 𝑄 2 𝑟 2 = 1 4𝜋 𝜀 0 𝜀 𝑟 𝑄 1 𝑄 2 𝑟 2 𝑘=9. 10 9 𝑁. 𝑚 2 . 𝐶 −2

Permitivita prostředí 𝑘= 1 4𝜋 𝜀 0 𝜀 𝑟 Permitivita vakua 𝜀 0 ≈8,854. 10 −12 𝐶 2 𝑚 −2 𝑁 −1 Relativní permitivita εr Vyjadřuje kolikrát je permitivita nějakého prostředí vyšší než u vakua pro vzduch a vakuum ~ 1, ostatní více

Intenzita elektrického pole Intenzitu elektrického pole v daném místě definujeme jako podíl síly, která působí na kladný bodový náboj a hodnoty tohoto náboje. 𝐸= 𝐹 𝑒 𝑄 0 = 1 4𝜋 𝜀 0 𝜀 𝑟 𝑄 𝑟 2 [E] = N/C = V/m

Elektrický potenciál 𝜑 𝐴 = 𝑊 𝑄 0 [ϕ] = V = J/C Elektrický potenciál v bodě elektrického pole v okolí náboje definujeme jako podíl práce, kterou vykonají síly elektrického pole při přemisťování kladného bodového náboje z uvažovaného bodu na zem a tohoto bodu. 𝜑 𝐴 = 𝑊 𝑄 0 [ϕ] = V = J/C

Elektrické napětí Elektrické napětí definujeme jako rozdíl elektrických potenciálů mezi dvěma body elektrického pole: 𝑈= 𝜑 𝐴 − 𝜑 𝐵 = 𝑊 𝑄 0 Uvažujme elektrické pole a uzemněnou desku pak můžeme psát 𝑈= 𝜑 − 𝜑 0 =𝐸𝑑

Kapacita vodiče Kapacita vodiče vyjadřuje schopnost vodiče pojmout při dané hodnotě potenciálu určitý náboj. Definujeme 𝐶= 𝑄 𝜑 = 𝑄 𝑈 [C] = F, farad Vodič má kapacitu 1F, jestliže se nabije nábojem 1C na potenciál 1V.

kondenzátory Deskový kondenzátor 𝐶= 𝜀 0 𝜀 𝑟 𝑆 𝑑 Nejjednodušší Dvě desky a mezi nimi dielektrikum 𝐶= 𝜀 0 𝜀 𝑟 𝑆 𝑑

Paralelní spojení kondenzátorů Spojujeme vedle sebe více desek, tj. roste kapacita a celková kapacita se nám tak sčítá 𝐶= 𝐶 1 +…+ 𝐶 𝑛

Sériové zapojení kondenzátorů Platí, že celkové napětí je dáno součtem napětí na jednotlivých kondenzátorech Pro celkovou kapacitu platí 1 𝐶 = 1 𝐶 1 +…+ 1 𝐶 𝑛

Elektrická energie kondenzátoru Při nabíjení kondenzátoru dochází k akumulaci energie Kondenzátor získává elektrickou energii 𝐸 𝑒 = 1 2 𝐶 𝑈 2

Při přenesení náboje 50 uC z místa nulového potenciálu na izolovaný vodič byla vykonána práce 0,2 J. Jaký potenciál má vodič vzhledem k zemi?

Mezi deskami kondenzátoru, jejichž vzdálenost je 10 cm, bylo naměřeno napětí 1000 V. Určete velikost intenzity elektrického pole a práci, kterou vykoná síla při přenesení náboje 1 uC z jedné desky na druhou desku.

Určete výslednou kapacitu kondenzátorů (obrázek), pokud platí: C1= C2 = 5 pF, C3 = 10 pF, C4 = C5 = 6 pF

19. Jak dlouho je nutné nabíjet kondenzátor na chirurgické klinice, o kapacitě 200 μF konstantním proudem 200 μA, aby výsledné napětí bylo 50 V.?