Římské divadlo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské divadlo.
Advertisements

Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad zajišťování venkovních a štítových zdí.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Feudální spoleČnost (středověk) Období 500 – 1400 n. l.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
latinsky psaná dramatika commedia erudita tragédie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Starověká literatura. Římská literatura
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7-35_Řecké hry a slavnosti Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
I. Prostorový kontext, A) Athény
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Přídavná jména přivlastňovací
D I V A D L O.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
PEXESO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Děti odsouzených rodičů
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychologie test.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Kultura ve starověkém Řecku
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
INVESTICE.
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

Římské divadlo

Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem-zábavou To ovšem existuje i v klasické době – Xenofóntova Hostina V ničem nebyli Římané Řekům bližší než v v dramatu, v ničem vzdálenější než v divadle Nepoměřujme římské divadlo řeckým!

Vznik římského divadla Livius Andronicus - řecký otrok Překlad Odyssei do latiny 240 – překlad komedie a tragédie – počátek římského divadla Gnaeus Naevius – „pořímštil“ řecké drama Flyacká komedie Fescennijské verše

Divadlo v římské republice (509 – 27 př. Kr.) Divadelní představení pevnou součástí lidových slavností Organizováno státními úředníky Panem et circenses Ludi Romani Ludi Plebei

Divadlo v římském císařství (27 př. Kr. – 476 po Kr. Považováno za dobu úpadku Kvantitativně však nepochybný rozkvět Známe hlavně z pamfletů křesťanských autorů Síť divadel po celé říši Vznik soukromých divadel

Jiné zábavy Závody vozů Gladiátorské zápasy Venationes (zápasy dravých zvířat) Naumachiae (námořní bitvy) Teatralizace všednícho života Divadlo má silnou konkurenci - Terentiova Tchyně

Architektura Dlouho dřevěné provizorní stavby, budované jen pro slavnosti – některá však navýsost exkluzivní V letech 55 – 11 př. Kr. tři stálá kamenná divadla (první Pompeiovo)

Architektura 2 Budovaná na rovině Chodby pod hledištěm Zastřešené vchody Bohatá scaenae frons Orchéstra půlkruhová, od scény oddělená Sociálně diferencované hlediště

Herci Herecké skupiny Většina římských her pro 5-6 herců Dominus gregis – herecký mananžer, šéfproducent – kupuje od autora hru, platí herce, hudebníky i výpravu Postavení herců i autorů oproti Řecku značně nižší

Žánry římského divadla

Atellana Krátká fraška jako dohra – nahrazuje satyrské drama Nejprve provozována amatéry Nazvaná podle kampanského městečka Atelly Žádná se nám nezachovala Zřejmě měla dosti blízko k palliatě – podobné komické typy

Mimus Jakýsi univerzální multižánrový typ kočovného improvizovaného divadla Obsahuje zpěv, tanec, recitaci Hrály jej i ženy Hrán i jen 2 herci – malé komické scénky Děje mimu zachovány jen minimálně

Komedie Dominantní římský žánr Palliata – komedie „přeložená“ z řečtiny Togata – původní komedie, zřejmě dosti realistická, obrazy z všedního života

Titus Maccius Plautus Zchudlý podnikatel, který znovu zbohatl divadlem Populární, často napodobovaný, i po smrti hojně reprízovaný Vychází z Menandra, ale je mnohem drastičtější, bulvárnější, méně uměřený

Neváhá zařazovat osvědčené gagy a komické scény, které příliš nesouvisí s dějem Zamilovaný pán a jeho otrok Výrazný podíl hudby Lišák Pseudolus Aulularia (Komedie o hrnci) Mostellaria (Komedie o strašidle)

Publius Terentius Afer Původně otrok, poté vážený občan Považován za Menandrova následovníka Umírněné komedie Jeho postavy psychologičtější a idealizovanější, zdůrazňuje jejich sympatické rysy Nejde mu primárně o komický efekt

Publius Terentius Afer Jemná a uhlazená mluva jeho postav – ve středověku příklad dobré latiny Při adaptaci mísí motivy různých komedií Dívka z Andru Bratři Kleštěnec Formio

Tragédie V Římě nemá tragédie takovou popularitu jako v Řecku Vychází většinou z řeckých vzorů Trójská válka – Aeneus Fabula crepidata – mytologická tragédie Fabula praetexta – historická tragédie

Luccius Annaeus Seneca Stoický filosof, Neronův „poradce“, poté donucen spáchat sebevraždu Jeho tragédie jsou heremetickými studiemi zničující lidské vášně Postrádají vývoj a gradaci Dlouhé rétorické monology Silně zhuštěné dialogy

Lucius Annaeus Seneca 2 Postavy, které posedlost jedinou vášní žene do záhuby Trójanky Faidra Thyestes Zuřící Herkules

Medea Medea, která už četla Euripída Menší počet postav Soustředěnější děj Gradace hrůz – postupné vraždění dětí

Senecův vliv na renesanční divadlo Pětiaktová forma Kruté, násilné scény Moralistní demonstrace lidské zkaženosti Záliba v magii, smrti a průniku lidského a nelidského Psychologická celistvost postav

Pantomimus Ztvárnění mytologických témat jedním (většinou) tanečníkem s maskou Hraje většinou více postav Doprovázen hudebníky a recitátory Může se však změnit i ve velevýpravnou taneční podívanou

Literatura Stehlíková, Eva: Řecké divadlo klasické doby. KLP 1991. Stehlíková, Eva: Římské divadlo. KLP 1993 Stehlíková, Eva: Divadlo za časů Nerona a Seneky. Divadelní ústav 2005 Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Univerzita Karlova 2005.

Literatura 2 Aristotelés: Poetika. Praha 1993 Groh, František: Řecké divadlo. Praha 1933. Thomson, George: Aischylos a Athény. Praha 1952 Kocur, Miroslaw: We wladzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie. Krakov 2006