konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách Děti s poruchami chování – možnosti intervence etopedických zařízení a středisek SVP Mgr. Radek Vovsík konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách
Systém péče o děti s ústavní a ochrannou výchovou Historie
Historie od roku 1981 Vyhláška 64/1981 (zrušena až Zákonem 109/2002) Velmi tvrdé podmínky pro děti a mládež Transformace tehdejších dětských výchovných ústavů a VÚ pro mládež po roce 1989 byla velmi pozvolná
Devadesátá léta Probíhá humanizace a demokratizace naší společnosti obecně (Úmluva o právech dítěte – 1989, Listina základních práv a svobod – 1991) Humanizují se i etopedická zařízení – pomalu, velká setrvačnost Akcent společnosti na práva dítěte do jisté míry paralyzuje činnost pedagogů v etopedických zařízeních Probíhá tvorba zákona o ústavní a ochranné výchově
Zákon 109/2002 o ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči Vznik zákona odborníky vítán. Ukotvení systému. Definována i zařízení pro preventivně výchovnou péči (SVP) Zákon poplatný tehdejším humanizačním a demokratizačním tendencím Postupně doplněn vyhláškou, záhy se hovoří o novelizaci
Zákon 109/2002 - novelizace V následujících letech vysoký počet vražd spáchaných dětmi mladšími 15ti let Převrací se veřejné mínění Od roku 2004 celá řada novel zákona Postupně vyvažován, vraceny širší pravomoce pedagogům v etopedických zařízeních
Současnost Nový občanský zákoník od 1. 1. 2014 výrazným způsobem mění systém v síti etopedických zařízeních (potlačení funkcí diagnostických ústavů, větší autonomie jednotlivých zařízení, menší flexibilita systému přenesením velké části rozhodovacích procesů do působnosti soudů)
Červenec 2015 schválen vládou Akční plán inkluzivního vzdělávání pro roky 2016 – 2018 (omezení ústavní výchovy, zkrácení doby pobytu v zařízeních ÚV, důraz na prevenci – rozvoj ambulantních a stacionárních SVP)
- rok 2016 ústup od masivní podpory preventivních zařízení (SVP) ze strany MŠMT, zpomalení jejich rozvoje - počty dětí v etopedických zařízení se nesnižují, spíše naopak 2016 – 2017 většina zařízení zcela naplněna, OSPODy nemají kam umisťovat děti s poruchami chování
V současné době snaha sjednotit zejména ústavní výchovu pod jeden resort (MPSV) Návrh na vládu má být zpracován do léta 2017 Dle posledních informací by etopedická zařízení měla zůstat v rezortu MŠMT (speciální školy)
Systém péče o děti a mládež s nařízenou ústavní či ochrannou výchovou a pro děti s potřebou preventivně výchovné péče Dětské domovy Dětské domovy se školou Výchovné ústavy Diagnostické ústavy Střediska výchovné péče
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE (SVP)
Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování I. Zákon č. 109/2002 Sb. (výkon úv nebo ov a preventivně výchovné péče ve školských zařízeních ) Vyhláška č. 458/2005 Sb. (organizace výchovně vzdělávací péče v SVP)
Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování II. Metodický pokyn MŠMT upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče Metodický pokyn č.j. MŠMT 5808/2015 (standardy kvality péče, IVP)
Klient SVP dítě s rizikem poruch chování nebo jejich projevy (max. do 26 let) dítě, kterému zařazení do SVP nařídil soud rodič / osoba odpovědná za výchovu (př. pěstoun) pedagogický pracovník
Organizační členění SVP podle formy poskytovaných služeb: 1. AMBULANTNÍ 2. CELODENNÍ 3. INTERNÁTNÍ podle zřizovatele: MŠMT, soukromý sektor zařazeno do systému preventivních služeb
Ambulantní oddělení SVP pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně) doporučuje vhodnou formu péče, např. celodenní, internátní pobyt v SVP zajišťuje následnou péči po ukončení pobytu v celodenním nebo internátním SVP
Celodenní oddělení SVP pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně, nejdéle do 19 hod.) vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne výchovná skupina (6-8 klientů)
Internátní oddělení SVP pobyt v délce zpravidla 8 týdnů pobyt dobrovolný X nařízený soudem pobyt hrazen (ubytování, stravování, kapesné) - osoby odpovědné za výchovu - možnost dotace od OSPOD
Internátní oddělení SVP vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne a o víkendech výchovná skupina (6-8 klientů)
Poskytované služby jednorázová poradenská intervence – krizová intervence individuální činnosti s dítětem: - diagnostika - reedukace - terapie - poradenství skupinová činnost s dítětem
Poskytované služby poradenství a terapie pro zákonné zástupce (individuální, skupinové) účast rodin na programech střediska (internátní oddělení) spolupráce se školami: - beseda pro žáky - preventivně výchovný program pro třídní kolektiv - metodické konzultace s učiteli
Terapeutický program dítě je na základě soudního rozhodnutí zařazeno do terapeutického, psychologického nebo jiného výchovného programu v SVP problematická motivace dítěte (rodičů) k docházce a spolupráci není stanoven obsah ani délka
Terapeutický program v SVP Jihlava vstupní pohovor - sociální pracovnice s rodiči 10 hodin aktivní účasti - psycholog, speciální pedagog vymezení potřeb a cílů - s dítětem, rodiči, OSPOD podávání zpráv o průběhu
Spolupráce škola školské poradenské zařízení (PPP, SPC) zdravotnické zařízení (DPN) ošetřující lékař (pediatr, psychiatr, neurolog) OSPOD PČR soud
Etopedická zařízení (zařízení pro výkon ÚV a OV jejichž součástí je škola)
DDŠ – oblast povinné školní docházky Nejčastěji jsou klienty děti, které ani s podporou rodiny, školských poradenských zařízení, dalších institucí a OSPODů nejsou schopny začlenění do vzdělávání v běžných základních školách
Základní determinaty těchto dětí Většina dětí je z rodiny (řešením tudíž není pěstounská péče či osvojení) Naprostá většina rodin je dysfunkční
U dětí jsou přítomny tak zásadní poruchy chování, že nejsou schopny zvládat běžnou výuku v ZŠ
VÚ (ale i DDŠ) – po ukončení povinné školní docházky Častými klienty je mládež, která je motivována k dalšímu vzdělávání Jejich poruchy chování však neumožňují vzdělávání v běžném typu SŠ nebo Jsou zařazeny ke vzdělávání do běžných SŠ, avšak potřebují masivní podporu, kterou jim není schopna zabezpečit vlastní rodina
Režim ústavní výchovy Nařizována na dobu určitou, nejdéle na dobu 3 let Po pominutí důvodů nařízení se dítě vrací zpět do rodiny
Ochranná výchova specializovaná zařízení (i EPCHa) Zvlášť závažné poruchy chování a osobnosti často spojené s trestní činností Přítomen i prvek ochrany společnosti
Děkuji za pozornost Kontakt: Mgr. Radek Vovsík Mob.: 604 106 420 E-mail: info@ddssjihlava.cz