ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn
Literatura antického Řecka
Stavby Řecké umění Veřejné stavby Z kamene a mramoru Se sloupořadím
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
ŘECKÉ DIVADLO.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
TEORIE DRAMATU Zimní semestr
7 Řecké divadlo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Římské divadlo.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
5. Na jevištích amfiteátrů V tomto rozdílu také tkví odlišnost tragédie od komedie; tato chce totiž předvádět lidi horší, než jsou ti nynější, kdežto ta.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura klasické období
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Řecké divadlo.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
William Shakespeare.
Kultura starověkého Řecka 2.
Španělská renesance.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Řecké divadlo TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Divadlo španělského zlatého věku 2
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Starověká literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2

Aischylos Nejstarší z tragiků (otec řecké tragédie) Velmi vážený Zavedl druhého herce, od Sofokla převzal i třetího (mlčícího) Většina jeho her má kolektivního hrdinu

Klade důraz na osud obce Postavy monumentální, nepříliš charakterizované Prosebnice - jen formální dělení textu mezi chór a herce Většinou jednoduchá struktura děje – navazující události (Prométheus) Zato mnoho scénických efektů Bez peripetie a anagnorize Utrpení postav vede k uměřené moudrosti

Oresteia Nejúplněji dochovaná tetralogie Tragédie se smírným koncem Od individuálního osudu k problému obce Hrdinou je celý Átreův rod

Agamemnón Příjezd Agamemnóna z Trója Přiváží zajatou Kassandru Je zavražděn Klytaiméstra má milence a mstí se za dceru Ifigenii

Oběť na hrobě Orestův návrat Setkání se sestrou Rozhodnutí k vraždě Anagnorize, ale jen částečná Aktivní úloha chóru! Pronásledování Líticemi

Eumenidy (Usmířené Lítice) Změna žánru z tragédie v soudní melodrama či diskusní drama Diskuse o matkovraždě Athéna zakládá areopag a podílí se na Orestově osvobození Právo otce nadřazeno právu matky, odpuštění trestu

Sofoklés Prostřední z tragiků – čistá a uměřená výstavba děje Napsal cca 130 tragédií, dochovalo se jich 7 + 1 satyrská hra Poprvé na Dionýsiích – vítěz nad Aischylem

Sofoklés 2 Tvořil do pozdního věku Přestal dbát na ucelenost trilogií Jeho hrdinové čelí i beznadějné situaci do důsledků, berou zodpovědnost za své činy, nepřistupují na kompromisy – autor jako by zkoušel, co všechno vydrží

Oidipus král Považován za technologický vzor antické tragédie Propracovaná, „detektivní“ zápletka Mistrné užití anagnorize i peripetie Metafora lidského osudu: teprve slepý se stává vidoucím

Antigona Na Oidipa dějově navazuje Spor dvojího pojetí práva – občanského a náboženského Konflikt mezi dvojicí ústředních postav – Antigona a Kreón Mnoho moderních adaptací

Euripidés „Nejpsychologičtější“ z tragiků Dílo plné protikladů – autor patriotických i protiathénských her Jeho hrdinům nevládne už osud, ale vášeň či posedlost

Euripidés 2 Různé typy her, ucelené i rozvolněné, tragédie, hry intrikové Volil rád méně známé mýty i méně známé situace Úspěšnější posmrtně Častým trečem útoku komediografů – Aristofanés!

Médeia Přísná, sevřená tragédie – vždy jen 2 herci Msta čarodějky Médeie na muži, který ji opouští Drastická scéna vraždění dětí (za scénou, ale názorně) „Monument iracionální vášně“ Při svém uvedení propadla

Trójanky Odehrává se po pádu Tróje Několik volně spojených epizod, popisujících ponížení trójských žen a jejich rozdělování do otroctví Spíše lyrický ráz Andromaché – stane se otrokyní a její zabito dítě, naopak Helene je osvobozena Útok proti athénské dobyvačnosti

KOMEDIE

Stará attická komedie Její charakter odhadujeme hlavně podle Aristofana – mytologické komedie se nezachovaly Převážně společenskokritická a satirická Parabase Agón Uvolněná až chaotická struktura s řaou rituálních pozůstatků

Aristofanés Nejznámější řecký komediograf Základ jeho her – zcela adresná kritika konkrétních politiků i celého athénského lidu (Jezdci) Paroduje i Euripída a Sókrata Jeho hry jsou vulgární i poetické, přímočaré i rafinované zároveň

Lysistrata Nejznámější a nejadaptovanější Aristofanova hra Athénské a spartské ženy se rozhodnou ukončit válku odpíráním pohlavního styku svým mužům – což se jim podaří

Nová attická komedie Nevěnuje se už společenské kritice Pracuje s ustálenými situacemi i postavami (nalezení dítěte, vykoupení hetéry, nástrahy při sblížení milenců, boj o dědictví aj.) 5 jednání, oddělených zpěvem a tancem chóru Na rozdíl od staré attické komedie má vyváženou a prokomponovanou podobu

Menandros Hlavní představitel nové attické komedie Vysoce uznáván Římany, z jeho díla těží Plautus i Terentius Známe jej skrze římské vzory Dochovalo se cca 8 procent jeho díla a jediný kompletní text Dyskolos (Škarohlíd)

Menandros 2 Všední prostředí, běžné situace, civilní jazyk Uvolňuje typovost a hlouběji ji prokresluje – méně komičnosti Mladík usiluje o děvče „vězněné“ starcem