Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu doháněcí
Advertisements

Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Slovní úlohy o pohybu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Hra – Riskuj – slovní úlohy o pohybu – 1.
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnice ve slovních úlohách II.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
POHYB.
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČAS.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování na 3. písemnou práci
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Ing. Jitka Michálková
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Opakování na 1. čtvrtletní práci
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Příklady – cvičení ) Ventilátor točící se rychlostí 20 otáček za sekundu začne rovnoměrně zpomalovat s tím, že za 10 s poklesne frekvence.
Název vzdělávacího materiálu Tělesa a jejich rychlosti
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Lineární funkce v praxi
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu.
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Slovní úlohy o pohybu 1 typ úloh – stejný směr
Slovní úlohy o pohybu.
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ Slovní úlohy II. Creation IP&RK

O B S A H: Dělení úloh o pohybu, opakování z fyziky Převody jednotek času 1. Varianta –Pohyb ze dvou míst proti sobě 2. Varianta –Pohyb z jednoho místa od sebe 3. Varianta –Pohyb z jednoho místa s časovým odstupem 4. Varianta –Pohyb ze dvou míst za sebou v jednom směru

1. Pohyb vozidel ze dvou míst (A, B) směrem proti sobě 1. Dělení úloh o pohybu 1. Pohyb vozidel ze dvou míst (A, B) směrem proti sobě 2. Pohyb dvou vozidel z jednoho místa (V) směrem pryč od sebe (během dané doby t)

1. Dělení úloh o pohybu 3. Pohyb vozidel z jednoho místa (A) v jednom směru s časovým odstupem 4. Pohyb vozidel ze dvou míst za sebou (A, B) v jednom směru

Malé opakování z fyziky  Základní /vedlejší jednotka: Veličina: Označení: Základní /vedlejší jednotka: dráha s m km rychlost v m/s km/h doba t s h A ještě základní převody jednotek: 1 km = 1000 m 1 h = 60 min = 3600 s 1km/h = 1000/3600 m/s = 0,27 m/s

Několik převodů jednotek času  1,5 h = 2,25 h = 0,3 h = 1,1 h = 2,75 h = 1,8 h = 0,6 h = 90 min 15 min = 30 min = 45 min = 10 min = 20 min = 40 min = 6 min = = 0,25 h = 0,5 h 135 min = 0,75 h 18 min 66 min 165 min 108 min 36 min = 0,1 h

Varianta 1: Pohyb ze dvou míst proti sobě Touto variantou se myslí úlohy, ve kterých pohybující se tělesa vycházejí, vyjíždějí, odlétají ze dvou různých míst a pohybují se proti sobě tak, aby se v jistém okamžiku a v jisté vzdálenosti od obou míst střetla. A B s = s1 + s2

s = s1 + s2 t1 = t2 = t 1. příklad: 24 = 4t + 12t t = 1,5 h s1 = 4 . t Ze dvou míst A a B vzdálených 24 km vyrazí současně proti sobě chodec rychlostí 4 km/h a cyklista rychlostí 12 km/h. Za kolik hodin od okamžiku, kdy vyrazili, a v jaké vzdálenosti od místa A se setkají? 1. příklad: v1=4 km/h t1 = t B A 24 km t1 = t2 = t s = s1 + s2 v2=12 km/h t2 = t 24 = 4t + 12t s2=v2.t t = 1,5 h s1=v1.t s2=12.t s1=4.t s1 = 4 . t s1 = 6 km Chodec a cyklista se setkají za 1,5 hodiny, ve vzdálenosti 6 kilometrů od místa A.

2. příklad: A B s1=v1.t 250 = 85t + 65t s2=v2.t s1=85.t s2=65.t Vzdálenost z Prahy do Olomouce je přibližně 250 km. V 5:40 hodin vyjel z Prahy do Olomouce rychlík rychlostí 85 km/h. Ve stejném okamžiku mu vyjel naproti z Olomouce osobní vlak rychlostí 65 km/h. Kdy se vlaky setkají? 2. příklad: 250 km A B v1=85 km/h v2=65 km/h t s1=v1.t s2=v2.t 250 = 85t + 65t s1=85.t s2=65.t 250 = 150t 250 : 150 = t t = 5/3 h = 1 h 40 min Vlaky se setkají za 1 hodinu a 40 minut, tzn. v 7:20 hodin.

4. příklad: Obrázek Výsledek Letadla se střetnou za 20 minut. Dvě letadla startující současně z letišť A a B letí navzájem proti sobě. Vzdálenost letišť je 220 km a průměrná rychlost letadla letícího z letiště A je 300 km/h, letadla letícího z letiště B je 360 km/h. Vypočítej, za jak dlouho se letadla střetnou. 4. příklad: Obrázek Výsledek 220 = 300t + 360t 220 = 660t 220 : 660 = t t = 1/3 h = 20 min Letadla se střetnou za 20 minut.

