Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Sovětský svaz.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Totalitní režimy.
Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
Lev Davidovič Bronštejn
Vyvrcholení revoluce - Jakobínská diktatura
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Vývoj v Rusku.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ANGLIE A SSSR VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Vývoj v Číně po 2. světové válce
Ruské revoluce 1917.
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
SSSR a J.V.Stalin Vývoj v Rusku po 1. světové válce J. V. Stalin
Alexandr Isajevič Solženicyn Алексaндр Исaевич Солженицын
Pražské jaro 1968 Odvolání Antonína Novotného Cíle – Akční program KSČ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vývoj v Rusku.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Alexandr Solženicyn životopis,
Dagmar Zemanová Komunismus
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Dějiny Kyrgystánu očima pamětníků Petr Kokaisl Amirbek Usmanov.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Život v Sovětském svazu mezi 1. a 2. světovou.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SSSR mezi světovými válkami I
Totalita sovětského typu
Ruské revoluce 1917.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Jeden den Ivana Děnisoviče
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
Stát Definice, funkce, typy.
Jeden den Ivana Děnisoviče
Alexandr solženicyn Souostroví gulag
Sovětské Rusko mezi světovými válkami VY_32_Inovace_02 ŠJ-4
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Komunismus a fašismus.
Vývoj v Rusku.
SSSR mezi světovými válkami
ČÍNA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Svět na přelomu 50. a 60. let 20. století
BOLŠEVISMUS Kateřina Vozáryová, 4.B.
Revoluce v Rusku 1917 Autor: Lenka Mulačová
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VY_32_INOVACE_06_Vývoj v Sovětském svazu
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy Zahradníková, Beránková, Rejzková ČZU HKS, 3.r.

Obsah Marxismus Komunismus Gulagy F. M. Dostojevskij Alexandr Solženicyn – Jeden den Ivana Denisoviče Konkrétní projevy represí v Kyrgyzstánu

Marxismus Filosofický a ideologický směr Politická praxe Ekonomický systém K. Marx, F. Engeles 40. léta 19. stol Přeměna vlastnických vztahů – třídní boj Beztřídní společnost Dělba práce, materiální výroba

Marxismus K. Marx (1818-1883) Zakladatel marxismu – vědecká teorie komunistického hnutí Materialistické pojetí dějin – ekonomických zákonitostí Inspiroval levicově zaměřené ideologie Leninismus • Vláda dělníků a rolníků • Stát „odumře“ (vznik beztřídní společnosti) Stalinismus • Diktátorská praxe • Jedna vládnoucí strana

Komunismus u nás únor 1948-1989 v Rusku od roku 1917 (říjnovou revolucí pod vedením Lenina) společné vlastnictví odmítání třídních rozdílů

Komunismus Charakteristika: Zestátnění ekonomiky Centrální řízení ekonomiky Všeobecná pracovní povinnost Sociální opatření Emancipační opatření Monopolizace politické moci komunistickou stranou Ideologická kontrola a indoktrinace Státní terorismus

Gulagy Základní info Главное управление исправительно-трудовых лагерей = Hlavní správa nápravně-pracovních táborů budovány za Lenina (1919) Nejčastěji političtí vězni ale i kriminálníci Ročně úmrtí 20 000 osob Oficiálně zrušeny 1960, ale stále existovaly Za Stalina vlcca 8 milionů lidí, 200 táborů

Gulagy na území sssr

Gulagy V SSSR cca 500 táborových komplexů (v nich desetitisíce táborů) U větších i menších měst V sibiřské pustině Funkce táborů Izolovat „třídní nepřátele“ Levná pracovní třída (stavba Bělomořsko-baltského kanálu, Transsibiřské magistrály) Po čase tichá likvidace

Životní podmínky v táborech Různorodé Důvody úmrtí: nemoci, umrznutí, hlad Práce až 16 hodin denně Minimum jídla Nesplnitelné normy Bez teplého oblečení Tábor obehnán ostnatým drátem Odvšivovací zařízení teplota -15°C ve dne

Alexandr Solženicyn (1918-2008) Kritizoval Stalina -> poslán do tábora V různých táborech 8 let, poté ve vyhnanství Nobelova cena za literaturu (nepřevzal) Dílo: Souostroví Gulag, Rakovina Jeden den Ivana Denisoviče (1962) Ivan Denisovič – upadl do německého zajetí, považován za špiona -> 10 let tábor Denní režim Večer přemítá nad uplynulým dnem

proti caru Mikulášovi I. – utopický socialismus Zápisky z mrtvého domu F. M. Dostojevskij tábor Omsk proti caru Mikulášovi I. – utopický socialismus Zápisky z mrtvého domu Ostatní vězni před celou sundávali čepice

Osobnosti spojené s gulagy Vladimir Iljič Lenin *22. 4. 1870 21. 1. 1924 Ruský a sovětský politik Bolševická strana 1917 – Říjnová revoluce v Rusku Otec převýchovných a pracovních táborů

Osobnosti spojené s gulagy Felix Edmundovič Dzeržinskij 1878-1953 Revolucionář Sovětský politik Spolupracovník Lenina Největší diktátor 20. Stol Rudý teror „vrah“ milionů sovětských občanů Muž z krve a oceli Pokračovatel Lenina Kolektivizace Likvidace nepřátel Čistky v armádě J. V. Stalin

Konkrétní projevy represí v kyrgyzstánu

Památník Ata-Bejit

Jednou z funkcí gulagů bylo: a) získat levnou pracovní sílu Otázky Jednou z funkcí gulagů bylo: a) získat levnou pracovní sílu b) oddělit politické odpůrce od jejich rodin c) naučit mladé tvrdé práci Pracovním táborem prošlojen za Stalina přibližně: a) 1 000 000 lidí b) 8 000 000 lidí c) 10 000 000 lidí Jak se jmenovalo dílo F.M. Dostojevského, které napsal jako svědectví o svém pobytu v Omském táboře? a) Zápisky z podzemí b) Zápisky z mrtvého domu c) Zápisky z mrtvého moře

otázky Co je typické pro marxismus? a) třídní boj b) lid vykonává státní moc c) objevuje se ve 20. století V jakých letech probíhaly politické čistky? a) 1936-1938 b) 1950-1952 c) 1986–1989

otázky Co je hlavním znakem komunismu? a)společné vlastnictví a odmítání třídních rozdílů b) souhlas s třídními rozdíly c) tržní systém ekonomiky

Děkujeme za pozornost!