konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. prosince 2014 KÚ Libereckého kraje.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Dětský domov a Základní škola Liptál
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Centrum ÁČKO, p.o. Valašské Meziříčí
Institucionální cesta podpory
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Zpráva o uplatňování ÚP
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Dětský klub Malý drak.
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Ohrožené dítě v centru pozornosti státní správy Praha, listopad 2018
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Seznámení s Elrond z.ú..
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách Děti s poruchami chování – možnosti intervence etopedických zařízení a středisek SVP Mgr. Radek Vovsík konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách

Systém péče o děti s ústavní a ochrannou výchovou Historie

Historie od roku 1981 Vyhláška 64/1981 (zrušena až Zákonem 109/2002) Velmi tvrdé podmínky pro děti a mládež Transformace tehdejších dětských výchovných ústavů a VÚ pro mládež po roce 1989 byla velmi pozvolná

Devadesátá léta Probíhá humanizace a demokratizace naší společnosti obecně (Úmluva o právech dítěte – 1989, Listina základních práv a svobod – 1991) Humanizují se i etopedická zařízení – pomalu, velká setrvačnost Akcent společnosti na práva dítěte do jisté míry paralyzuje činnost pedagogů v etopedických zařízeních Probíhá tvorba zákona o ústavní a ochranné výchově

Zákon 109/2002 o ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči Vznik zákona odborníky vítán. Ukotvení systému. Definována i zařízení pro preventivně výchovnou péči (SVP) Zákon poplatný tehdejším humanizačním a demokratizačním tendencím Postupně doplněn vyhláškou, záhy se hovoří o novelizaci

Zákon 109/2002 - novelizace V následujících letech vysoký počet vražd spáchaných dětmi mladšími 15ti let Převrací se veřejné mínění Od roku 2004 celá řada novel zákona Postupně vyvažován, vraceny širší pravomoce pedagogům v etopedických zařízeních

Současnost Nový občanský zákoník od 1. 1. 2014 výrazným způsobem mění systém v síti etopedických zařízeních (potlačení funkcí diagnostických ústavů, větší autonomie jednotlivých zařízení, menší flexibilita systému přenesením velké části rozhodovacích procesů do působnosti soudů)

Červenec 2015 schválen vládou Akční plán inkluzivního vzdělávání pro roky 2016 – 2018 (omezení ústavní výchovy, zkrácení doby pobytu v zařízeních ÚV, důraz na prevenci – rozvoj ambulantních a stacionárních SVP)

- rok 2016 ústup od masivní podpory preventivních zařízení (SVP) ze strany MŠMT, zpomalení jejich rozvoje - počty dětí v etopedických zařízení se nesnižují, spíše naopak 2016 – 2017 většina zařízení zcela naplněna, OSPODy nemají kam umisťovat děti s poruchami chování

V současné době snaha sjednotit zejména ústavní výchovu pod jeden resort (MPSV) Návrh na vládu má být zpracován do léta 2017 Dle posledních informací by etopedická zařízení měla zůstat v rezortu MŠMT (speciální školy)

Systém péče o děti a mládež s nařízenou ústavní či ochrannou výchovou a pro děti s potřebou preventivně výchovné péče Dětské domovy Dětské domovy se školou Výchovné ústavy Diagnostické ústavy Střediska výchovné péče

STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE (SVP)

Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování I. Zákon č. 109/2002 Sb. (výkon úv nebo ov a preventivně výchovné péče ve školských zařízeních ) Vyhláška č. 458/2005 Sb. (organizace výchovně vzdělávací péče v SVP)

Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování II. Metodický pokyn MŠMT upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče Metodický pokyn č.j. MŠMT 5808/2015 (standardy kvality péče, IVP)

Klient SVP dítě s rizikem poruch chování nebo jejich projevy (max. do 26 let) dítě, kterému zařazení do SVP nařídil soud rodič / osoba odpovědná za výchovu (př. pěstoun) pedagogický pracovník

Organizační členění SVP podle formy poskytovaných služeb: 1. AMBULANTNÍ 2. CELODENNÍ 3. INTERNÁTNÍ podle zřizovatele: MŠMT, soukromý sektor zařazeno do systému preventivních služeb

Ambulantní oddělení SVP pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně) doporučuje vhodnou formu péče, např. celodenní, internátní pobyt v SVP zajišťuje následnou péči po ukončení pobytu v celodenním nebo internátním SVP

Celodenní oddělení SVP pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně, nejdéle do 19 hod.) vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne výchovná skupina (6-8 klientů)

Internátní oddělení SVP pobyt v délce zpravidla 8 týdnů pobyt dobrovolný X nařízený soudem pobyt hrazen (ubytování, stravování, kapesné) - osoby odpovědné za výchovu - možnost dotace od OSPOD

Internátní oddělení SVP vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne a o víkendech výchovná skupina (6-8 klientů)

Poskytované služby jednorázová poradenská intervence – krizová intervence individuální činnosti s dítětem: - diagnostika - reedukace - terapie - poradenství skupinová činnost s dítětem

Poskytované služby poradenství a terapie pro zákonné zástupce (individuální, skupinové) účast rodin na programech střediska (internátní oddělení) spolupráce se školami: - beseda pro žáky - preventivně výchovný program pro třídní kolektiv - metodické konzultace s učiteli

Terapeutický program dítě je na základě soudního rozhodnutí zařazeno do terapeutického, psychologického nebo jiného výchovného programu v SVP problematická motivace dítěte (rodičů) k docházce a spolupráci není stanoven obsah ani délka

Terapeutický program v SVP Jihlava vstupní pohovor - sociální pracovnice s rodiči 10 hodin aktivní účasti - psycholog, speciální pedagog vymezení potřeb a cílů - s dítětem, rodiči, OSPOD podávání zpráv o průběhu

Spolupráce škola školské poradenské zařízení (PPP, SPC) zdravotnické zařízení (DPN) ošetřující lékař (pediatr, psychiatr, neurolog) OSPOD PČR soud

Etopedická zařízení (zařízení pro výkon ÚV a OV jejichž součástí je škola)

DDŠ – oblast povinné školní docházky Nejčastěji jsou klienty děti, které ani s podporou rodiny, školských poradenských zařízení, dalších institucí a OSPODů nejsou schopny začlenění do vzdělávání v běžných základních školách

Základní determinaty těchto dětí Většina dětí je z rodiny (řešením tudíž není pěstounská péče či osvojení) Naprostá většina rodin je dysfunkční

U dětí jsou přítomny tak zásadní poruchy chování, že nejsou schopny zvládat běžnou výuku v ZŠ

VÚ (ale i DDŠ) – po ukončení povinné školní docházky Častými klienty je mládež, která je motivována k dalšímu vzdělávání Jejich poruchy chování však neumožňují vzdělávání v běžném typu SŠ nebo Jsou zařazeny ke vzdělávání do běžných SŠ, avšak potřebují masivní podporu, kterou jim není schopna zabezpečit vlastní rodina

Režim ústavní výchovy Nařizována na dobu určitou, nejdéle na dobu 3 let Po pominutí důvodů nařízení se dítě vrací zpět do rodiny

Ochranná výchova specializovaná zařízení (i EPCHa) Zvlášť závažné poruchy chování a osobnosti často spojené s trestní činností Přítomen i prvek ochrany společnosti

Děkuji za pozornost Kontakt: Mgr. Radek Vovsík Mob.: 604 106 420 E-mail: info@ddssjihlava.cz