Pohyb ze dvou míst proti sobě s časovým odstupem Touto variantou se myslí úlohy, ve kterých pohybující se tělesa vycházejí, vyjíždějí, odlétají ze dvou různých míst a pohybují se proti sobě tak, aby se v jistém okamžiku a v jisté vzdálenosti od obou míst střetla. Jedno těleso se ale začíná pohybovat s časovým odstupem A B s = s1 + s2

 3. příklad:  8:00 h + 2 h = 10:00 h s = s1 + s2 s1 = v1 . t1 Místa A, B jsou od sebe vzdálena 240 km. Z místa A vyjelo nákladní auto v 8:00 h rychlostí 60 km/h. Z místa B vyjelo opačným směrem osobní auto v 8:30 h rychlostí 80 km/h. V kolik hodin a jak daleko od místa A se auta setkají? 3. příklad: t2 = t1 – 0,5  s = s1 + s2 s1 = v1 . t1 s1 = 60 . t1 s2 = v2 . t2 s2 = 80 . (t1- 0,5) 240 = 60t1+ 80.(t1- 0,5) 240 = 140t1 – 40 280 = 140t1 2 h = t1 s1 = 60 . 2 s1 = 120 km  8:00 h + 2 h = 10:00 h Auta se setkají v 10:00 h a ve vzdálenosti 120 km od místa A.

Varianta 2: Pohyb z jednoho místa V směrem pryč od sebe (během doby t) Touto variantou se myslí úlohy, ve kterých pohybující se tělesa vycházejí, vyjíždějí, odlétají z jednoho stejného místa a pohybují se od sebe po stejnou dobu. A B s = s1 + s2 t1 = t2 = t

Dva kamarádi se před kinem rozcházejí opačnými směry Dva kamarádi se před kinem rozcházejí opačnými směry. Petr jde rychlostí 4,8 km/h, Pavel spěchá, a tak jde rychlostí 6 km/h. Jak daleko budou od sebe vzdáleni za 5 minut? 5. příklad: s = s1 + s2 t1= t2= 5 min t1= t2= 5 min =5/60 h = 1/12 h s1 = v1 . t1 s1 = 4,8 . 1/12 s1 = 0,4 km s2 = v2 . t2 s2 = 6 . 1/12 s2 = 0,5 km s = 0,4 + 0,5 s = 0,9 km = 900 m Adam a Karel budou za pět minut od sebe vzdáleni 900 metrů.

s1 = s2 Varianta 3: Pohyb vozidel z jednoho místa v jednom směru s časovým odstupem s1 = s2 t2 = t1 - ???

 6. příklad: t2 = t1 – 1,5 s1 = v1 . t1 s1 = 60 . t1 Z Chrudimi vyjelo v 11:00 h nákladní auto průměrnou rychlostí 60 km/h. Ve 12:30 h za ním vyjelo osobní auto rychlostí 80 km/h. V kolik hodin a v jaké vzdálenosti od Chrudimi dostihne osobní auto nákladní? 6. příklad: s1 = s2 t2 = t1 – 1,5 s1 = v1 . t1 s1 = 60 . t1 s2 = v2 . t2 s2 = 80 . (t1- 1,5) s1 = 60 . 6 s1 = 360 km 60t1 = 80.(t1- 1,5) t1 = 6 h  11:00 + 6 = 17:00 h Osobní auto dostihne nákladní vůz v 17.00 h a ve vzdálenosti 360 km od Chrudimi.

7. příklad: Obrázek Výsledek Z Bratislavy vyjel v 9 h motocyklista rychlostí 54 km/h. V 9 h 20 min vyjelo za ním auto rychlostí 66 km/h. Kdy dohoní auto motocykl a kolik kilometrů přitom ujede? 7. příklad: Obrázek Výsledek Doba setkání: 9 h 20 min + 1 h 30 min =10 h 50 min Dráha auta: 99 km

8. příklad: Obrázek Výsledek Chodec jde rychlostí 2 m/s. Za 1 h 10 min vyjel za ním cyklista průměrnou rychlostí 24 km/h. Za kolik minut dojede cyklista chodce a kolik kilometrů přitom ujede? 8. příklad: Obrázek Výsledek Doba setkání: za 30 min Dráha cyklisty: 12 km

s = s1 – s2 Varianta 4: Pohyb vozidel ze dvou míst za sebou (A, B) v jednom směru s = s1 – s2 t1 = t2

Pes dohoní zajíce za 12 sekund. Při honu uvidí honící pes ve křoví 20 metrů před sebou zajíce. Zajíc začne utíkat a pes ho ve stejnou chvíli začne pronásledovat. Zajíc běží rychlostí 39 km/h a pes 45 km/h. Za jak dlouho dohoní pes zajíce? 9. příklad: s = s1 – s2 t1= t2 s1 = v1 . t1 s1 = 45 . t1 s2 = v2 . t2 s2 = 39 . t1 s = 20 m = 0,02 km 0,02 = 45t1- 39t1 t1= 0,02/6 h = 0,02/6 . 3600 s = 12 s Pes dohoní zajíce za 12 sekund.

Slovní úlohy o pohybu K O N E C: