Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt KIC pro nakládání s odpady
Advertisements

Solární systémy pro aktivní topení
Letiště Václava Havla Praha
Michal Broža, iCentrum OSN v Praze,
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Vedoucí projektu Ing. Eva Žurmanová Ing. Petra Skolilová
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Systémy pro pojíždění letadel bez použití hlavních motorů Daniel Stejskal Vedoucí práce – Ing. Jan Váňa.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Brand Energie CZT Brandýs nad Labem.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Prosper Golf Resort Čeladná | Hodnocení energetické účinnosti procesů pomocí faktoru primární energie Ing. Ivan Beneš, Ing. Daniel Bubenko, Ing.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Bilance emisí - uhlíková́ stopa města Mirek Lupač Viktor Třebický.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Obchodování skleníkovými plyny a ekologizace daňové soustavy Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Projekty vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů podporované Českou energetickou agenturou Andrea Kulhavá ČEA Seminář „Zákon o podpoře výroby energie.
Dopravní síť České Republiky
Název projektu: Vyrovnání handicapu žáků GVN J. Hradec při studiu přírodovědných disciplín praxí Žákovská prezentace z přírodovědných exkurzí Registrační.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Biologie Milan Štajgr Vyu č ující: Mgr. Ludvík Kašpar Ro č ník: 2L (Technické lyceum) Školní rok: 2014/2015 Škola: VOŠ a SPŠE, Bo ž et ě chova 3, Olomouc.
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Ing. Tomáš Baloch ZEVO Praha Malešice
Tomáš Křížek Setkání primátorů a starostů měst a obcí České republiky.
Program Zelená úsporám KBI/OZP Nikola Bílá. Kjótský protokol a emisní kredity  Kjótský protokol nás zavázal snížit v ročním průměru za období 2008 –
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
1 Teplo a bydlení v České republice Pavel Kaufmann.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Magistrát města Zlína. INFORMACE O MĚSTĚ Počet obyvatel Poloha210 – 300 m. n m. Rozloha119 km 2.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
ZEVO SAKO Brno, a.s. jako součást imisního prostředí
Ing. Jan Kašík Konzultant NDCON s.r.o. Implementační plán projektu D- air Dopravní fórum Severozápad, Letiště Václava Havla Praha
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ČEZ Energetické služby, s.r.o.. 2 Proč s námi spolupracovat?  pomáháme Vám snižovat energetickou náročnost Vašeho provozu  Vy se soustředíte se na Vaši.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Centrum energeticky efektivních budov.  Díky nejnovějším trendům ohledně snižování energetické spotřeby budov, ať již z legislativních důvodů, ekonomických.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
G7, a.s. Litvínov Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
1 Praha 11 a fondy Evropské unie KC Zahrada, Praha 17. května 2011 Úřad městské části Praha 11, Ocelíkova 672/1, Praha 415 This project is implemented.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Vitana uhlíková stopa a její praktické využití
Letiště václava havla praha
Význam projektu ChemMultimodal pro Ústecký kraj
Význam projektu ChemMultimodal pro Ústecký kraj
Operační program životní prostředí
Vývoj CNG v České republice
Environmentální Profil
Vize, mise, cíle Vize Mise Cíle
Offsety a kompenzace CO2. Možnost pro firmy i jednotlivce
Transkript prezentace:

Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation 31.05.2017 Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation

Obsah Základní informace – Letiště Praha, a.s. Airport Carbon Accreditation ACA na letišti Praha/Ruzyně

Letiště Praha, a. s.

Základní údaje provozovatel největšího mezinárodního civilního letiště v České republice - Letiště Václava Havla Praha současná rozloha 1 000 ha dvě zpevněné vzletové a přistávací dráhy s délkou 3 715 a 3 250 metrů tři terminály pro odbavení cestujících a dva terminály pro odbavení nákladů

Letecký provoz

Airport Carbon Accreditation

Airport Carbon Accreditation Podpořit provozovatele letišť v jejich snahách snižovat emise skleníkových plynů Úroveň 1 Mapování emisí Uhlíková stopa Snižování emisí CO2 z provozu letiště Úroveň 2 Snižování emisí Založeno 2009 Mezinárodní sdružení letišť ACI - EUROPE Úroveň 3 Optimalizace Spolupráce s partnery NULOVÁ UHLÍKOVÁ STOPA Úroveň 3+ Neutralita Offset 7

