Didaktické testy z biochemie 5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Transkripce (první krok genové exprese: Od DNA k RNA)
Advertisements

Transkripce (první krok genové exprese)
Transkripce (první krok genové exprese)
Replikace DNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Transkripce a translace
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Didaktické testy z biochemie 6
Didaktické testy z biochemie 4 Replikace Milada Roštejnská Helena Klímová.
Milada Teplá, Helena Klímová
Didaktické testy z biochemie 5 Transkripce Milada Roštejnská Helena Klímová.
Transkripce a translace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_06C_15_Metabolismus.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetický kód – transkripce
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Translace Proteosyntéza.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
RT – PCR: návrh primerů.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Didaktické testy z biochemie 3
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Úvod do studia biologie
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Různé podmínky života na Zemi
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Sekvencování DNA.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_06_Živočišná buňka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
Kvíz VZDUCH.
Struktura genomu a jeho interakce s prostředím
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Školení zaměstnanců Sem zadejte téma..
Neživá příroda - vzduch
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
NUKLEOVÉ KYSELINY ZÁKLAD ŽIVOTA Sestavila: Jana Svobodová.
Transkript prezentace:

Didaktické testy z biochemie 5 Transkripce Milada Roštejnská Helena Klímová

1. Co je výsledkem procesu TRANSKRIPCE: [Max. 1 bod] 2. V které části eukaryotní buňky probíhá proces Transkripce? [Max. 1 bod] Obr. 1. Eukaryotní buňka

3. Přiřaďte správně pojmy ve sloupci I k odpovídajícímu popisu uvedeném ve sloupci II: [Max. 5 bodů] I II A) Transkript 1) Nekódující sekvence DNA B) Exon 2) Enzym katalyzující vznik vazby mezi jednotlivými ribonukleotidy C) RNA-polymerasa 3) Kódující sekvence DNA 4) Řetězec RNA vznikající transkripcí D) Intron E) Uracil 5) Heterocyklická dusíkatá báze

4b. Vysvětlete tento fakt. 4a. V jakém směru je RNA syntetizována, tzn. na kterém konci je RNA prodlužována? [Max. 2 body] 4b. Vysvětlete tento fakt. [Max. 2 body]

5b. Mezi kterými dvěma skupinami tato vazba vzniká? 5a. Jak se nazývá vazba vznikající mezi jednotlivými ribonukleotidy během procesu transkripce? [Max. 1 bod] A) N-glykosidová vazba B) O-glykosidová C) Fosfodiesterová vazba D) Peptidová vazba 5b. Mezi kterými dvěma skupinami tato vazba vzniká? [Max. 2 body]

6. Z jakých složek je tvořen ribonukleotid? [Max. 3 body]

7. Na základě komplementarity bází vytvořte vznikající řetězec transkriptu dle templátové DNA: [Max. 2 body] A T G C DNA 3' 5' ? mRNA 3' 5'

Ve směru 5' → 3', narůstá na 3'-konci RNA; Číslo otázky Řešení Počet bodů 1 Transkripce je proces, při kterém dochází k přepsání části nukleotidové sekvence DNA – genu – do nukleotidové sekvence RNA. 2 Buněčné jádro 3 1D, 2C, 3B, 4A, 5E 5 4 Ve směru 5' → 3', narůstá na 3'-konci RNA; Riboukleotidy vstupují do reakce jako energeticky bohaté ribonukleosidtrifosfáty a dodávají energii polymerizační reakci, tato energie je dostatečná pro kondenzační reakci, při které se váže ribonukleotidový monomer (AMP, UMP, GMP a CMP) do nově syntetizovaného řetězce na 3'-konec za současného uvolnění difosfátu. 2+2 C) mezi 3'-OH skupinou řetězce RNA a 5'-fosfátovou skupinou přidávaného ribonukleotidu 1+2 6 D-Ribosa, dusíkatá heterocyklická báze (A, G, C nebo U), zbytek kyseliny fosforečné 7 UGUCAACAGUUCCGGACU celkem 19