Výsledky dotazníkového šetření Spokojenost rodičů se školstvím v ORP Český Brod
Základní informace k šetření Období průzkumu: 16. 1. – 9. 2. 2017 Cíl: zmapovat názory rodičů dětí z MŠ a ZŠ na Českobrodsku Respondenti: 103 – MŠ, 200 - ZŠ, tj. 12 % dětí z MŠ a ZŠ, převážně matky (cca 3/4) Využití výsledků: podklad pro plán rozvoje školství v našem regionu Kompletní výsledky: www.cesbrod.cz, www.skoly-orp-cb.eu
Účast na dotazníkovém šetření (MŠ a ZŠ) Škola Počet respondentů Podíl na celkovém výsledku dotazování Počet dětí Účast na dotazování MŠ Břežany 15 14,56% 56 26,79% MŠ ČB Sokolská 2 1,94% 138 1,45% MŠ ČB Kollárova 8 7,77% 112 7,14% MŠ ČB Liblice 5 4,85% 44 11,36% MŠ Doubravka 4 3,88% 45 8,89% MŠ Hradešín 16 15,53% 40 40,00% MŠ Chrášťany 13 12,62% 28 46,43% MŠ Klučov 1 0,97% 39 2,56% MŠ Kounice 29 28,16% 82 35,37% MŠ Poříčany 79 1,27% MŠ Přišimasy 35 2,86% MŠ Tismice 50 4,00% MŠ Tuchoraz 0,00% MŠ Tuklaty 6 5,83% 12,00% MŠ Vitice 103 100% 876 12% Škola Počet respondentů Podíl na celkovém výsledku dotazování Počet žáků Účast na dotazování ZŠ Bylany 3 1,50% 44 6,82% ZŠ Tyršova 38 19,00% 537 7,08% ZŠ Žitomířská 53 26,50% 561 9,45% ZŠ Kounice 24 12,00% 224 10,71% ZŠ Tuklaty 71 33,80% ZŠ Poříčany 25 12,50% 260 9,62% ZŠ Přistoupim 8 4,00% 40 20,00% ZŠ Vitice 0,00% 21 ZŠ speciální 10,50% 59 35,59% neuvedeno 4 2,00% x 200 100,00% 1817 11,01%
Tematické oblasti dotazníku materiálně technické zázemí školy klima školy kvalita vzdělávacího procesu školní stravování školní družina a mimoškolní aktivity spolupráce a komunikace se školou využití dalších služeb (PPP Český Brod, logopedie…)
Celkové závěry šetření Nejvyšší míra spokojenosti: důvěra dítěte v osobu třídního učitele zakotvenost dítěte v třídním kolektivu materiálně technické zázemí MŠ užitečnost vzdělávacího procesu v MŠ (rozvoj potenciálu, příprava na další stupeň vzdělávání a do života) dostupnost školní jídelny MŠ komunikace se školní jídelnou
Celkové závěry šetření Nižší míra spokojenosti: stav hygienických zařízení (ZŠ), dostupnost a vybavení tělocvičen (MŠ i ZŠ), využívání venkovních učeben a zahrad (především ZŠ) počet dětí ve třídě (ZŠ – 30% nespokojenost; MŠ – 81% spokojenost) kapacita školní jídelny (ZŠ) nabídka zájmových kroužků a příměstských táborů (neexistují střediska volného času) používání moderních forem komunikace školou
Materiálně technické zázemí školy (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – materiálně technické zázemí školy roztříštěnost českobrodských škol do několika budov nedostatečná kapacita (kontejner jako dočasné řešení, malé šatny, třídy jako družina…) nedostatek odborných učeben, tělocvičen zastaralé vybavení nedostatečné používání bezpečnostních systémů
Klima školy (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – klima školy rodiči je vnímáno pozitivně šikana se prakticky nevyskytuje (spíše ZŠ na 2. stupni) připomínky k počtu dětí (MŠ i ZŠ) v některých MŠ by uvítali více učitelek a osobnější přístup k rodičům/dětem požadavek na organizaci semináře pro rodiče na téma předcházení šikaně
Kvalita vzdělávacího procesu (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – kvalita vzdělávacího procesu rodiči dětí v MŠ je vnímána velice kladně požadavek na výuku AJ v MŠ + v ZŠ již od 2. ročníku akcentace práce s předškoláky a s dětmi se specifickými poruchami učení požadavky na větší provázanost učiva, rozšíření výuky jazyků důraz na rozvoj logického a technického myšlení, praktické využívání získaných poznatků více prožitkových metod učení vést děti k diskuzi, ke správné komunikaci (umět projevit svůj názor)
Školní stravování (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – školní stravování připomínky ke skladbě jídelníčku (více ovoce a zeleniny, méně experimentování s luštěninami, málo srozumitelné názvy …) dostupnost jídelníčku na internetu možnost odhlašování obědů ráno a on-line odhlašování velká frekvence strávníků (jídelna v Českém Brodě)
Školní družina a mimoškolní aktivity (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – školní družina a mimoškolní aktivity mimoškolní aktivity v MŠ – více výletů, školka v přírodě pro předškoláky nedostatečná nabídka zájmových kroužků (sportovní kroužky pro dívky, technicky zaměřené kroužky, hudební a dramatické kroužky) + návaznost dopravy pro děti z okolních obcí nedostatečná nabídka příměstských táborů + vysoká cena provozní doba družiny alespoň do 17 hod.
Spolupráce a komunikace se školou (MŠ a ZŠ)
Komentáře rodičů – spolupráce a komunikace se školou nedostatečné využívání moderních forem komunikace (požadavek na e-mailovou komunikaci…) neexistence webových stránek (MŠ Břežany), resp. požadavek na jejich aktualizaci (ostatní MŠ/ZŠ) požadavek na elektronické žákovské knížky
Zájem rodičů o formy spolupráce se školou pomoc při pořádání akcí poskytnutí drobných služeb sponzorský dar zprostředkování exkurze obnova vybavení
Komentáře rodičů – využití dalších služeb velká část rodičů nedokázala posoudit otázky z této oblasti využívají především logopedické služby zmiňován rozdíl v úrovni poskytovaných logopedických služeb (logopedie hrazená ze zdravotního pojištění vs. soukromá) požadavek na besedy rodičů předškoláků s pracovníky PPP (školní zralost) požadavek na navýšení úvazků v PPP a zkrácení čekacích lhůt