Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Geometrická podstata map
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Školní atlas světa ☺ fyzické a obecně zeměpisné mapy
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Mapa.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kartografie.
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
MAPY (uč. PaLZ 14-15) 1.
Kartografická generalizace
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Kartografie a topografie
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Prezentace na téma - Obsah map
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Člověk a příroda Zeměpis Praktický zeměpis Nakresli topografickou značku 4 VY_32_INOVACE_11 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
MAPY.
MAPY (uč.14-15).
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Bc. Ivana Řezníková ČVUT Fakulta stavební Praha 6 Thákurova 7
Jak mapa vzniká v minulosti – ručním zakreslováním
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Člověk a příroda Zeměpis Praktický zeměpis Měřítko mapy 4 VY_32_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Výškopis, polohopis, popis VY_32_INOVACE_16 Sada 4
Sídla Zeměpis 9. ročník Autor: Eva Trávníčková
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Mapování a kartografie
DRUHY MAP.
Člověk a příroda Zeměpis Praktický zeměpis Měřítka map VY_32_INOVACE_01 Sada 6 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Kartografie Láďa Mráz.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Kartografie – tematické mapy, kartografické vyjadřovací metody
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_02_TVORBA MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_03_OBSAH MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 10 TEMA: Mapy – zobrazení povrchu Země.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_Z6-002 Předmět ZEMĚPIS 6.ROČNÍK.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
VY_32_INOVACE_ Tropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_04_07_mapy.
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
Jak mapa vzniká v minulosti – ručním zakreslováním
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Geografická kartografie
Geografická kartografie
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Opakování - mapy Vyber z uvedených slov 3 a vytvoř z nich definici
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_32_INOVACE_11.01.06 Mapy I. Autor Mgr. Renáta Hořejšková Tematická oblast Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. Datum tvorby srpen 2013  Anotace Teoretické osvojení si znalostí o mapách, praktické procvičování s mapou, atlasem, učebnicí. Metodický pokyn PowerPoint prezentace, výukový materiál

Zmenšený, zjednodušený model Země Mapy

Dělení podle měřítka 1. Mapy velkého měřítka – do 1:200 000 (1 cm na mapě = 2 km ve skutečnosti) 2. Mapy středního měřítka – 1: 200 000 až 1 : 1 000 000 (1 cm = 10 km) 3. Mapy malého měřítka – nad 1 : 1 000 000

Dělení podle obsahu 1. Geografické mapy – s topografickým obsahem (reliéf, vodstvo, rostlinný a půdní kryt, sídla, komunikace, hranice 2. Tematické mapy – geologické, hospodářské, politické, dějepisné,…

Tvorba map = generalizace = zjednodušení zákresu reality do mapy Pomocí mapových značek – vysvětlivky v legendě Značky : bodové, čárové, plošné

Práce s mapou Uveďte příklady značek na mapě: - body - čáry - plochy - topografické značky

Obsah mapy 1. Výškopis 2. Polohopis 3. Popis mapy

1. Výškopis Zobrazuje reliéf Výškové body : kóty Vrstevnice Barevné rozlišení Stínování svahů Nejlepší znázornění – trojrozměrné mapy

2. Polohopis (1) Vodní toky Rostlinný a půdní kryt Sídla –půdorys, kroužky Komunikace a hranice Značky podle tématu (Vyhledejte na konkrétní mapě)

2. Polohopis (2) Učebnice str. 15, popište tyto příklady: Diagramy Kartodiagramy Stuhová metoda Anamorfóza Kartogram Tečková metoda Dasymetrická metoda

3. Popis mapy Pojmenování objektů na mapě Dělení názvů : 1. Choronyma (Evropa) 2. Místní jména (Hořice) 3. Pomístní jména (Doubravka) Jiné dělení: 1. Domácí : Praha 2. Cizí : Wien 3. Vžitá : Vídeň Choronyma : názvy a jména velkých přírodních i umělých a administrativních celků

Tvorba map Do poloviny 20. století – pouze pozemní mapování Současnost – letecké snímky, družicové snímky - digitalizace map pomocí počítačů Počítačová verze map: zeměpisná, fotomapa, turistická

Historie Nejstarší mapy našeho území – 16. století Čechy – M. Klaudyán (1 : 600 000) Slezsko – M. Helwig (1 : 600 000) Morava – P. Fabricius (1 : 300 000) V období Rakousko-Uherska – zmapování našeho území do katastrálních map (1 : 2880 tj. 1 čtverečný palec = 1 jitro plochy) a vojenské mapy

Druhy map Globus Atlas Automapa Turistická mapa Katastrální mapa Mapy pro orientační běh Plán města

Zdroje Příroda a lidé Země, Učebnice zeměpisu pro střední školy, Nakladatelství ČESKÉ GEOGRAFICKÉ SPOLEČNOSTI s.r.o. Praha 2004, Školní atlas dnešního světa, Nakladatelství TERRA s.r.o. a TERRA-KLUB, o.p.s., 2011, www.wikipedie.cz.