Základní principy ACA vychází ze zásad normy ISO 14064 – Skleníkové plyny a GHG protokolů letiště si může zvolit, do které úrovně vstoupí verifikace uhlíkové stopy nezávislým verifikátorem posouzení administrátorem programu každoroční proces

Letiště ve světě

Letiště v Evropě

Letiště Praha – ACA

Historický vývoj 2012 2010 2016 ověření verifikátorem vstup LP do programu ACA – 1.úroveň zmapování a výpočet uhlíkové stopy ověření verifikátorem 2012 postup do 2.úrovně aktivní energetický management vytipovány úsporné projekty stanovení cíle 2017 2016 dosažení 3.úrovně výpočet uhlíkové stopy z nepřímých zdrojů a zahrnutí do uhlíkové stopy LP zapojení partnerů LP (CDM,WheelTug,D-Air)

Vývoj množství emisí CO2/rok

Podíl jednotlivých zdrojů 2016

Scope 3 – nepřímé emise Roční emissions (te CO2) 2015 Zdroj Hodnoty Emise z letadel - LTO cyklus 56,2% Individuální doprava - auto, moto 24,0% Prodaná energie – nájemci 8,9% Letadla APU (< 200.000 MTOW) 3,6% Taxi 2,2% Prodaná nafta 1,7% Veřejná doprava - PRG - City centre 1,5% Veřejná doprava - PRG - okolí 0,6% Komunální odpad 0,5%

Letiště Praha, a.s. se zavázalo do roku 2017 snížit svoji uhlíkovou stopu o 9% oproti roku 2009.

Úsporné projekty Projekt Roční úspory energií Úspory emisí [t CO2] % uhlíkové stopy k roku 2009 Vybavení vozů GPS 200 000 l PHM 538 1,0 Útlumový noční provoz VZT jednotek ve vybraných prostorech terminálů T1 a T2 1 480 MWh (elektrické energie) 770 1,42 5 576 GJ (tepla) 306 0,57 Noční útlum osvětlení v prstu D 147 MWh 76 0,14 Demontáž 8 travelátorů - prsty A, B 360 MWh (elektrické energie) 185 0,34 Výměna absorpčních chladících jednotek 1,2 mil. m3 (zemního plynu) x nárůst spotřeby el. energie 1 220 MWh 1 498 2,78 Využití odpadního tepla v ČOV + ČKV Sever 10 MWh 5 0,01 Pokles teplotního spádu horkovodu 68 826 m3 (zemního plynu) 120 0,22 Výměna překážkových návěstidel 74 MWh (elektrické energie) 38 0,07 Úsporné projekty – osvětlení (Welcome center, T1… ) 1 479 MWh (elektrické energie) 762 1,39 Demontáž 2 travelátorů – prst C 95 MWh (elektrické energie) 49 0,09 Výměna kotlů ve výtopně sever - 2016 289 000 m3 (zemního plynu) 501 0,93 CELKEM   4 843 8,96%

Spolupráce s partnery Implementace postupů CDM (sdílení informací při odbavení letadla – úspora energie, paliva, času) WheelTug – elektrický pohonný systém využívající elektrické motory, integrované do příďových kol letadla, která zajistí plnou pohyblivost na zemi bez použití hlavních motorů letadla či tahačů. D-Air – spolupráce municipalit, regionů a provozovatelů letišť na snížení emisí CO2 v okolí letišť (pozemní operace a doprava na LP)

Výhled

Následující kroky stanovit nový cíl dle podmínek ACA pokračovat v programech na snižování uhlíkové stopy využití obnovitelných zdrojů energie elektrický/CNG pohon vozidel, cobus, infrastruktura pro green GSE, apod. zapojit více partnery letiště (doprava, green GSE)

Děkuji za pozornost Petr Knápek Letiště Praha, a. s. K Letišti 6/1019 Tel.: +420 220 112 052 petr.knapek@prg.aero